7 tips om over je angst voor de bevalling te komen

6 april 2019
Het komt vaak voor dat vrouwen bang worden naar mate hun uitgerekende datum dichterbij komt. Hier zijn een aantal tips die je helpen om je beter voorbereid en op je gemak te voelen tijdens dit ongelooflijk speciale moment.

De dag van de bevalling komt er aan en je bent ontzettend opgewonden. Angst en zelfs onzekerheid kunnen echter ook om het hoekje komen kijken. Hier zijn daarom een aantal handige tips om over je angst voor de bevalling te komen en je voor te bereiden op één van de belangrijkste momenten van je leven.

Tips om over je angst voor de bevalling te komen

Door met deze tips rekening te houden kun je over je onzekerheid en angst over hoe de bevalling zal gaan verlopen heenkomen.

1. Praat over je angsten

Als je je zorgen maakt over de bevalling, is het goed om je gevoelens van angst te uiten. Dit kan je het beste doen met een persoon die je vertrouwt, zoals je partner, familielid of een verloskundige. Zij zullen je situatie begrijpen en je zoveel helpen als mogelijk is.

Bang zijn voor het onbekende is normaal, vooral wanneer je iets voor het eerst doet. Ben je echter zo bang dat het voor angst zorgt en je dagelijkse activiteiten belemmert? Tot het punt dat je last krijgt van spierspanningen, hartkloppingen, overmatig zweten en andere psychologische reacties?

Als dat het geval is, is het essentieel dat je een afspraak maakt met de dokter. Hij kan je verwijzen naar een deskundige die je specifieker kan helpen.

2. Kennis zorgt voor vertrouwen

Experts raden aan dat je met je partner naar de afdeling gaat waar je baby geboren zal worden. Hier kan je de verloskamer, eerste hulp en de afdeling van de kinderarts zien.

Je kan ook zorgen dat je genoeg informatie hebt over wat er gaat gebeuren tijdens de bevalling, zodat je geen vooroordelen of onjuiste ideeën hebt die je bang kunnen maken.

Daarnaast kan je het personeel ontmoeten zodat je meer vertrouwen krijgt. Dit zorgt ervoor dat je angst af zal nemen.

Uitgerekende datum op een kalender bijhouden

3. Fysieke en mentale voorbereiding

Fysieke voorbereiding is van essentieel belang voordat je gaat bevallen. Hieronder valt bijvoorbeeld het trainen van je beenspieren en bilspieren.

Om er mentaal klaar voor te zijn moet je je realiseren dat elke vrouw van nature getraind is voor de bevalling. Dit komt doordat het een natuurlijk proces is die zwangere vrouwen van nature moeten ervaren.

4. Cursussen om je voor te bereiden op de bevalling

Je voorbereiden is één van de belangrijkste tips om over je angst voor de bevalling te komen.

Deze cursussen zullen je handige informatie geven zodat je vertrouwen in jezelf zult krijgen. Daarnaast zal je leren om je te ontspannen en goed te ademen tijdens de bevalling.

Tijdens zo’n cursus krijg je verschillende technieken om je te helpen ontspannen, waardoor de angst afneemt. Als gevolg kan je negatieve emoties, angst en pijn onder controle houden.

5. De emotionele en fysieke steun van je partner

De vader speelt een belangrijke rol bij de zwangerschap. Daarom moet hij ook betrokken zijn bij alles wat met de geboorte van het kind te maken heeft.

Vertel hem hoe je je voelt. Door je onzekerheid en angsten te delen met hem zal het namelijk helpen om jullie beiden dingen eens van een andere kant te laten zien.

Als je bang bent voor de bevalling is het goed om je angst te delen. Mensen die je vertrouwt zullen je situatie begrijpen en alle hulp geven die nodig is.

6. Maak een plan voor de bevalling

Je kan van te voren een plan maken met de verloskundige of gynaecoloog. Op deze momenten kan je besluiten hoe je de bevalling wilt hebben, wie bij je zal zijn op dat moment en andere belangrijke details.

Hoewel de belangrijkste persoon je partner is, is ander gezelschap misschien geschikter in deze situatie. Deze persoon zorgt ervoor dat je alles hebt wat je nodig hebt.

7. Deel je ervaring met andere moeders

Het kan helpen als je je angsten, onzekerheden en zorgen deelt met andere moeders die in dezelfde situatie zitten. Wetende dat je niet de enige vrouw bent die deze fase in het leven meemaakt kan erg helpen bij het verminderen van je zenuwen.

Dingen die je je af kan vragen tijdens een zwangerschap

Vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent kan je je om veel dingen zorgen maken die te maken hebben met de bevalling. Een paar van deze vragen zijn bijvoorbeeld:

Kan ik de pijn van de bevalling aan?

Ja, dat kan je, omdat pijn een subjectieve perceptie is. Elke vrouw heeft echter een andere pijngrens. Sommigen hebben tijdens de bevalling erg weinig last van pijn, terwijl anderen er juist heel veel last van hebben.

Er zijn echter technieken die getest zijn tijdens de bevalling die de pijn kunnen helpen verlichten. Je kan bijvoorbeeld om een epidurale anesthesie vragen tegen de pijn.

Angst voor de bevalling

Is de episiotomie erg pijnlijk?

Het doet geen pijn, omdat er wordt gesneden in het perineum om te voorkomen dat de vagina scheurt. Het wordt daarnaast gedaan onder verdoving als dat nodig is. De insnijding wordt uitgevoerd voordat het hoofd van de baby er uit komt.

Zal ik vergeten hoe ik de ademtechnieken moet doen?

Sommige vrouwen vergeten de technieken, maar er zal altijd een deskundige of verloskundige aanwezig zijn die je zal steunen. De bedoeling van deze ademtechnieken is om ervoor te zorgen dat de baby zuurstof krijgt en ontspannen is terwijl hij geboren wordt.

Met deze tips om over je angst voor de bevalling te komen zal je zonder twijfel klaar zijn voor de geboorte van je kind. Het is een onvergetelijk en uniek moment, dus geniet er van!