Hoe verzorg je je borsten na de bevalling?

Je borsten na de bevalling veranderen zowel in vorm als in grootte, als ze zich voorbereiden op de borstvoeding, waardoor het borstweefsel en de melkproducerende klieren groter worden.
Hoe verzorg je je borsten na de bevalling?
Maria del Carmen Hernandez

Geschreven en geverifieerd door de dermatoloog Maria del Carmen Hernandez.

Laatste update: 13 december, 2022

Je borsten na de bevalling kunnen bepaalde veranderingen ondergaan waardoor je maatregelen moet oefenen om complicaties of verwondingen aan de huid te voorkomen. Over het algemeen voelen ze zwaar en gevoelig aan. Daarom kun je met behulp van deze tips irritatie en pijn voorkomen.

Tips om je borsten na de bevalling te verzorgen

Je borsten na de bevalling veranderen zowel in vorm als in grootte, als ze zich voorbereiden op de borstvoeding, waardoor het borstweefsel en de melkproducerende klieren groter worden.

De juiste beha kiezen

De juiste beha-maat gebruiken is het belangrijkste. Als de beha namelijk te strak zit, kan hij irritatie of verstopping van een van de borstkanalen veroorzaken. Idealiter is hij van 100% katoen en comfortabel, met brede bandjes die niet in de schouders of rug graven. Een slecht passende beha, vooral bij het sporten, kan blessures en pijn veroorzaken.

Voer zachte massages uit om je borsten na de bevalling te verzorgen

Door cirkelvormige en zachte massages is het de bedoeling de bloedsomloop en de daaruit voortvloeiende vernieuwing van de meest oppervlakkige laag van de huid te stimuleren. Deze bewegingen helpen om je huid stevig en strak te houden, ook je bovenborst. Yoga en zwemmen zijn ook activiteiten die bijdragen aan het bewerken van dit gebied, waardoor de lymfedrainage wordt bevorderd en de borstspieren worden verstevigd.

Je borsten na de bevalling masseren
Massages in het borstgebied dienen om de bloedsomloop te stimuleren. Ze moeten op een cirkelvormige en zachte manier worden uitgevoerd.

Controle lichaamsgewicht

Terwijl de borstbanden en klieren geen baat hebben bij lichaamsbeweging, hebben de borstspieren, die eronder liggen, dat wel. Daarom helpt toning de borsten minder slap te houden. Push-ups, oefeningen met gewichten en chest presses zijn ideale oefeningen om aan je routine toe te voegen.

Daarnaast is gewichtsbeheersing met een gevarieerde, complete voeding rijk aan groenten en volle granen ook essentieel. In dit verband kun je verzadigde dierlijke vetten met een hoog cholesterolgehalte het beste vervangen door vitamine B, olijfolie en vitamine E, die rimpels helpen voorkomen en de elasticiteit en toon van de huid verbeteren.

Voorkom borstzwelling

Het gebruik van ijspakkingen of koude kompressen helpt de pijn of het ongemak van de borsten te verminderen. Bovendien voorkomt borstvoeding vaak genoeg dat de melk de melkkanalen verstopt. Bovendien helpen massages ook om de zwelling en pijn van stuwende borsten te verzachten. In gevallen waarin de zwelling gepaard gaat met koorts, is het echter belangrijk om een arts te raadplegen.

Breng moedermelk aan op de tepel

Om tepelpijn te voorkomen, moet de baby goed aan de borst vastzitten. Met andere woorden, de mond van de zuigeling moet wijd open staan en de hele tepelhof bedekken. Ook helpt het aanbrengen van moedermelk op de tepels om ze te smeren en te beschermen om toekomstige scheurtjes of kloven te voorkomen. Andere producten die blaarvorming, bloeden, barsten of tederheid helpen voorkomen zijn de volgende:

  • Kokos- of olijfolie.
  • Lanoline. (Engelse link).
  • Crèmes op basis van calendula.

Als tepels echter gaan te bloeden, wordt een medisch consult aanbevolen.

Gebruik een goede creme om je borsten te verzorgen
Elke dag de borststreek bevochtigen helpt de huid gehydrateerd te houden. Het helpt ook het ontstaan van striae te voorkomen door te voorkomen dat de elastische en collageenvezels aanspannen, breken en lineaire vlekken achterlaten.

Gebruik vochtinbrengende crème voor je borsten na de bevalling

Dagelijks het huidoppervlak bevochtigen (Engelse link), vooral de borststreek, helpt de huid gehydrateerd en stevig te houden. Hiervoor worden lotions met een hoog gehalte aan vitamine A, vitamine E, allantoïne of hyaluronzuur aanbevolen. Daarnaast helpt zacht scrubben van het lichaam, met crèmes of plantaardige sponzen, bij het verwijderen van dode cellen om de doorbloeding te stimuleren en de eigen elasticiteit van de huid te herstellen.

Breng dagelijks zonnebrandcrème aan

De schade (Engelse link) die herhaalde en langdurige blootstelling aan ultraviolette stralen op het huidoppervlak veroorzaakt is algemeen bekend. Daarom is het niet alleen raadzaam blootstelling aan de zon op extreme momenten van de dag te vermijden, maar ook elke dag van het jaar bescherming aan te brengen.

Het beste is om te kiezen voor een breed-spectrum zonnebrandcrème met hoge bescherming (+50) en deze om de twee uur te vernieuwen bij blootstelling aan zonnestralen. Er zijn zelfs gekleurde zonnefilters die je ook als make-up kunt gebruiken.

Zorg voor je borsten na de bevalling en tijdens de zwangerschap

Sommige fysiologische veranderingen zijn niet te vermijden, zoals de verandering in kleur van de tepels, de toename in grootte of het ongemak van de melkbelasting. Borstverslapping, striae en gebarsten tepels kunnen echter voorkomen worden. Probeer daarom alle voorgestelde tips voor de verzorging van je borsten na de bevalling op te volgen om complicaties te voorkomen die moeilijker te hanteren zijn. Wellicht ook interessant voor jou

Alles wat je vóór de bevalling moet weten over borstvoeding geven
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Alles wat je vóór de bevalling moet weten over borstvoeding geven

Het is belangrijk dat je vóór de bevalling iets weet over borstvoeding geven, zodat je je zelfverzekerd voelt als je baby geboren is.



  • Hodges AL, Walker DK. Skin Care for Women. Nurs Womens Health. 2017 Dec 2016 – Jan;20(6):609-613. doi: 10.1016/j.nwh.2016.10.001. PMID: 27938801. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27938801/
  • Serpone N. Sunscreens and their usefulness: have we made any progress in the last two decades? Photochem Photobiol Sci. 2021 Feb;20(2):189-244. doi: 10.1007/s43630-021-00013-1. Epub 2021 Feb 18. PMID: 33721254. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33721254/
  • Mariani Neto C, de Albuquerque RS, de Souza SC, Giesta RO, Fernandes APS, Mondin B. Comparative Study of the Use of HPA Lanolin and Breast Milk for Treating Pain Associated with Nipple Trauma. Rev Bras Ginecol Obstet. 2018 Nov;40(11):664-672. English. doi: 10.1055/s-0038-1675180. Epub 2018 Oct 29. PMID: 30372779. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30372779/

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.