Hoe anders zal je tweede zwangerschap zijn dan de eerste?

· 27 juli 2018
Als je een moeder bent en een tweede kind verwacht, houd er dan rekening mee dat je tweede zwangerschap waarschijnlijk op verschillende manieren anders zal zijn dan de eerste.

Als het gaat om je tweede zwangerschap, kunnen er een aantal vragen naar voren komen. Je zult waarschijnlijk heel graag je onzekerheden laten wegnemen. Maar ontspan je, terwijl je zwangerschap vordert, zullen de verschillen zich beginnen te manifesteren. Want deze zullen er tijdens de tweede zwangerschap zeker zijn.

Niet alle baby’s hebben dezelfde behoeften. Daarom is het voor moeders tamelijk normaal om bij elke zwangerschap verschillende situaties tegen te komen.

Houd dit tijdens je zwangerschap in gedachten. Op dezelfde manier kan je een groot verschil ontdekken tussen de bevalling van je eerste baby en die van je tweede baby.

9 verschillen tussen je eerste en tweede zwangerschap

De verschillen zijn meestal behoorlijk merkbaar. Denk terug aan de symptomen en ongemakken die je ervoer tijdens je eerste zwangerschap.

Deze eenvoudige herinnering zal je laten zien hoe verschillend je huidige zwangerschap is. Hieronder zijn enkele van de meest opvallende verschillen.

Meer vermoeid

Als je voor de tweede keer zwanger raakt, dan voel je je meer uitgeput. Dit kan soms verontrustend zijn, omdat je merkt dat je dingen verwaarloost die je tijdens je eerste zwangerschap gemakkelijk deed.

Je kan ook minder tijd spenderen aan het onderhouden van je fysieke uiterlijk of aan lichaamsbeweging.

Gewichtstoename

Tijdens je tweede zwangerschap zul je waarschijnlijk niet zoveel in gewicht aankomen als bij je eerste zwangerschap. Maar maak je geen zorgen, dit heeft geen negatief effect op je baby.

Het is zelfs vrij gebruikelijk dat tweede baby’s meer wegen dan hun oudere broers en zussen.

Gezond eten

Minder stress

Meer dan waarschijnlijk zul je deze keer veel meer ontspannen zijn. Dit komt omdat je al kennis hebt over het proces dat voor je ligt en over de geboorte zelf. De komst van een nieuwe baby is minder beangstigend als je al ervaring hebt.

Verschillende fysieke transformaties

De manier waarop je lichaam verandert tijdens je tweede zwangerschap zal anders zijn dan tijdens je eerste zwangerschap. Je zal het bijvoorbeeld eerder aan je buik kunnen zien.

Dit komt doordat je huid en spieren dit proces al hebben doorstaan, zodat ze zich gemakkelijker kunnen uitrekken en spreiden. Het gevolg is dat je er eerder zwanger uit gaat zien.

Meer ongemak

Tijdens de tweede zwangerschap zijn er vaak symptomen en ongemakken bij de vrouw, die ze tijdens de eerste keer niet heeft ervaren.

Je krijgt meer rugpijn en er verschijnen meer spataderen. Deze problemen ontstaan ​​door het reeds opnieuw oprekken van de ligamenten, gewrichten en bloedvaten.

Eenvoudigere bevalling

De geboorte van een tweede kind is meestal korter, omdat de ontsluiting sneller plaatsvindt. Je interne structuren zijn meer ontspannen en flexibel, wat ook het proces versnelt.

Borstvoeding

Het feit dat je al ervaring hebt met borstvoeding geven, zorgt ervoor dat je je gemakkelijker aan past aan de behoeften van je tweede baby. Je zult kunnen zien dat je borsten er ook klaar voor zijn.

Minder last van postnatale depressie

Moeder zijn heeft je al gezegend met een overvloed aan ervaring. Dit zal je helpen, dat je deze keer een zekerder gevoel van jezelf zal krijgen. Het helpt je ook om het hormonale proces dat na de geboorte plaatsvindt te overwinnen.

Moeder geeft borstvoeding

Pijnlijker herstel

Na een tweede zwangerschap heeft de baarmoeder meer tijd nodig om terug te keren naar zijn oorspronkelijke grootte. Dit proces kan erg pijnlijk zijn gedurende de eerste 3 of 4 dagen na de bevalling.

Noodzakelijke voorzorgsmaatregelen die je moet nemen voor je tweede zwangerschap

Het feit dat je dit eerder hebt meegemaakt, betekent nog niet dat je niet voorzichtig hoeft te zijn tijdens je tweede zwangerschap. Dezelfde aanbevelingen die van toepassing zijn op een eerste zwangerschap, zullen ook nog steeds belangrijk voor je tweede zwangerschap zijn.

  • Ga naar prenatale afspraken. Als je je arts regelmatig ziet tijdens de zwangerschap dan is dit een belangrijke manier om de ontwikkeling van je baby in de gaten te houden. Je arts zal je indicaties geven over wat je moet vermijden en wat je tijdens deze maanden moet doen.
  • Eet gezond. Het is belangrijk dat je gezonde eetgewoonten behoudt voor je eigen bestwil en die van je baby. Je dieet moet voedingsmiddelen bevatten die vitamines en voedingsstoffen bevatten, zoals foliumzuur.
  • Blijf actief. Er zijn verschillende activiteiten die je kunnen helpen actief te blijven en vermoeidheid te voorkomen. Bijvoorbeeld yoga, pilates, wandelen en zwemmen.
  • Blijf gehydrateerd. Gezondheidswerkers bevelen aan dat zwangere vrouwen elke dag 2 liter water drinken. Uitdroging heeft gevolgen, dus houdt altijd een fles water bij je.
  • Vermijd slechte gewoonten. Ongezonde gewoonten zoals het gebruik van drugs, tabak en alcohol zijn vooral gevaarlijk voor de ontwikkeling van je kind.
  • Vermijd rauw voedsel. Het eten van ongekookt voedsel verhoogt het risico op bacteriële infecties.
  • Perineale oefeningen doen. Door deze oefeningen deel te laten uitmaken van je dagelijkse routine, kun je je bevalling gemakkelijker maken.

Je eerdere ervaring met zwangerschap en bevalling zal ongetwijfeld van pas komen als je wacht op de komst van je tweede kind. Bedenk echter dat elke zwangerschap uniek is en dat elk kind andere behoeften heeft.

Wees niet overmoedig, maar sta open om nieuwe dingen te leren.