Waarom kijken kinderen steeds weer dezelfde film?
Kinderen kijken steeds weer dezelfde film om twee redenen: allereerst heeft dit te maken met het leerproces en ten tweede is het gerelateerd aan het genieten van wat ze ontdekt hebben.
Kinderen leren via een patroon-systeem. Naarmate deze patronen herhaald worden, wordt kennis en begrip opgeslagen in hun hoofd.
Daarom zoeken ze er instinctief naar om een bezigheid of een activiteit te herhalen, omdat ze elke keer weer nieuwe dingen ontdekken.
Bij volwassenen kan zo’n patroon hetzelfde effect hebben. Echter, blijft bij ons de kennis sneller in het brein hangen, omdat de hersenen daarvoor meer vaardigheden en extra informatie hebben.
Dit kun je bij volwassenen testen door hen steeds weer dezelfde film te laten kijken. Ze zullen ontdekken dat ze elke keer iets nieuws onthouden.
Geheugen: de reden dat kinderen steeds weer dezelfde film kijken
Het leren door herhaling is een van de oudste educatieve technieken. Leraren laten ons niet voor niets eindeloos vermenigvuldigingssommetjes maken. Het helpt leerlingen echt om het te onthouden.
Er zijn zelfs liedjes gemaakt, die het leren van de getallen of het alfabet gemakkelijk maken.
Een reden waarom kinderen steeds weer dezelfde film kijken, is omdat ze de emotie onthouden die ze hadden toen ze de film voor de eerste keer bekeken.
Bij jonge kinderen is dit patroon ook terug te vinden tijdens het spel. Om te onthouden dat de groene bal door het groene gat moet, zal het kind deze handeling meerdere keren herhalen. Zelfs wanneer dit is gelukt, zal hij dit patroon blijven herhalen.
Bij films onthouden kinderen karakters en begrijpen ze het plot van de film steeds beter door herhaling.
Steeds weer dezelfde film kijken zorgt voor meer begrip over het verhaal, wat hen dan steeds weer andere emoties geeft.
Nog een keer, alsjeblieft!
Herhaling is ook een teken van acceptatie. Wanneer kinderen nieuwe dingen leren, willen ze dit keer op keer vieren.
Hun brein begrijpt nu hoe het puzzelstukjes in elkaar moet leggen of hoe een raadsel opgelost moet worden. Daarom willen ze zichzelf steeds weer testen.
Met betrekking tot films zijn ze enorm verbaasd wanneer ze er achter komen dat ze iets hebben onthouden van de vorige keer. Ouders zouden dit juist als voorspelbaar bestempelen.
Kinderen verbinden een emotie aan het feit dat ze weten wat er gaat gebeuren. Dit biedt hen ook persoonlijke veiligheid.
Daarom verliest een film of verhaal wat keer op keer wordt verteld nooit zijn aantrekkingskracht.
Het onthouden van zinnen, dialogen en handelingen is een leuke, bijna magische ervaring. Het kind weet namelijk te voorspellen wat de hoofdrolspeler in de toekomst zal gaan doen.
Kinderen leren via een patroon-systeem. Naarmate deze patronen herhaald worden, wordt kennis en begrip opgeslagen in hun hoofd.
Mijn favoriete stukje komt er aan!
Bovendien kijken kinderen steeds weer dezelfde film omdat ze het verbinden met die emotie die ze voelden toen ze de film voor de eerste keer zagen.
Hoewel zij zich er niet van bewust zijn, kun je aan hun reactie zien of de film hen vrolijk maakt. Deze reactie slaat zich op in de hersenen.
Sommige kinderen dekken hun ogen af wanneer de schurk bijna in beeld komt. Soms beginnen ze al te lachen voordat het leuke stukje begint. Dit komt omdat de scene al bekend is en ze het verbinden met de gevoelens die het hen geeft.
Dit gebeurt ook bij volwassenen. Het herhalen van liedjes, films of verhalen wordt geassocieerd met emoties, met hoe de film of het liedje ons laat voelen en waar het ons aan doet denken.
Begrip stimuleren
Een manier voor ouders om mee te doen in dit leerproces is om het moment met hun kinderen te delen.
Of het nou gaat om het samen een film kijken en het genieten van de reactie van hun kind, of om ook verbaasd te reageren wanneer kinderen vertellen wat er gaat gebeuren.
Een andere manier om begrip te stimuleren is om vragen te stellen over de film of het verhaal.
- “Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?”
- “Waarom doet deze figuur dat?”
Deze techniek test hun aandacht en stelt de ouder in staat om te onderzoeken of het kind het plot begrijpt.
Sommige films zijn erg ingewikkeld en kunnen verkeerd worden geïnterpreteerd door kinderen. Daarom kan het vragen naar het verhaal kinderen helpen om twijfels weg te nemen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Horst, J. S., Parsons, K. L., & Bryan, N. M. (2011). Get the story straight: Contextual repetition promotes word learning from storybooks. Frontiers in Psychology, 2, 17. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2011.00017/full