Krijg weer vertrouwen in je lichaam na je bevalling

Je lichaam en geest veranderen na het krijgen van een baby. Maar waarom zien we ze op zo'n negatieve manier? Leer hoe je weer vertrouwen in je lichaam kunt krijgen na de bevalling.
Krijg weer vertrouwen in je lichaam na je bevalling

Laatste update: 04 oktober, 2021

Een baby krijgen is de mooiste en prachtigste ervaring in het leven, maar het heeft ook zijn ingewikkelde kanten. Een van de zaken die je als kersverse moeder misschien het meeste zorgen baren is je fysieke verschijning. Misschien vraag je je af hoe je na de bevalling weer vertrouwen in je lichaam kunt krijgen.

Hoewel je je bewust bent van het belang van deze veranderingen in je anatomie, kunnen ze je soms een onaantrekkelijk gevoel geven, en dat kan je gevoel van eigenwaarde aantasten.

Behalve de zorg voor onze kinderen moeten moeders niet vergeten dat wij er ook toe doen, en dat we voor onze gezondheid moeten zorgen, zowel van binnen als van buiten. Als je dat doet kun je meer vertrouwen krijgen in jezelf en in je lichaam, dat je zojuist het belangrijkste in je leven geschonken heeft: een kind. Vandaag willen we je helpen goed voor jezelf te zorgen, zodat je na de bevalling weer vertrouwen in je lichaam kunt krijgen.

Accepteer je buik en je lichaam na de bevalling

Na de bevalling ondergaat je geest een absolute gedaanteverwisseling, waardoor je als persoon groeit. Maar tegelijk verandert ook je lichaam. En het kan onmogelijk zijn om dit verschijnsel op een wat negatieve manier waar te nemen. Maar het hoort bij het proces van moeder zijn.

Het is duidelijk dat de sociale druk die moeders achtervolgt een belangrijke rol speelt in de schoonheidsidealen die we nastreven. Dit zorgt ervoor dat we onze buik of ons nieuwe lichaam na de bevalling niet accepteren.

Elke dag bereiken ons berichten over beroemdheden die moeder zijn geworden en die in een paar dagen hun slanke figuur hebben teruggekregen, als bij toverslag! Dit plant het idee dat vrouwen hoe dan ook hun vóór de zwangerschap verkregen figuur moeten terugkrijgen. En het zendt de boodschap uit dat ons nieuwe lichaam op de een of andere manier correctie behoeft.

De grote vraag die opkomt is: hoe kun je een lichaam dat net een nieuw leven geschapen heeft niet accepteren? Dankzij je lichaam heb je namelijk het voorrecht te genieten van de grootste schat die je je kunt voorstellen.

Onze eigen onzekerheden en externe factoren beïnvloeden de manier waarop we ons lichaam als moeder zien. Maar ook al is het moeilijk, we moeten proberen ze lief te hebben en te respecteren, evenveel als voor de zwangerschap, of zelfs meer!

Krijg weer vertrouwen in je lichaam na je bevalling

Voel je beter over je lichaam na de bevalling

Er zijn vrouwen die zich na de bevalling geweldig over zichzelf voelen en alles op een positieve manier zien. Ze hebben het zelfs gemakkelijk om weer in vorm te komen.

Maar er zijn ook andere moeders die het wat moeilijker vinden om het leven op deze manier te zien. In feite schaamt een groot percentage postpartum vrouwen zich om zich in het bijzijn van hun partner uit te kleden.

Er zijn veel manieren om te proberen je beter over je lichaam te voelen. Om dit te doen, kun je beginnen met goed voor jezelf te zorgen. En dat zal waarschijnlijk betekenen dat je hulp moet vragen met de baby, wat helemaal niet erg is!

Het belangrijkste is dat je elke dag een beetje moeite doet, of het nu een moment is om te sporten, een beetje make-up op te doen, of te doen wat je maar een goed gevoel geeft.

Zorg goed voor jezelf!

Zoals we al eerder gezegd hebben, moet je goed voor jezelf zorgen, zowel van binnen als van buiten. Je mentaal en lichamelijke gezondheid zijn belangrijk voor jouw welzijn en dat van je gezin. We moeten er dus het belang aan hechten dat het verdient. Hier zijn wat ideeën:

Verwen je huid

  • Slaap wanneer je maar kunt, vooral als de baby ook slaapt.
  • Drink veel water om goed gehydrateerd te blijven.
  • Gebruik een bruiningscrème om zwangerschapsstriemen en een mooie kleur aan je huid te geven.
  • Verwijder make-up en verzorg je huid met lotions en crèmes.

