5 sporten om de psychomotorische vaardigheden te verbeteren
Als we het hebben over de psychomotorische vaardigheden van kinderen, moeten we begrijpen dat elke fysieke beweging zijn oorsprong heeft in de geest van het kind. Dit aspect is fundamenteel in de menselijke ontwikkeling en moet daarom vanaf het begin worden behandeld. Er zijn verschillende manieren om aan psychomotorische vaardigheden te werken. Eén daarvan is het beoefenen van sport. In dit artikel laten we je daarom een reeks aanbevelingen zien die je kinderen in de praktijk kunnen brengen.
Voordat je verder gaat, moet je bedenken dat alle sportactiviteiten naar de zin van kinderen moeten zijn. De voordelen zullen dan veel relevanter zijn en zullen ze voortdurend gemotiveerd zijn.
Sporten voor de psychomotorische vaardigheden van kinderen
Fysieke beweging is met het verstrijken van de tijd relevanter geworden, alsmede door onderzoek ernaar (Spaanse link). Voor de integrale ontwikkeling van de mens moet lichamelijke beweging al vroeg plaatsvinden.
De psychomotorische vaardigheden van kinderen worden echter veel belangrijker, omdat aan dit aspect gewerkt moet worden vanuit de fysieke, fysiologische en psychologische basis. Zoals gezegd, is het mogelijk om de psychomotorische vaardigheden te verbeteren door middel van verschillende sporten.
Voetbal
Voetbal is een van de favoriete sporten voor ouders en kinderen. Als een van de meest beoefende sporten is het vaak de eerste waarmee kinderen over de hele wereld kennismaken.
Het wordt echter niet alleen aanbevolen omdat het populair is, maar ook vanwege de voordelen voor de psychomotorische vaardigheden van kinderen. De regelmatige beoefening ervan stimuleert verschillende fysieke vaardigheden, waaronder coördinatie, behendigheid en evenwicht.
In dit verband leert het kind zijn motoriek te beheersen via zijn gedachten. Dit proces wordt stap voor stap opgebouwd door voetbal.
Zwemmen is een andere geweldige manier om de psychomotorische vaardigheden van kinderen te verbeteren
Om een lijst van sporten te maken en zwemmen niet op te nemen is praktisch onlogisch. Deze sport (Spaanse link) biedt namelijk voordelen op alle mogelijke gebieden, waaronder de psychomotorische vaardigheden van kinderen. Daarom staat het bekend als de meest complete sport.
In het water moeten kinderen zich bewust zijn van een groot aantal bewegingen en fysieke processen. Technische gebaren zoals strijken en trappelen, en ook de ademhaling, zorgen ervoor dat kinderen hun concentratie vergroten. Bovendien bevordert de voortdurende beoefening van deze sport de ontwikkeling van fysieke vaardigheden zoals uithoudingsvermogen, coördinatie, kracht en flexibiliteit.
Karate
Karate (Spaanse link) is een van de beroemdste vechtsporten ter wereld, maar de beoefening ervan is meestal populairder in oostelijke gebieden. Deze vechtsport is gericht op respect voor de tegenstander en controle over het eigen lichaam.
Deze discipline wordt aanbevolen om de psychomotorische vaardigheden van kinderen te verbeteren, omdat het motorische en mentale zelfkennis bevordert. Bovendien vereist het een hoge mate van communicatie met leeftijdsgenoten.
Kinderen kunnen ook leren aspecten te verbeteren die met emoties te maken hebben, zoals woedebeheersing en impulscontrole. Op die manier kunnen ook de psychomotorische vaardigheden toenemen.
Basketbal om de psychomotorische vaardigheden van kinderen te verbeteren
De reeks bewegingen die bij een sport als basketbal komt kijken, suggereert dat de psychomotorische ontwikkeling hoog moet zijn. Stel je als ouder voor dat je kind rent terwijl het met zijn handen een bal stuitert.
