Ontdek 12 activiteiten met muziek en ritme om creativiteit te stimuleren
We weten allemaal dat muziek een uitstekend leermiddel is, maar wist je dat bepaalde activiteiten met muziek de creativiteit van kinderen stimuleren?
Vanaf het moment dat baby’s in de buik van hun moeder zitten, raden deskundigen aan ze naar enkele melodieën te laten luisteren om ze te helpen hun cognitie te ontwikkelen. Het is namelijk bewezen dat muziek veel voordelen biedt voor het menselijk brein. Denk onder andere aan de volgende voordelen:
- Het stimuleert de intelligentie.
- Muziek helpt bepaalde leerproblemen te overwinnen.
- Het werkt als een therapeutische strategie bij sommige stoornissen en gebreken bij kinderen.
- Muziek vergroot het gevoel van eigenwaarde.
Zoals je ziet zijn de voordelen van deze kunstvorm talloos. Daarom stellen we vandaag een aantal activiteiten met muziek voor om de ontwikkeling en creativiteit van de kleintjes in huis te stimuleren. En het beste van alles is dat je nauwelijks voorbereiding of materiaal nodig hebt. Lees dus verder!
Activiteiten met muziek om de creativiteit bij kinderen te stimuleren
Van muziekonderwijs (Spaanse link) is aangetoond dat het een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van kinderen. Dus waarom zou je er thuis ook niet van profiteren? De activiteiten met muziek en ritme die we je hieronder gaan leren, stimuleren niet alleen de creativiteit van kinderen, maar zijn ook een vorm van vermaak voor jong en oud. Let op!
1. Bespeel verschillende muziekinstrumenten
Dit idee is zo eenvoudig. Je hoeft de kinderen alleen maar verschillende muziekinstrumenten te geven om te bespelen. Denk bijvoorbeeld aan sambaballen, fluiten, trommels, tamboerijnen, bellen, een kindergitaar, enz.
Behalve dat we ze spontaan laten uitdrukken, kunnen we ze ook helpen verschillende ritmes te ontdekken. Op deze manier is de activiteit leuker en creatiever.
2. Gebruik het lichaam om muziek te maken
Deze soort activiteit wordt ook wel lichaamspercussie genoemd. Het gaat namelijk om muziek maken met de verschillende delen van ons lichaam: klappen, op de buik kloppen, met onze voeten tegen de grond tikken en nog veel meer.
3. Activiteiten met muziek: maak geluiden met je mond
Vergelijkbaar met de bovenstaande suggestie kunnen we onze kleintjes uitnodigen te experimenteren met de geluiden die verkregen worden uit de verschillende standen van de mond. Bijvoorbeeld, een lange “a” zeggen is niet hetzelfde als een korte, en ook de “o” klinkt niet hetzelfde als je je mond meer sluit.
Ook kunnen we onze neus dichtknijpen of fluiten, en met deze verschillende geluiden een melodie verzinnen. Het zal zeker mooi klinken!
4. Herhaal geluiden
Als we de twee vorige activiteiten combineren, kunnen we ‘Commando pinkelen’ spelen. Ouders kunnen met hun lichaam en mond verschillende geluiden maken en kinderen moeten die ritmes herhalen.
Behalve dat je met dit spel de creativiteit stimuleert, laat je ze ook hun geheugen oefenen.
5. Imiteer geluiden
De geluiden van de omgeving gebruiken om kinderen te laten imiteren is heel leerzaam en didactisch. Probeer het geluid van een dier, het geluid van een huishoudelijk apparaat, dat van een auto, of wat maar in je opkomt. En het mooiste is dat we het overal kunnen doen, of het nu een park is, het huis, of terwijl we gaan wandelen.
6. Activiteiten met muziek: luister en beschrijf de geluiden van de omgeving
Geluiden in je omgeving kunnen ook gebruikt worden om de taalvaardigheid van kinderen uit te breiden. Het enige wat je hoeft te doen is letten op alle geluiden om je heen, je er meer bewust van zijn en proberen ze in je eigen woorden te beschrijven. Je kunt het om beurten doen – eerst de kinderen en dan de volwassenen.
Behalve dat deze activiteit leerzaam is, stelt de activiteit je ook in staat contact te maken met de wereld om je heen en even stil te staan om te voelen en te luisteren.
7. Bedenk en verzin verhalen bij muziek of klanken
Je kunt een liedje opzetten en de kinderen vragen een verhaal of een vertelling te schrijven op basis van wat het liedje voor hen betekent. Natuurlijk moet je ze daarbij helpen.
8. Dansen is ook een van de leuke activiteiten met muziek
Een andere leuke activiteit om met muziek te doen is dansen. Je kunt verschillende liedjes opzetten en dansen tot je voeten pijn doen.
