De voordelen van bouwspelletjes voor kinderen
Misschien vindt je kind het leuk om speeltjes in elkaar te steken en uit elkaar te halen. Dan zal dit artikel interessant zijn voor jou, want we zullen de voordelen van bouwspelletjes bespreken. Bovendien zullen we eens kijken welke bouwspelletjes er allemaal beschikbaar zijn.
Muren, huizen, gebouwen en bruggen maken is voor kinderen uitdagend en vooral heel leuk.
Afhankelijk van hun leeftijd zullen de bouwblokjes verschillen in afmetingen en moeilijkheidsgraad. Weet echter dat ze allemaal zeer veel voordelen hebben voor de ontwikkeling van je kind.
Iedereen herinnert zich nog wel hoe hij of zij allerlei gevonden zaken gebruikte om een fort of kasteel te maken. Dit lijkt misschien een simpel tijdverdrijf. Toch moet je weten dat bouwen een zeer verrijkende ervaring is voor het intellect van een kind.
De voordelen van bouwspelletjes komen al tot uiting vanaf het moment dat een kind zijn bewegingen leert te coördineren.
Het is vanzelfsprekend dat kinderen in het begin slechts blokjes op elkaar kunnen plaatsen en omver kunnen gooien. Toch zullen ze beetje bij beetje nieuwe vaardigheden aanleren.
Na enige tijd zullen ze deskundigen worden waar het bouwspelletjes betreft. Lego en gelijksoortige spelletjes zullen niet lang geheimen voor hen hebben.
De voordelen van bouwspelletjes voor kinderen
Hier volgen enkele voordelen die dit type speelgoed voor kinderen kan hebben:
- Het ontwikkelen van coördinatie en motorische vaardigheden. Door met blokjes te spelen zullen kinderen handiger worden. Dit geldt vooral voor meisjes, want zij ontwikkelen zich sneller.
- Zo leren ze geometrische vormen, kleuren, afmetingen en ruimtelijke concepten kennen.
- Er worden vaardigheden gestimuleerd zoals concentratie, aandacht, creativiteit en verbeelding.
- Dit speelgoed vereist een plan of een schema (of een model) om te volgen. Wanneer kinderen samen bouwen zullen ze het belang leren van samenwerking en teamwork.
- Ze bevorderen bij het kind een dieper begrip van de werkelijkheid. Bovendien leren kinderen zo meer over functies en rollen wanneer ze samen met andere kinderen spelen.
- Bouwblokjes helpen om de wetten van de fysica te leren kennen. Denk maar aan evenwicht en de zwaartekracht. Deze concepten worden uit zichzelf aangeleerd door te spelen met hefbomen, katrollen en zelfgemaakte vliegtuigjes.
- Kinderen zullen meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Door bepaalde doelstellingen te bereiken en te zien dat hun inspanningen door hun ouders gewaardeerd worden, zullen kinderen trots ervaren en gemotiveerd zijn om nog beter te worden.
- Het leert hen om georganiseerd te zijn. Dit houdt natuurlijk wel in dat je hen aanspoort om na het spelen alle blokjes netjes op te ruimen.
Bouwspelletjes zijn zeer verrijkende bezigheden voor de motorische vaardigheden en voor het intellect van een kind.
Waar moet je kind met bouwblokjes spelen?
Natuurlijk is thuis de favoriete plek van een kind om te spelen. Het is belangrijk dat er allerhande zaken beschikbaar zijn die interactie mogelijk maken.
Naast de voordelen die hierboven reeds werden opgesomd, zijn speeltjes een zeer goede optie voor op een regenachtige dag. Ook wanneer het kind zich niet lekker voelt kunnen deze spelletjes van pas komen.
Er zijn oneindig veel zaken die gebouwd kunnen worden. Er zijn online zelfs allerlei instructievideo’s beschikbaar waarmee je nieuwe bouwtechnieken onder de knie kunt krijgen.
Bouwspelletjes zijn ook een zeer geschikte activiteit voor in de klas. Dit geldt vooral tijdens de eerste levensjaren. De aanwezigheid en het advies van een leerkracht kunnen hier van zeer groot belang zijn.
Volgens een rapport van UNICEF en OEI kan de deelname van een leerkracht een spel opmerkelijk verrijken. Bovendien kunnen leerkrachten de leerdynamiek bevorderen door rollen, modellen en materialen aan te leveren.
Soorten bouwspelletjes voor kinderen
Tegenwoordig bestaan er naast Lego nog allerlei andere bouwspelletjes. We hebben het geluk dat er nu een enorme keuze is.
Hier volgen enkele voorbeelden:
- Blokjes om personages en scenario’s te bouwen. Deze sets hebben alle nodige blokjes om een robot, het kasteel van een prinses of een volledige fantasiewereld te bouwen.
- Blokjes om dieren te maken. Deze sets hebben blokjes om boerderijen, stallen en dieren te maken.
- Beroepsgerichte blokjes. Deze sets zijn zeer geschikt om bepaalde beroepen uit te beelden. Denk maar aan het maken van politieauto’s, brandweerwagens en helikopters.
- Blokjes om een racecircuit te maken. Deze sets combineren twee fantastische elementen: bouwen en racen. Ze bevatten naast auto’s vaak circuits, garages en werkplaatsen.
Vergeet niet dat de grootte, moeilijkheidsgraad en complexiteit van de bouwstelletjes mee moet evolueren met de leeftijd van je kind.
Deze spelletjes staan garant voor vele uren speelplezier en zullen waarschijnlijk nooit uit de mode raken. De voordelen van bouwspelletjes mag je dan ook zeker niet onderschatten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Rodríguez, G., & Patricia, C. (2016). Juegos de construcción en el desarrollo lógico matemático de los niños y niñas de 4 y 5 años de la Escuela Pablo Muñoz Vega, del Distrito Metropolitano de Quito, periodo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://200.12.169.19/handle/25000/12043
- Piedra Japón, C. A. (2016). Utilización de los juegos de construcción para potenciar la creatividad de las niñas y niños de 4 a 5 años de edad del nivel inicial II de la escuela José Miguel Burneo Burneo de la ciudad de Loja periodo 2014-2015(Bachelor’s thesis). https://dspace.unl.edu.ec/handle/123456789/11091
- López Mendez, J. S. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.). https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/3674