Om bovenstaande situatie te laten plaatsvinden, moeten de psychomotorische vaardigheden van kinderen hoog zijn. De methodische oefeningen van basketbal bevorderen dit aspect.
Tegelijkertijd dragen ze ook bij aan de ontwikkeling van fysieke capaciteiten zoals coördinatie, behendigheid en weerstand. Daarnaast worden ook de vermogens om te reageren en beslissingen te nemen ontwikkeld.
Tennis
Ga eens met je kind zitten om naar een tenniswedstrijd te kijken. Als ze ouder zijn dan 6 of 7, vraag dan wat ze denken en wat ze zien. Ze zullen waarschijnlijk praten over hoe snel de bal beweegt of hoe de spelers over de baan bewegen.
Als je je kind naar een tennisschool kunt brengen, doe dat dan. Zowel het bewegen over de baan als het slaan van de bal met het racket bevorderen de psychomotorische vaardigheden (Spaanse link) van kinderen. In deze sportdiscipline komen coördinatie, kracht en behendigheid samen. Ongetwijfeld is het een goede manier om lichaam en geest te stimuleren.
Geef prioriteit aan de basis en aan de voorkeuren van je kind
Ondanks de voorgaande aanbevelingen moeten sporten om de psychomotorische vaardigheden van kinderen te verbeteren gebaseerd zijn op hun persoonlijke voorkeuren. Zorg er daarom voor dat je kind een sport doet die hem motiveert en gelukkig maakt.
Raadpleeg je huisarts en luister naar zijn advies over welke sporten je kind kan doen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat sportdisciplines een belangrijke educatieve component vóór de sport hebben, vooral als de kinderen jonger zijn dan 5 jaar. Zo wordt de basis van de psychomotoriek van de kleintjes veel sterker en zal hun ontwikkeling optimaal zijn.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Neto, O. B., Barbieri, F. A., Barbieri, R. A., & Gobbi, L. T. B. (2009). DESEMPEÑO DE LA AGILIDAD, VELOCIDAD Y COORDINACIÓN DE NIÑOS PRACTICANTES Y NO-PRACTICANTES DE FÚTBOL. https://www.researchgate.net/profile/Lilian-Gobbi/publication/268431111_DESEMPENO_DE_LA_AGILIDAD_VELOCIDAD_Y_COORDINACION_DE_NINOS_PRACTICANTES_Y_NO-PRACTICANTES_DE_FUTBOL/links/55358a120cf218056e9299c8/DESEMPENO-DE-LA-AGILIDAD-VELOCIDAD-Y-COORDINACION-DE-NINOS-PRACTICANTES-Y-NO-PRACTICANTES-DE-FUTBOL.pdf
- Espinosa Chamba, G. G. (2016). La práctica de la natación como un medio para potenciar el desarrollo motriz. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/9835
- Avila Vanegas, J. H. (2021). ESTRATEGIA PEDAGÓGICA PARA MEJORAR EL DESARROLLO PSICOMOTRIZ A TRAVÉS DEL BALONCESTO: UN ESTUDIO SOBRE LAS DEFICIENCIAS COGNITIVAS EN ESTUDIANTES. http://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/123456789/4399
- Flautero López, N. Y. (2011). Actividades psicomotrices y lúdico-recreativas como medio del programa de la clase de tenis para reducir los niveles de trastorno por déficit atención e hiperactividad (TDAT) de una niña de ocho años en la escuela de tenis del club del comercio de Bogotá. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/5979/FlauteroLopezNormaYisela2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Delgado, A., Collado, E., & Rivadeneyra, M. L. (2002). Desarrollo motor en karate en niños y niñas de las categorías benjamín, alevín e infantil (5-11 años). Revista Digital-Buenos Aires (45) febrero de. https://www.efdeportes.com/efd45/karate.htm
- Bilbao, L., Corres, U., & Urdampilleta, A. (2012). La importancia de la psicomotricidad en la actividad físico-deportiva extraescolar. Digital. Buenos Aires, 1. https://www.efdeportes.com/efd165/la-importancia-de-la-psicomotricidad.htm