Psychologische voordelen van Lego
Heb je ooit de psychologische voordelen van Lego opgemerkt?
Lego is een van de werelds meest favoriete soorten speelgoed omdat het ons de uitgestrekte terreinen van onze verbeelding laat ontdekken.
Als een bekend Deens merk dat in 1932 was opgericht, maakte Lego alleen houten speelgoed tot 1942, toen het plastic speelgoed begon maken.
De naam Lego is een samenvoeging van twee Deense woorden: Leg en Godt. De betekenis van deze woorden is “speel goed”.
Door de jaren heen heeft Lego veel speelgoedlijnen geproduceerd, zoals Lego Hero Factory, Bionicle en Exo-Force. Het heeft ook talloze overeenkomsten met franchises zoals Indiana Jones, Harry Potter en Star Wars.
Psychologische voordelen van Lego
Voor kinderen kunnen de voordelen van Lego worden afgeleid van een generatie van ideeën. Volgens psychiater María Teresa Mata heeft het bouwen van verschillende voorwerpen met Lego een heel positief effect op kinderen, zoals de ontwikkeling van emotionele intelligentie.
Daarbij draagt het bij aan psychotherapie. Spelen met Lego kan een kind leren om ideeën en emoties te externalizeren. Tegenwoordig vinden veel kinderen het leuk om de verschillende blokjes samen te voegen en zo allerlei figuren te vormen.
Hieronder zullen we de psychologische voordelen van Lego bespreken. Het is leuker dan je misschien denkt.
Psychologische voordelen van Lego vanuit verschillende perspectieven
De psychologische voordelen van Lego voor kinderen kunnen vanuit verschillende oogpunten gezien worden:
Lego als een werkinstrument
Lego is een bekend merk en wordt ook door bedrijven en psychologen gebruikt, omdat er geweldige voordelen aan zitten.
Als een werkinstrument laat Lego ons ideeën uitwerken en op een dynamische manier leren.
Lego Serious Play® Methode
Lego heeft de Serious Play® Methode ontwikkeld wat veel voordelen biedt in relatie tot het oplossen van alledaagse problemen.
Emotionele intelligentie ontwikkelen
Spelen met Lego bevordert emotionele intelligentie, zoals het vermogen om doelstellingen te bereiken en uitdagingen aan te gaan. Het helpt ook met de verbeelding en zelfuiting.
Helpen om verbindingen te maken op een hoger niveau
Volgens dezelfde psychiater als hierboven genoemd laat het spelen met Lego ons verbindingen maken op een hoger niveau. Wat betekent dit?
Als de stukjes aan elkaar gemaakt worden, worden creativiteit en verbeelding gecombineerd met handmatig werk. Dit is goed voor verschillende denkprocessen die verbonden zijn aan communicatie.
Door te kijken hoe een persoon met deze blokjes dingen bouwt, kun je een beter inzicht krijgen in die persoon. Door hun bouwtechniek over te brengen naar een werkteam of leden van het gezin, kunnen zij zien hoe de persoon de wereld ervaart. Daardoor wordt er dus een ander soort dialoog mogelijk.
Informatie wordt a priori ervaren
Met andere woorden, door Lego te gebruiken wordt onbewust informatie overgebracht door middel van associatie van ideeën en creativiteit. Informatie die je anders niet krijgt.
Hierdoor leer je meer over die persoon: zaken die in anders onopgemerkt gaan. Het is vaak door deze informatie dat er een goede oplossing gevonden kan worden.
- Onbewuste grenzen worden uit de weg geruimd. Deze blokkades verschijnen onbedoeld en hebben te maken met de sociale vaardigheden van een persoon. Maar door samen met anderen met Lego te spelen, komen teamwork en communicatie vanzelf tot stand. De blokjes helpen je om jezelf beter uit te drukken, geven je meer zelfkennis en begrip voor anderen.
- Het probleemoplossend vermogen wordt ontwikkeld. In bepaalde gevallen kan iemand denken dat hij een probleem niet op kan lossen. Maar ze kunnen Lego gebruiken om toch met een oplossing te komen. Op deze manier kan iemand leren, organiseren, presenteren en valideren, en dus zo hun capaciteiten uitbreiden.
- Het is ook mogelijk om abstracte ideeën weer te geven. Dit betekent dat iemands gedachten en verbeelding naar de echte wereld gebracht kunnen worden. Dit kan zo de aanpak van acties en processen verbeteren.
Dit zijn slechts een aantal van de psychologische voordelen van Lego bij kinderen. Er moet gezegd worden dat spelen met deze blokjes niet altijd bijdraagt aan de ontwikkeling van emotionele intelligentie van kinderen.
Veel bedrijven van nu zien ook de voordelen van Lego op de werkvloer. Want ook volwassenen kunnen gebruik maken van deze plastic figuren.
Lego vandaag
Vanaf het begin heeft Lego voor een revolutie gezorgd in de ontwikkeling van kinderen tijdens hun jeugd. Het bedrijf heeft zich over de jaren zo veel uitgebreid dat het zelfs een fabriek in Mexico heeft. Dit heeft tot uitbreiding door Zuid-Amerika geleid.
Door vrijuit met de blokjes te bouwen, profiteert de persoon in kwestie al van de voordelen van Lego. Je kunt creativiteit aanvullen met probleemoplossende vaardigheden en ruimtelijk inzicht door met Lego te bouwen.
Lego wordt gebruikt door kinderen en volwassenen over de hele wereld voor meer dan 80 jaar. Daarbij blijven de psychologische voordelen niet onopgemerkt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Rodríguez, G., & Patricia, C. (2016). Juegos de construcción en el desarrollo lógico matemático de los niños y niñas de 4 y 5 años de la Escuela Pablo Muñoz Vega, del Distrito Metropolitano de Quito, periodo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://200.12.169.19/handle/25000/12043
- Piedra Japón, C. A. (2016). Utilización de los juegos de construcción para potenciar la creatividad de las niñas y niños de 4 a 5 años de edad del nivel inicial II de la escuela José Miguel Burneo Burneo de la ciudad de Loja periodo 2014-2015(Bachelor’s thesis). https://dspace.unl.edu.ec/handle/123456789/11091
- López Mendez, J. S. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.). https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/3674