Verzorg je haar

  • Als je lang haar hebt en het je stoort, bind het dan vast met een mooi accessoire.
  • Profiteer van de avond om je haar te wassen als je baby aan het rusten is.
  • Als je vet haar hebt, gebruik dan anti-vet shampoo om het te verhelpen. En als je haar droog is, hydrateer het dan met een goed masker of zelfs olijfolie.

Afvallen

  • Onderwerp je niet aan extreme diëten om af te vallen. Bedenk dat je goed doorvoed moet zijn om je baby te kunnen verzorgen en voeden.
  • Houd zo mogelijk exclusieve borstvoeding aan. Dit is een goede manier om calorieën te verbranden.
  • Eet een gezond dieet, waarin groenten en fruit in overvloed voorkomen. Dit geeft veel energie en laat de huid stralen.
  • Vermijd ultra-verwerkte voedingsmiddelen.

Beweeg, al is het maar een beetje tegelijk

  • Maak een wandeling met je baby in een stevig tempo.
  • Doe bekkenbodemoefeningen. Je kunt de tijd dat je borstvoeding geeft daarvoor benutten.
  • Overdrijf het niet! Dit is niet het moment om onhaalbare doelen te stellen. Maak gebruik van de 10 of 20 minuten die je vrij hebt om squats, sit-ups, of wat krachtoefeningen te doen.
  • Onthoud dat seks ook een goede oefening is.

Make-up

  • In plaats van lang de tijd te nemen om je make-up te doen, gebruik je een getinte BB crème. Hiermee kun je vermoeidheid verbergen en er beter uitzien.
  • Doe witte schaduw op de binnenkant van je oogleden om ze mooier te laten uitkomen.
  • Roze blush op je wangen doen geeft je ook een opgefriste blik, zelfs als je moe bent.
  • Als je ergens naar toe gaat en je hebt zin om make-up op te doen, doe het dan toch!
Kind maakt moeder op

Onthoud dat je lichaam het meest tastbare bewijs van liefde is

Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent dat je lichaam het meest tastbare bewijs van liefde is. Zoals het moest veranderen om leven te scheppen, zo moet het nu herstellen om weer in zijn gewone staat terug te keren.

Het is belangrijk het te aanvaarden zoals het is, want het vergezelt je je hele leven en het is wat je in staat stelt te genieten van je familie dagelijks kunt genieten.

Je lichaam weerspiegelt elk van zijn gevechten. Sta toe dat elk litteken of striae je herinnert aan wie je bent en, vooral, aan de vrouw die je geworden bent. Extra kilo’s, striemen en rimpels zijn geen gebreken, maar sporen van leven en liefde.

Je moet ophouden te luisteren naar de mening van anderen of de schoonheidsnormen van de maatschappij. De enige mening die er voor jou toe zou moeten doen is die van jezelf en die van de mensen die van je houden. Toevallig zul je er voor hen altijd perfect uitzien.

Het is mogelijk om na je bevalling weer vertrouwen in je lichaam te krijgen

Na het lezen van deze regels zul je zeker begrijpen dat je lichaam na je bevalling niet meer hetzelfde zal zijn en dat je die realiteit moet aanvaarden.

Het belangrijkste punt is echter dat je striae, de extra kilo’s, of de verslapping van je huid er uiteindelijk niet toe doen. Wat telt is wat je lichaam je gegeven heeft: een nieuw leven!

Je zult misschien nooit van elke centimeter van je lichaam houden zoals je zou willen, of het kan moeilijk voor je zijn om te veranderen wat je niet bevalt. Maar je moet het zien en begrijpen als de meest volmaakte machine die er bestaat. Het is wat je in leven houdt en je in staat stelt van de wonderen van het leven te genieten. Wellicht ook interessant voor jou

Hoe lang heeft je lichaam nodig om na de bevalling te herstellen?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Hoe lang heeft je lichaam nodig om na de bevalling te herstellen?

Sommige artsen zeggen dat het na de bevalling 6 weken duurt om te herstellen. Sommigen zeggen zelfs dat het twee jaar duurt.