Dit is niet alleen erg leuk, maar helpt ons ook te ontspannen en ons minder geremd te voelen. Ook is lichaamsbeweging het perfecte excuus om die intense energie die alle kinderen hebben kwijt te raken en te bewegen.
9. Bouw instrumenten
Behalve met traditionele instrumenten spelen kun je ook je eigen instrumenten maken met de materialen die je thuis hebt. Bijvoorbeeld een paar sambaballen met wat lege flessen en wat rijst of een gitaar met een stuk karton en wat touw of elastiekjes.
10. Schilder op muziek
Met deze activiteit combineer je twee verschillende kunstvormen: muziek en grafische kunst.
Om dit uit te voeren moet je twee liedjes kiezen met verschillende ritmes, stijlen, snelheden en intensiteiten en, als je die eenmaal hebt, doe je het volgende:
- Bedek de ogen van het kind, zodat het de muziek hoort zonder ergens naar te kijken.
- Vraag ze te proberen te tekenen welke gewaarwordingen dat liedje in hen losmaakt.
- Doe hetzelfde met het tweede liedje. Als je vervolgens de foto’s van beide hebt, bespreek je met hen wat hun schilderingen betekenen.
11. Zoek een liedje om je emotionele toestand uit te leggen
Je kunt een spel spelen waarbij je een liedje opzet dat je emotionele toestand uitbeeldt. Je moet je kleintje vragen hoe hij zich voelt en welk liedje de manier waarop hij zich voelt uitbeeldt. Ook kun je ze vragen welke muziek bij ze opkomt als ze boos, verdrietig of blij zijn.
12. Activiteiten met muziek: karaoke thuis
Je kunt een liedje van YouTube opzetten dat je mooi vindt en dat alle leden van het gezin kennen. Je moet kiezen voor de karaoke-versie ervan en dan kiezen voor enkele van de volgende activiteiten:
- Speel rockbandje: Stel je voor dat je een populaire muziekgroep bent en zing de liedjes die je het meest inspireren in tweetallen, kwartetten, of individueel. Het belangrijkste is dat je plezier hebt en hardop lacht.
- Houd een talentenjacht: Als je met velen bent, kun je teams maken en een wedstrijd houden. Een lid van de groep moet in de jury zitten en punten toekennen voor elk optreden. Op het eind wint de ploeg met de hoogste score de prijs.
Activiteiten met muziek om de creativiteit bij kinderen te stimuleren
Deze activiteiten met muziek stimuleren niet alleen de creativiteit van kinderen, maar bieden ook meerdere voordelen. Ze bevorderen namelijk de ontwikkeling van intelligentie, verbeteren het gevoel van eigenwaarde, optimaliseren de concentratie en maken het mogelijk heel leuke momenten met het gezin door te brengen.
Aarzel niet om deze activiteiten met je kinderen in praktijk te brengen, want zo help je ze hun creativiteit te ontwikkelen en samen met jou plezier te maken. Ben je klaar om te beginnen?
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aranda Benito, M. (2021). Desarrollo de la expresión corporal a través de juegos musicales. [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49094
- Bravo, J. R. H., Bravo, J. A. H., & Arellano, M. Á. M. (2010). Actividades creativas en educación musical: la composición musical grupal. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (25), 11-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3736481
- Borislavovna Borislova, N. (2017). Desarrollo de la creatividad en la primaria a partir del cuento musical. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 265-298. http://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/284
- Gamarra, P. C. M., & López, I. C. (2019). Re-creando: propuesta de estrategias lúdico musicales para promover aprendizajes creativos y significativos en la escuela. En Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos (pp. 1005-1014). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7239555
- Magraner, J. S. B., & Valero, G. B. (2018). La educación musical como potenciadora de la creatividad. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (87), 5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6726389
- Martínez Sepúlveda, M. X., & Salcedo Ospina, S. R. (2015). La música, campo artístico para la imaginación y la creatividad en la primera infancia. Boletín de Psicología, No. 93, Julio 2008, 79-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2749038
- Martos Guatusmal , O. F. (2019). Efectos de la música en el cerebro en la etapa infantil: revisión desde las neurociencias. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 10(2), 65-77. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.05
- Rodríguez Soles, E. G., Mamani Porto, M. D., & Paco Incalla, D. (2022). La música: su importancia “inadvertida” para el desarrollo del niño. Paidagogo, 4(1), 62–73. https://doi.org/10.52936/p.v4i1.102
- Rosas, R. E., & Sánchez, O. L. (Eds.). (2019). Las emociones en los procesos pedagógicos y artísticos. ITESO, Universidad Jesuita de Guadalajara. https://rei.iteso.mx/handle/11117/7861
- Tangarife, S. B. (2017). Simón dice Arduino. Ingenio, 8(1), 39-41. https://revistas.upb.edu.co/index.php/ingenio/article/view/1156