Wat leren kinderen als ze zich verkleden?

Wat leren kinderen als ze zich verkleden? Er zijn veel voordelen die zich ontvouwen en hun ontwikkeling aanvullen, ontdek wat ze zijn!
Wat leren kinderen als ze zich verkleden?

Laatste update: 06 augustus, 2022

Zich verkleden is een van de favoriete bezigheden van kinderen. Maar wat velen niet weten is dat als kinderen zich verkleden, ze behalve plezier maken ook een veelheid aan waarden en fundamentele vaardigheden leren voor hun integrale ontwikkeling. Wil je weten wat we bedoelen? Let dan op wat we je allemaal vertellen over wat kinderen leren als ze zich verkleden.

Verkleedkleren zijn een ideaal pedagogisch hulpmiddel om symbolisch spel te stimuleren. Dat wil zeggen, het vermogen om verhalen en mentale voorstellingen te maken die gebaseerd zijn op fictieve situaties of geïnspireerd zijn door het dagelijks leven. Zo kunnen kinderen hun fantasie de vrije loop laten en al die mensen en personages worden die ze willen zijn.

“In spel staat een kind altijd boven zijn gemiddelde leeftijd, boven zijn dagelijkse gedrag; in spel is het alsof hij een hoofd groter is dan zichzelf.”
-Lev Vygotsky

Wat leren kinderen als ze zich verkleden
Wat leren kinderen als ze zich verkleden? Er zijn veel voordelen die hun ontwikkeling ontplooien en aanvullen, ontdek wat ze zijn!

Wat leren kinderen als ze zich verkleden?

Verkleedpartijtje spelen brengt talrijke voordelen voor de opvoeding en een goede ontwikkeling in de kindertijd. Zo leren kleintjes dankzij deze speelse activiteit de volgende dingen.

Ze vergroten hun creativiteit en fantasie als ze zich verkleden

Kleintjes die verhalen moeten verzinnen en naspelen waarin zijzelf en hun kostuum de hoofdfiguren zijn, worden gedwongen al hun creativiteit en fantasie uit te buiten. Als het kostuum bovendien met hun eigen handen gemaakt wordt, met verschillende materialen, kleren en voorwerpen, wordt het creatieve vermogen nog meer versterkt.

Ze leren vrij en openlijk hun gevoelens en gedachten te uiten

Tijdens het dragen van kostuums houden kinderen op de een of andere manier op zichzelf te zijn om andere mensen of personages te worden, of ze nu echt of fictief zijn. Hierdoor voelen ze zich veilig en op hun gemak om hun ware gevoelens en gedachten vrij te uiten en alles wat ze in zich hebben (hun angsten, zorgen, ervaringen, ambities, enz.) naar buiten te brengen.

Ze ontwikkelen empathie

Dankzij het spelen met kostuums leren kinderen verschillende rollen te spelen en aan te nemen, dat wil zeggen. zich in de schoenen van andere mensen te verplaatsen. Daardoor kunnen ze de gevoelens, emoties, gedachten en gedragingen van anderen beter begrijpen.

Ze verwerven sociale en communicatieve vaardigheden

Als kinderen zich met anderen verkleden, leren ze de activiteit met hun leeftijdgenoten te delen en een reeks gedragsregels te volgen, zodat het vermogen tot socialiseren duidelijk gestimuleerd wordt.

Ook helpt verkleden om de communicatieve vaardigheden te verbeteren. Want kinderen hebben de neiging om tijdens het spelen een andere taal te gebruiken dan gewoonlijk, waarbij ze zich aanpassen aan de kenmerken en persoonlijkheid van de mensen of personages die ze spelen.

Als kinderen zich verkleden vergroot dit het vermogen om waar te nemen en te imiteren

In hun spel projecteren kinderen alles wat ze dag in dag uit in hun omgeving waarnemen. Als ze met verkleedkleren spelen, imiteren en reproduceren ze dus veel van het gedrag, de uitdrukkingen of de houdingen die ze eerder bij hun ouderen hebben waargenomen.

Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan hoe de kleintjes spelen, want dat zegt veel over hen en over de omgeving waarin ze zich ontwikkelen.

Twee kinderen in een kostuum

Als kinderen zich verkleden, ontwikkelen ze hun innerlijke wereld

Kinderen hebben een heel rijke innerlijke wereld. Een wereld vol fantasie en verbeelding die ze op de een of andere manier tot uitdrukking moeten brengen. Een goede manier om dat te doen is door middel van verkleedkleren want, zoals we hierboven gezien hebben, kunnen ze daarmee experimenteren en onderzoeken hoe ze zich in andere werelden en in andere situaties zouden gedragen, bijvoorbeeld superhelden, brandweermannen, leraren, dokters, enz.

Daarom bouwen kleintjes beetje bij beetje hun eigen identiteit op en weerspiegelen ze in hun spel wie ze willen worden.

“Hoe meer je je vermomt, hoe meer je op jezelf lijkt.”
-Jose Saramago-

Daarom moeten kinderen niet alleen aangemoedigd worden om zich te verkleden op feestdagen zoals Halloween. Ze moeten dat het hele jaar door kunnen doen, met in de winkel gekochte of zelfgemaakte kostuums.

Veilige kostuums

Bedenk bij het kopen of thuis maken van kostuums dat ze niet hetzelfde gebruik krijgen als gewone en normale kledingstukken. Kostuums stellen eerder veel hogere eisen aan beweging en weerstand.

Ze moeten kinderen in staat stellen te rennen en te springen zonder verstrikt te raken of te struikelen en te vallen. Koorden, linten en riemen mogen niet strak zitten of er mogen geen glijdende knopen zijn.

Maskers, helmen, of andere voorzieningen die het hoofd of de ogen bedekken, moeten ervoor zorgen dat de ademhaling zonder enige mogelijkheid van belemmering verloopt.

Wat de accessoires betreft, zorg ervoor dat ze niet scherp zijn of van stompe materialen gemaakt zijn. Dit om stoten of scheuren te voorkomen.

Bedenk dat je kind een rollenspel zal spelen en zich zal verbeelden dat het leniger, sterker en handiger is. Verlies ze daarom niet uit het oog, en help ze zo nodig met hun voeten op de grond te houden. Wellicht ook interessant voor jou

Improvisatietheater voor kinderen: wat je moet weten
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Improvisatietheater voor kinderen: wat je moet weten

Improvisatietheater voor kinderen is niet alleen een leuk maar het leert hen ook een hoop vaardigheden voor later te ontwikkelen. Lees er hier meer...



  • Córdova Espinoza, C. G. (2019). El disfraz como recurso pedagógico para el desarrollo del pensamiento simbólico en niños de 3 a 4 años (Trabajo de Fin de Grado). Universidad Técnica de Ambato: Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, Ambato.