De voordelen van een muziekinstrument leren bespelen
De voordelen van het leren bespelen van een muziekinstrument zijn zichtbaar vanaf het moment dat je kind begint te oefenen.
Het bespelen van een muziekinstrument bevordert bijvoorbeeld:
- liefde voor discipline
- een meer afgestemd gehoor
- de fijne motorische ontwikkeling
- de concentratie
Wanneer kinderen een instrument leren bespelen, dan leren ze voortdurend nieuwe informatie over de wereld van kunst en cultuur. Om al deze redenen kiezen duizenden ouders muziek als een ideale buitenschoolse activiteit.
Er zijn zoveel voordelen aan het van jongs af aan bespelen van een muziekinstrument. Zonder het te weten, zou je kind aan zijn of haar carrière als muzikant kunnen beginnen. In de toekomst zou dit je kind bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen bieden om de wereld over te reizen en op de grootste podia op te treden.
Voordelen van het leren bespelen van een muziekinstrument
De relatie tussen muziek, cultuur en onderwijs
Muziek is een van de meest geliefde artistieke manifestaties die de mens kent. Iedere menselijke samenleving heeft geluiden gecreëerd en gereproduceerd met instrumenten en met de menselijke stem. Door dit te doen uiten ze gedachten, ideeën en zintuiglijke stimuli.
Muziek is elke dag in onze huizen aanwezig, op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld via de televisie, internet en radio, ze reproduceren allemaal muziek. Veel educatieve spelletjes voor kinderen bevatten zelfs muziek. Dit komt omdat studies hebben bewezen dat muziek bevorderlijk is voor het leren.
Elk kind voelt zich van nature aangetrokken tot muziek en muziekinstrumenten. Het is geen verrassing dat veel kinderspeelgoed mini-piano’s, xylofoons, microfoons, etc. zijn. Dankzij dit speelgoed kunnen veel ouders merken dat hun kinderen een sterke aantrekkingskracht naar muziek hebben.
De voordelen van muziek als een psychologisch en sociaal hulpmiddel
Muziek biedt veel psychologische en sociale voordelen. Een daarvan is dat het kinderen de mogelijkheid geeft zich te concentreren en hun educatieve doelen te bereiken.
Wanneer kinderen een muziekinstrument bespelen, nemen ze uiteindelijk deel in een orkest of een muzikaal ensemble. Dit stelt ze automatisch in staat om met hun leeftijdsgenoten om te gaan en te leren werken als onderdeel van een team.
Veel ouders geloven dat kinderen alleen kunnen leren over teamwork en het uitwerken van strategieën door deel te nemen aan sport. De precisie die nodig is om een symfonie goed en zuiver te laten klinken vereist echter ook een goede samenwerking en oefening als een team.
Leren om een muziekinstrument te bespelen activeert ook een gevoeligheid voor kunst en cultuur. Ze leren ook veel over professionele ontwikkeling en de juiste manier om te integreren in de samenleving.
Een muziekinstrument bespelen: voorbeelden uit verschillende landen
Sommige instellingen in Latijns-Amerika en Europa hebben het project dat ontwikkeld is door José Antonio Abreu naar hun land gebracht. Het project, opgericht in 1975, heet “National Network of Youth and Children Orchestras.”
Dit programma was gericht op kinderen met beperkte middelen die in arme buurten en regio’s woonden. Door deel te nemen aan artistieke activiteiten konden de kinderen afstand nemen van drugs en andere slechte gewoonten. Tegelijkertijd stelde hun ervaring ze in staat professionele carrières te ontwikkelen als klassieke musici.
Een andere stichting die dit model heeft gekopieerd, is de Batuta Foundation in Colombia. De Batuta Foundation nam het leren bespelen van muziekinstrumenten op in het kerncurriculum van Colombiaanse basisscholen en middelbare scholen.
Kinderen in zowel openbare als privéscholen kregen de gelegenheid om strijkinstrument en blaasinstrumenten te leren bespelen en muziektheorie te studeren.
Leren om een instrument te bespelen activeert ook een gevoeligheid voor kunst en cultuur.
De voordelen van muziek als een psychologisch hulpmiddel
Om een muziekinstrument te bespelen, moeten beide hersenhelften samenwerken om de bewegingen correct te coördineren. Deze actie zorgt ervoor dat de hersenen een hogere prestatie geven. Dit geldt voor geheugen, concentratie, fijne motorische ontwikkeling en zelfs een hoger IQ.
Specialisten geloven dat de piano het instrument is dat de meeste verbindingen in de hersenen creëert. Dit komt omdat het een zeer complexe taak is om met elke vinger van beide handen een andere toets aan te raken. Bovendien vereist het bespelen van een piano veel precisie.
Zoals je kunt zien, zijn er zoveel voordelen aan het bespelen van een muziekinstrument waarvan we zeker weten dat je je al geïnspireerd voelt. Aarzel dus niet om je kleintje zo snel mogelijk voor lessen in te schrijven.
En onthoud dat hoe eerder je kind over muziek begint te leren, hoe beter. Van jongs af aan een muziekinstrument leren bespelen, zorgt ervoor dat kinderen kennis beter absorberen en sneller vooruitgaan.
Wie weet is jouw kind dus misschien wel de volgende Vladimir Horowitz, Andras Schiff, Ana Sophie Mutter of Yo-yo Ma.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. Educere, 13(44). https://www.redalyc.org:9444/error.xhtml?cid=306728
- Benítez, M. A., Abrahan, V. M. D., & Justel, N. R. (2018). Beneficios del entrenamiento musical en el desarrollo infantil: una revisión sistemática. Revista Internacional de Educación Musical, (5), 61-69.
- Brewer, C. (1995). Music and learning: Integrating music in the classroom. Bellingham, WA: LifeSounds.
- Mantilla, D. (2012). La influencia de la musica en el aprendizaje infantil. 1 de Noviembre.
- Tobar, C. (2013). Beneficios de la música en el aprendizaje. Revista EducAcción, 18, 34-35. http://www.usfq.edu.ec/publicaciones/para_el_aula/Documents/para_el_aula_06/0018_para_el_aula_06.pdf
- Vargas, R., & María, K. (2010). La educación musical y su impacto en el desarrollo. Revista de educación y desarrollo, 53-60. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/12/012_Reynoso.pdf