Monster High: TV-shows die niet leerzaam maar juist schadelijk zijn

Sommige televisieprogramma's brengen ongepaste boodschappen en waarden over voor kinderen. We analyseren het geval van Monster High.
Monster High: TV-shows die niet leerzaam maar juist schadelijk zijn
Elena Sanz Martín

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Geschreven door Elena Sanz Martín

Laatste update: 22 december, 2022

De ouders van nu zijn zich in het algemeen veel meer bewust van en betrokken bij de opvoeding van hun kinderen dan vroeger. Ze besteden aandacht aan emotionele intelligentie, het opbouwen van eigenwaarde en opvoedkundige waarden. Deze nobele opvoedingsdoelen kunnen echter overschaduwd worden door de invloed van verschillende televisieshows die ongepaste boodschappen overbrengen. Bijvoorbeeld de populaire serie Monster High.

Als je thuis een jong meisje hebt, weet je waarschijnlijk over welke show we het hebben. Dit programma is vooral doorgedrongen tot een jong vrouwelijk publiek. Ondanks het feit dat de plots en argumenten over meer volwassen thema’s gaan, zijn veel meisjes er dol op.

Wil jij ontdekken waarom dit een van de minst aanbevolen programma’s voor je kinderen? Lees dan zeker het volgende artikel.

De oorsprong en het doel van Monster High

Monster High is een fictieve webserie, geanimeerd en gemaakt in 2010 als een marketingstrategie. Het had tot doel een nieuw merkimago te promoten en reclame te maken voor de nieuwe poppen van de firma Mattel.

Met andere woorden, we hebben hier niet te maken met een programma dat voor opvoedkundige doeleinden ontworpen is of speciaal voor kleine kinderen, maar wel met een commerciële strategie.

Helaas is dit niet het enige programma dat voor deze doeleinden ontworpen is. Het is echter wel iets waar je bij stil moet staan om de achtergrond ervan te begrijpen.

Met de komst van Monster High op de televisie was een echt media-fenomeen geboren. De grote aantrekkingskracht die bij jonge meisjes werd opgewekt diende voor de verkoop van de poppen. En ook van een eindeloze hoeveelheid artikelen, speelgoed en schoolbenodigdheden die met dat merk verbonden waren.

Hoewel de boeken waaruit de personages voortkwamen op een meer puberaal publiek gericht waren, was in dit geval de doelgroep meisjes onder de 12 jaar.

Behalve met de kwestie van de keuze van een animatieserie die voor dit doel ontworpen is, heeft wat echt relevant is te maken met wat we ontdekken bij het analyseren van de plots en de waarden die Monster High aan de kleintjes overdraagt. Laten we eens kijken waar het over gaat.

De boodschappen van Monster High aan kinderen

Monster High legt de nadruk op mode en uiterlijk

Als je nog steeds niet weet waar Monster High over gaat, vertellen we je er hieronder alles over. Het plot draait om een middelbare school die bezocht wordt door de kinderen van de bekendste monsters . Denk onder andere aan Frankenstein, graaf Dracula, weerwolven, etc. In het bijzonder volgt het de dagelijkse avonturen van een groep tienermeisjes die geobsedeerd zijn door mode en hun relaties met andere jongens van de middelbare school.

Waarom hameren we er nu op dat de educatieve waarde zo laag is? Hier zijn enkele van de belangrijkste problemen met dit programma.

Valse diversiteit

Op het eerste gezicht wordt de serie voorgesteld als een voorbeeld van diversiteit. Er komen namelijk personages in voor uit verschillende monsterfamilies met schijnbaar verschillende eigenschappen. Maar in werkelijkheid presenteren alle hoofdpersonen onderling een normatief en zeer homogeen uiterlijk, met slanke en ontwikkelde lichamen en met een uiterlijk dat niet erg geschikt is voor pre-puberale meisjes.

Het programma brengt het idee over dat je, waar je ook vandaan komt en wat je ook bent, je je moet passen aan de gevestigde normen.

De obsessie met je imago

De meisjes in de serie zijn niet alleen dol op mode, maar vinden die ook essentieel om erbij te horen of een bepaalde status in de groep te bereiken. De nadruk die ze leggen op make-up, kleding en uiteindelijk hun imago is overduidelijk.

Bovendien presenteren ze het fysieke uiterlijk als een bron van sociaal voordeel om acceptatie en succes te verwerven.

De hyperseksualisering van de kindertijd

In het algemeen wordt een hyperseksueel beeld van de kindertijd (Engelse link) uitgedragen dat meisjes leert zich als volwassenen te kleden en te gedragen. Zelfs om zich zo snel mogelijk aan de door de mode gestelde doctrines te houden.

Uiterlijk en romantische relaties worden op een oppervlakkige manier voorgesteld. Dit kan schadelijk zijn voor de jonge kinderen die het programma volgen.

Een bewuste keuze

Een moeder en dochter kijken samen naar een film

Televisieprogramma’s hebben een grote invloed op de manier waarop kinderen de wereld begrijpen. Daarom moeten we als ouders heel voorzichtig zijn met de inhoud die we onze kinderen aanbieden. Vooral tijdens hun eerste levensjaren.

Kinderen blootstellen aan ongeschikte programma’s die bijvoorbeeld hyperseksualisering van de kindertijd bevorderen heeft ernstige gevolgen. (Engelse link). Enerzijds kunnen ze bijdragen tot het ontstaan van een laag gevoel van eigenwaarde, eetstoornissen, of angstproblemen. Anderzijds beperkt het de spontaniteit, vrijheid en autonomie van de kindertijd om ze te beginnen onderwerpen aan de dictatuur van het eigen beeld.

Daarom moet deze op een jong publiek gerichte inhoud niet aan kinderen worden blootgesteld. En al helemaal niet zonder toezicht of begeleiding van volwassenen. Het is veel beter om onderwijsprogramma’s te kiezen die ontwikkeld zijn volgens de waarden die je aan je kinderen wilt overdragen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Cottais, C., & Louvette, M. (2021). Los peligros de la hipersexualización de las niñas: una infancia robada. Generations for Rights Over the World.
  • American Psychological Association. (2007). Report of the APA Task Force on the Sexualisation of Girls. Apa.org. [online] Disponible en: https://www.apa.org/pi/women/programs/girls/report-summary.pdf

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.