Ontdek 3 leuke spelletjes voor tieners
De tieners van vandaag zijn vaak de hele dag verslaafd aan beeldschermen. Voor hen is dat iets normaals, dus is het de plicht van ouders om hen andere manieren te leren om zich te vermaken en samen wat tijd door te brengen. Vandaag delen we enkele ideeën voor leuke spelletjes voor tieners.
Spelletjes spelen in de puberteit
Voor velen lijken spelletjes een exclusieve bezigheid voor de kleinste leden van het gezin te zijn. Maar de realiteit is dat spelen in elke levensfase belangrijk is en dat tieners die tijd nodig hebben om zich goed in hun vel te voelen.
Volgens een recente studie (Engelse link) kan te veel tijd voor schermen doorbrengen het psychologisch welzijn van jonge mensen verminderen. Daarom is het van cruciaal belang een tijd te bevorderen om de stekker uit het stopcontact te trekken en met familie of vrienden een of andere recreatieve activiteit uit te voeren.
Enkele van de voordelen van het spelen van spelletjes voor tieners zijn de volgende:
- Verbetert de sociale interactie
- Biedt een moment om uit te rusten van strenge routines
- Moedigt creativiteit en verbeelding aan
- Stimuleert de communicatie met andere mensen
- Versterkt de affectieve band met de mensen met wie gespeeld wordt
- Het is een geweldige manier om je te amuseren
Spellen gaan veel verder dan schermen en het plezier blijft niet beperkt tot videospelletjes. Bovendien zijn spelletjes nodig om tieners te leren dat interacties tussen mensen rond het spel leuk en gezond zijn. Ook vergeten ze, als ze verslaafd raken aan deze activiteit, voor een tijdje dat het internet bestaat.
Leuke spelletjes voor tieners
We zullen nu 3 spelideeën voor tieners met je delen die geen grote middelen of geldinvesteringen vereisen. Alles wat je nodig hebt is denkvermogen, en dat maakt ze zo leuk. Let dus op!
1. Het telefoonspel
Dit spel is een klassieker en de lachsalvo’s zijn gegarandeerd. Het is het leukst als het in teams gespeeld wordt. Je kunt deze regel echter negeren als je niet veel spelers hebt.
De methodiek van het spel bestaat uit het uitspreken van een zin in het oor van de eerste speler – hoe ingewikkelder het is, hoe beter! Deze speler geeft de boodschap dan door aan de volgende speler, enzovoort tot de laatste speler het ontvangt en het hardop zegt. Als je de verschillen tussen de beginzin en de eindzin opmerkt, zal het gelach zich door het hele huis verspreiden!
Als je het spel in groepjes speelt, wint het team dat de minste fouten maakt bij het overbrengen van de oorspronkelijke boodschap.
2. De film
Ook dit klassieke spel is erg leuk en om het te spelen moet je je in twee of meer teams verdelen.
Degene die het spel leidt kiest een film en fluistert die in het oor van een speler. Dan moet deze speler de film uitbeelden, zodat de andere spelers de titel ontdekken. De groep die hem het eerst raadt, wint.
3. Balderdash
Dit is een kaartspel waarvoor maar twee spelers nodig zijn. De bedoeling is dat je om beurten kaarten naar het midden van de tafel gooit tot je beiden klaar bent met de stapel in je handen.
Om te spelen moet ieder de naam zeggen van de kaart die hij weggooit en die met de afbeelding naar beneden op tafel leggen. Als de tegenstander je gelooft, ben je aan de beurt. Maar als ze je niet geloven, zeggen ze ‘balderdash’ en vragen ze de kaart om te draaien om uit te vinden of je de waarheid spreekt of niet.
Als een speler bluft en het bedrog wordt ontdekt, moet hij zijn kaart weer oppakken en aan zijn stapel toevoegen. De eerste speler die erin slaagt zijn hele stapel kwijt te raken wint.
Tieners, laten we spelletjes spelen!
Deze drie spelletjes zijn eenvoudig maar heel vermakelijk. Je kunt er desgewenst nog veel meer kiezen. Het gaat er in wezen om jongeren te laten zien dat er verschillende manieren zijn om je te amuseren.
Bevorder ook, waar mogelijk, tijd door te brengen in de buitenlucht (Engelse link) en met het gezin, want de voordelen van dit soort activiteiten zijn veel talrijker dan je denkt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Tassia K. Oswald , Alice R. Rumbold, Sophie GE Kedzior, Vivienne M. Moore (Sep 2020) Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: A systematic scoping review. Disponible en: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0237725
- By Twenge, Jean M.,Martin, Gabrielle N.,Campbell, W. Keith
Emotion, Vol 18(6) Sep 2018, 765-780. Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Disponible en: https://psycnet.apa.org/buy/2018-02758-001