Opvoeden met dreigementen: waarom het fout is en hoe je ermee kunt stoppen
Opvoeden met dreigementen is fout. Dreigementen zijn gebouwd op angst en angst gebruiken om op te voeden geeft een slecht voorbeeld.
“Als je dat speelgoed nu niet meteen opraakt, koop ik nooit meer speelgoed voor je.” Een dreigement als dit, en velen anderen, worden veel gebruikt om kinderen te laten doen wat we zeggen.
In dit artikel zullen we bekijken waarom dit soort opvoeding schadelijk is en hoe je het kunt vermijden.
Het effect van dreigementen op kinderen
Veel ouders gebruiken dreigementen om hun kinderen op te voeden. Het probleem is dat kinderen zich snel realiseren dat hun ouders hun beloften niet nakomen – of eigenlijk: hun dreigementen niet uitvoeren.
Veel dreigementen zijn onrealistisch. Het wordt erg moeilijk of onmogelijk om ze uit te voeren. Loze dreigementen kunnen ervoor zorgen dat kinderen respect voor het gezag van hun ouders verliezen.
In plaats van in deze valkuil te stappen, moeten ouders andere opvoedstrategieën ontwikkelen. De beste zijn de strategieën die je helpen te begrijpen hoe het brein van een kind werkt.
Deze strategieën zullen je helpen om je kind effectief op te voeden, zonder dat je terug hoeft te vallen op loze dreigementen.
Daarbij, door op te voeden zonder dreigementen, zien je kinderen je als positief en aardig. Niet als een negatief autoritair figuur.
Waarom is opvoeden met dreigementen fout?
Je wenden tot opvoedtechnieken die angst gebruiken om een bepaald gedrag aan te leren is fout. Op lange termijn is het gebruik van dreigementen juist contraproductief. Dit komt doordat:
- dreigementen een sfeer van onzekerheid en wantrouwen creëren in de familie.
- dit een autoritaire opvoedingsstijl is, wat tegen moderne theorieën ingaat.
- opvoeden met dreigementen hetzelfde is als geweld in een huishouden.
- er tegenstrijdigheden ontstaan tussen wat ouders zeggen en wat ze doen.
De ernstige gevolgen van opvoeden met dreigementen
Dreigementen zijn geen goed hulpmiddel bij het opvoeden van kinderen. Ook al lijken het lege woorden, het zijn het duidelijke voorbeelden van psychologisch geweld.
Soms wordt het gedrag en het psychologische welzijn van een kind aangetast, doordat de dreigementen begeleidt worden door schreeuwen.
Gevolgen van te veel gebruik van dreigementen:
- Kinderen nemen geen verantwoordelijkheid voor hun acties. Ze reageren op dreigementen, maar alleen om straffen of het verlies van een voorrecht of een beloning te vermijden.
- Ouders worden minder geloofwaardig in de ogen van het kind. Dit komt doordat ze uit boosheid dreigementen uiten die zo heftig zijn dat ze onmogelijk zijn om uit te voeren.
- Kinderen verliezen het vertrouwen in zichzelf. Als ouders veel dreigen, worden kinderen bang voor de reactie van hun ouders en ontwikkelen ze zelf geen eigen criteria en zelfbeheersing.
- Kinderen raken gestrest, wat niet goed is voor hun emotionele ontwikkeling.
Dreigementen gebruiken ouders alleen als ze niet beschikken over andere middelen om op te voeden.
3 effectieve oplossingen
Om te zorgen dat een ouder gezag heeft in de ogen van hun kinderen, moet dat wat ze zeggen overeen komen met wat ze werkelijk doen.
- Geef geen drastische consequenties, want ze zullen toch niet werken. Je kind weet dat je ze niet waar kunt maken.
- Doe geen beloften als je niet zeker bent of je ze na kunt komen.
- Houd je aan je woord, zowel in positieve als in negatieve zin.
Hoe kun je kinderen opvoeden zonder dreigementen?
Als ouders dreigementen gebruiken om het gedrag van hun kinderen te veranderen, laat dit enkel zien dat ze geen andere manieren van opvoeden hebben. Daarom is deze manier van opvoeden een teken van slecht grenzen stellen en een zwakke familieband.
Met dit in gedachten, moet je proberen ineffectieve opvoedtechnieken te vermijden, zoals:
- Preken
- Manipulatie en chantage
- Verbale of fysieke mishandeling
- Te veel gebruik maken van beloningen en straffen
In plaats daarvan leer je kinderen dat het normaal is om fouten te maken. Help hen om te leren van hun fouten en ze weer goed te maken. Laat hen ook zien dat geen blunder groot genoeg is om je te stoppen om van ze te houden.
Dit betekent niet dat je moet stoppen met je kind opvoeden. Opvoeden met dreigementen is een fout dat negatieve consequenties meebrengt, zowel op de korte als op de lange termijn.
Begrijp je kind en help hem om hun best te doen, omdat ze dat willen en niet omdat ze bang zijn om wat er anders gaat gebeuren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Ballenato, G. (2007). Educar sin gritar: Padres e hijos:¿ convivencia o supervivencia?. La Esfera de los Libros.
- Torres, A., Suárez, A., & Rodrigo, M. J. (2014). Educar en Positivo: Primeros resultados y retos de futuro. Revista Iberoamericana de Sistemas, Cibernética e Informática, 11(2), 1-13. http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/AI001AI14.pdf
- Peressón, M. (2006). Educar en positivo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (1), 234-271. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846111005.pdf