Wat zijn de voordelen van kruiswoordpuzzels voor kinderen?
Als resultaat van verschillende onderzoeken is bewezen dat er spelletjes zijn die het geheugen en andere cognitieve functies bij de mens verbeteren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kruiswoordpuzzels, een fenomenale en leerzame bezigheid voor kinderen.
Dit soort hobby’s biedt voordelen voor mensen van alle leeftijden. Bovendien zijn ze een van de vele mentale hulpmiddelen die vroeg getraind moeten worden om tot een optimale toekomstige ontwikkeling te komen.
Kruiswoordpuzzels en vaardigheden
Kruiswoordpuzzels hebben het vermogen hun deelnemers te stimuleren naar nieuwe manieren van redeneren te zoeken. De uitdagingen die ze opwekken worden stimulansen als ze op de juiste manier gebruikt worden.
Om deze redenen moeten volwassenen proberen om kinderen aan het spelen te krijgen met gemakkelijke kruiswoordpuzzels. Deze spelletjes zullen het verlangen om door te zetten kunnen bevorderen en het gevoel van mislukking of desinteresse kunnen vermijden.
Het vinden van het juiste woord in kruiswoordpuzzels door middel van de definitie ervan is een leuke manier om de woordenschat van de kleintjes te vergroten . Ook vergroot dit spel de taalkundige vermogens en verheft het het lexicon van kinderen door het leren van nieuwe woorden en synoniemen.
Op deze manier leert het kind te kiezen tussen alternatieve woorden om in elke context te gebruiken. Dit is een eigenschap waarmee je niet alleen een groter vermogen tot symboliseren kunt ontwikkelen. Er zijn namelijk ook nog andere voordelen.
Zo zullen de kleintjes bijvoorbeeld op een veel pertinentere en aantrekkelijker manier een gesprek voeren en hun mening uiten . Vooral in toekomstige werk- of academische contexten.
Andere voordelen voor kinderen
Om elk vakje correct in te vullen moeten de woorden zonder spelfouten geschreven zijn. Daarom breiden kruiswoordpuzzels niet alleen de woordenschat uit en bouwen ze grotere taalvaardigheid op. Ze verbeteren ook de spelling.
Ook is dit spel, door het brein in beweging te houden en neurale verbindingen te activeren, van belang voor de preventie van toekomstige degeneratieve ziekten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de ziekte van Alzheimer en verschillende vormen van dementie.
Tegelijk helpen de mentale associaties die door kruiswoordpuzzels worden opgewekt het IQ te verhogen. Ze stimuleren ook het gezamenlijke werk van het korte en lange termijn geheugen.
Tot slot stimuleren kruiswoordpuzzels de concentratie bij de kleintjes. De oefening van het denken om de woorden te ontdekken maakt dat het kind zich op het spel concentreert zonder erbij na te denken. Eveneens traint het de geest in deductief denken en snelheid in het verwerken van informatie.
Het juiste woord vinden door de definitie ervan in de kruiswoordpuzzel is een leuke manier om de woordenschat van de kleintjes te vergroten.
Soorten kruiswoordpuzzels en waar ze te vinden zijn
Voor kinderen is het het beste te beginnen met kruiswoordpuzzels die aangepast zijn aan de tot nu toe verworven kennis. Naarmate je kind vordert, is het positief de moeilijkheidsgraad op te voeren.
Kruiswoordpuzzels kunnen ook fungeren als een voorportaal voor andere hersen- of bordspelletjes. Als een kind zichzelf als vaardig in een kruiswoordpuzzel ervaart, zal het gemakkelijker zijn hem of haar uit te nodigen om andere activiteiten te doen. Er zijn veel mogelijkheden die hun intelligentie stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan sudoku en speurpuzzels.
Klassieke of moderne kruiswoordpuzzels?
Tegenwoordig zijn kruiswoordpuzzels zowel in hun gedrukte versie (in kranten, tijdschriften en boeken) als in hun online versies of in apps verkrijgbaar. Wat de elektronische versies betreft, is er een groot aantal kruiswoordpuzzels van verschillende complexiteit beschikbaar.
Een belangrijk gegeven over elektronische kruiswoordpuzzels is dat ze in verschillende talen beschikbaar zijn. Dit levert een secundair voordeel op. Het voegt namelijk het extra voordeel toe van het in staat kunnen zijn om woorden in andere talen te kennen. Ook biedt het de mogelijkheid om de taal die het kind studeert te evalueren en strategisch te bestuderen.
Er zijn veel varianten verkrijgbaar
Er zijn kruiswoordpuzzels te vinden met verschillende thema’s. Een van de meest creatieve opties is het vinden van de namen van de hoofdrolspelers van verschillende populaire tekenfilmseries (Engelse link). Of namen van beroepen, ingrediënten, voedingsmiddelen, soorten spelletjes, enz.
In de eerste schooljaren is het belangrijk dat volwassenen kinderen een kort kruiswoordraadsel aanbieden en hun prestaties bij de activiteit analyseren. Merk je dat het kind zich niet op zijn gemak voelt, dan moet je het kruiswoordraadsel veranderen of de complexiteit ervan verminderen.
Op dezelfde manier, als ze meer dan 30 minuten met hetzelfde kruiswoordraadsel bezig zijn geweest, dan is het een goed idee voor te stellen de activiteit te veranderen, of ze het nu afgemaakt hebben of niet. Het is belangrijk om bij kinderen geen verzadigingseffect of zelfs een afkeer voor deze activiteiten te veroorzaken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Day, L. (1968). Crosswords~. http://platoacademy.org/wp-content/uploads/2018/03/Newsletter27-.pdf
- Huaccha Ispilco, M. I. (2018). Los Crucigramas Como Estrategia Didáctica Y Su Influencia En El Rendimiento Académico De Las Estudiantes Del Cuarto Grado De Secundaria En El Área De CTA De La IE” María Goretti” De Pacasmayo, 2016. http://190.116.36.86/handle/UNC/2206
- Olivares, G., Carlos, J., Escalante, A., Escarela, P., Campero, L., Hernández, A., … & López, G. (2008). Los crucigramas en el aprendizaje del electromagnetismo. https://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/10318
- Pacheco Ruiz, M. (2014). La inteligencia lingüística: El vestido de los pensamientos. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/154724/EyF_2014_31p43.pdf?sequence=1&isAllowed=y