De Guillour methode voor het verbeteren van de concentratie bij kinderen

· 22 mei 2018

De Guillour methode verhoogt de concentratie van kinderen door middel van het maken van gestructureerde opdrachten met gebruik van lijnen en tracering. Deze methode helpt bij de ontwikkeling van het ruimtelijke inzicht en hand-oog coördinatie.

Er zijn kinderen die deze opdracht snel kunnen maken zonder hun blik van de spiegel af te halen. Maar er zijn ook kinderen die snel afgeleid worden, waardoor ze langer met deze opdrachten bezig zijn.

De Guillour methode is voor deze individuen een interessante opdracht. De Guillour methode voor het verbeteren van de concentratie bij kinderen is gebaseerd op observatie met behulp van een spiegel.

Voor deze methode wordt gebruik gemaakt van gestructureerde opdrachten met lijnen en tracering. Op sommige momenten wordt er aan het kind gevraagd of hij dezelfde kant op kan tekenen als hij in de spiegel ziet. Op andere momenten moeten ze in de tegenovergestelde richting op tekenen.

Bij sommige opdrachten moeten ze de weg in een doolhof vinden zonder hun blik van de spiegel af te halen. Blijf lezen om meer te weten te komen over deze interessante en effectieve methode.

Wat houdt de Guillour methode in?

De gestructureerde opdrachten met lijnen en tracering worden gemaakt voor een spiegel. De deelnemer kopieert of traceert een tekening die hij in de spiegel ziet, in plaats van direct naar de tekening te kijken.

Om dit te doen moet het kind focussen op symmetrie en ruimte. Dit zorgt ervoor dat het kind zich moet concentreren op de kleine details in de tekening. Om deze opdracht af te ronden moet het kind het figuur of de reeks aan figuren namaken. Hij moet letten op geheime vormen en figuren of een pad traceren.

Kleurpotloden en een mandela

Voordelen van de Guillour methode

  • Het helpt het kind om de hemisferen in de hersenen te stimuleren, omdat hij beide tegelijkertijd moet gebruiken om de opdracht te maken.
  • Het zorgt voor een verbeterde neurale en cerebrale verbinding.
  • Door te traceren wordt de hand-oog coördinatie van het kind verbeterd.
  • Omdat het kind de tekening in de spiegel observeert en het dan natekent op papier worden concentratiecycli ontwikkeld.
  • De Guillour methode verbetert het observatievermogen.
  • Het kind zijn probleemoplossend vermogen wordt verbetert als resultaat van het logisch nadenken.
  • Het verbetert het zelfvertrouwen van het kind.
  • Deze methode kalmeert angst.
  • Het kind zal beter kunnen opletten.
  • Verbetert de schoolprestaties.

Aandacht en de werking van de twee hemisferen in de hersenen

Wanneer we ons ergens op concentreren, focussen we ons op een specifiek ding. Bij dit proces worden de twee hemisferen in de hersenen betrokken.

De linker hemisfeer in de hersenen is verantwoordelijk voor logische, analytische en verbale functies. De rechter hemisfeer is verantwoordelijk voor non-verbale, ruimtelijke en analogische taken.

Deze opdrachten van deze methode zijn gestructureerd en zorgen ervoor dat het niveau van de concentratie verhoogd wordt en de twee hemisferen met elkaar verbonden worden. Dit helpt ook om angst te verminderen.

Verder wordt psychomotorische stimulatie bereikt doordat de arm verschillende taken moet doen om de opdrachten te maken.

Andere methoden om de concentratie van kinderen te verbeteren

Naast de Guillour methode zijn er ook andere methodes die helpen bij het verbeteren van de concentratie van je kind.

  • Tegels of sierwerk. Dit is een spel waarbij je vierkantjes moet tellen en op details moet letten. De deelnemer kan ook gevraagd worden om een patroon of het spiegelbeeld na te maken.
  • Kruiswoordpuzzels, woordzoekers, enz. Dit zijn uitstekende activiteiten om kinderen te helpen om zich te concentreren en geduldiger te worden.
  • Legpuzzels en zoek de verschillen. Deze spellen zijn leuk voor zowel volwassenen als kinderen. Legpuzzels helpen kinderen om oplossingen te zoeken en trainen hun deductieve redeneringsvermogen. Zoek de verschillen tussen twee of meer afbeeldingen helpt kinderen om op details te letten.
  • Domino. Een klassiek spel met veel voordelen. Het bij elkaar leggen van gelijkwaardige tekens ontwikkelt de strategische capaciteit van een kind.
  • Memory. Net als de naam van dit bekende kinderspel suggereert wordt het geheugen van een kind aan het werk gezet. Het helpt ook met de concentratie. Er zijn meerdere manieren om de kaarten te gebruiken. Je kind kan bijvoorbeeld proberen om de posities van de kaarten te onthouden voordat je ze omdraait. Of je kan beginnen met de kaarten naar beneden en om de beurt twee omdraaien om de paren te vinden.
  • Doolhoven. De weg uit een doolhof vinden kan misschien makkelijk lijken, maar vaak is er een punt waarop het wel moeilijk wordt. Dit is een goede manier om geduld te verbeteren. Doolhoven helpen ook om het deductievermogen te ontwikkelen.
  • Mandala’s inkleuren. Mandala’s zijn goed voor onrustige en actieve kinderen. Ze testen je geduld, concentratie en ze kosten moeite. Kleuren is een goede manier om concentratie te verbeteren.

Voor wie is de Guillour methode gunstig?

Deze methode is vooral voordelig voor kinderen met ADD of ADHD (Attention Deficit Disorder of Attention Deficit Hyperactivity Disorder.) Het is ook een goed voor mensen die een hersenletsel hebben opgelopen.

Maar deze methode is ook erg gunstig voor mensen die hun concentratie willen verbeteren in het algemeen. Deze oefeningen kunnen gebruikt worden door zowel volwassen als kinderen.

De oefeningen van de Guillour methode moeten langzaam gemaakt worden. Met andere woorden, kinderen moeten eerst de tijd nemen om naar de afbeelding in de spiegel te kijken. Daarna mag het kind pas rustig en bedachtzaam aan de taak beginnen.

Als een kind met zijn vinger of pen de lijnen volgt, kan hij zich beter focussen op wat hij aan het doen is. 

“Het is altijd een goed idee om met deze methode te beginnen wanneer je ziet dat je kind problemen met leren heeft. Hoe eerder je begint met het stimuleren van je kind, hoe sneller je resultaat ziet.”

Aanbevolen oefeningen

De meest bekende oefening van de Guillour methode is een werkblad op tafel leggen voor een spiegel. Je kind moet niet naar het werkblad kijken, maar naar de reflectie in de spiegel. 

De deelnemer gebruikt potloden met verschillende kleuren om de contouren van de figuren op het werkblad te traceren. Het kind gebruikt zijn linker wijsvinger om langs de delen van het werkblad te gaan terwijl hij zich concentreert op de afbeelding.

Met zijn rechterhand maakt hij cirkels en onderstreept hij de afbeeldingen die hetzelfde zijn. Linkshandige kinderen doen dit omgekeerd. Zij traceren met hun rechterhand en cirkelen en onderstrepen met hun linkerhand.