Hoe zelfmoord bij adolescenten te helpen voorkomen
Zelfmoord bij adolescenten laat altijd een bittere smaak na die veel verder gaat dan het fysieke verlies van een persoon. Het gaat om al die vragen over wat we hadden kunnen doen om op tijd in te grijpen, het probleem te voorzien, of de delicate situatie te voorkomen.
In de meeste gevallen laat iemand die aan zelfmoord denkt tekenen achter. Soms zijn die niet erg expliciet, zijn ze latent, maar zijn het toch tekens. Laten we dus eens kijken op welke signalen in de omgeving we kunnen letten om hulp te bieden aan de jongere die dat nodig heeft.
Zelfmoord bij adolescenten
De gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn alarmerend. Zelfmoord is de op één na belangrijkste doodsoorzaak bij adolescenten en jongeren tussen 10 en 24 jaar.
Enkele van de meest voorkomende risicofactoren (Spaanse link) voor dit resultaat zijn de volgende:
- Discriminatie op grond van seksuele geaardheid of geslachtsidentiteit
- Pesten op school
- Een geschiedenis van slachtoffer zijn geweest van seksueel misbruik of een andere traumatische ervaring
- Geweld in de familie
We moeten zelfmoord gaan zien als een deel van iemands dagelijkse realiteit en niet alleen als een gevolg van een geestesziekte.
Waarschuwingssignalen van zelfmoord of zelfmoordneiging bij adolescenten
Iemand die van plan is zelfmoord te plegen, geeft gewoonlijk enkele voorafgaande signalen. Door ze te herkennen kunnen we hen benaderen en op tijd actie ondernemen om de hulp te bieden die ze nodig hebben.
Enkele van de indicatoren van zelfmoordgevaar zijn de volgende:
- Voortdurend negatieve ideeën en pessimistisch denken.
- Gevoelens van blijvende nutteloosheid en de overtuiging dat het geen zin heeft verder te leven, dat hun afwezigheid onopgemerkt zal blijven.
- Veranderingen in gewoonten.
- Veranderingen in stemming en gedrag.
- Moeilijkheden bij pogingen in slaap te vallen en activiteiten uit te voeren.
- Demotivatie, lusteloosheid.
- Terugkerende belangstelling voor en vragen over de dood. Verwijzing naar zichzelf alsof hij/zij spoedig zou ophouden te bestaan.
- Onthechting van bezittingen.
Hoe zelfmoord bij adolescenten te helpen voorkomen
Hieronder delen we enkele aanbevelingen om zelfmoord bij adolescenten te helpen voorkomen. Daarom, als je kinderen van deze leeftijd hebt, aarzel dan niet om deze gewoonten in je dagelijks leven op te nemen en laat altijd ruimte voor dialoog.
Praat met je kinderen
Reik naar ze uit, vraag naar hun bezigheden, en toon belangstelling voor hun leven.
Misschien ontdek je eerst niets, maar na verloop van tijd, en met het ontstaan van vertrouwen, kom je te weten of iemand zich ergens ongemakkelijk over voelt of een moeilijke situatie doormaakt.
Leer hun leeftijdsgenoten kennen
Het is een goed idee om de leeftijdsgenoten van je kinderen te leren kennen, hoe ze met elkaar omgaan, en of ze conflicten hebben met iemand in het bijzonder. Zo kun je op de feiten anticiperen en op tijd weten of er iets ergs aan de hand is.
Het is ook een belangrijk gegeven als je kind geen vrienden heeft. Bedenk dat in de adolescentie acceptatie door de omgeving meestal erg belangrijk is.
Ga er niet van uit dat alles goed gaat
Ook al hebben je kinderen uitstekende cijfers of veel vrienden, iedereen gaat zo goed mogelijk en onder verschillende gedaanten met zijn leed om.
Onderschat de tekenen niet op grond van de overtuiging dat je je kind kent. Vaak kunnen enkele dagelijkse details wegglippen vanwege hun autonomie en verlegenheid over wat hen en hun ouders overkomt.
Het is belangrijk om een gezinssfeer te scheppen waarin iedereen zijn emoties kan uiten. Het beste is om er de hele tijd voor ze te zijn, dichtbij.
Accepteer hun stemmingen en ontkracht hun gedachten niet
Als je het onderwerp zelfmoord met je kinderen bespreekt, vermijd dan negatief te reageren. Probeer daarentegen met begrip en empathie op te treden, want dit is een omstandigheid waarin iemand lijdt.
Het is heel gewoon dat wanneer een kind zegt “mijn leven heeft geen zin, niets is de moeite waard”, de eerste reactie van ouders is“je bent zo ondankbaar, ik geef je alles waar je om vraagt”. Dit is niet de bedoeling van de ontmoediging van adolescenten en is eigenlijk veel complexer dan het lijkt.
Moedig ze aan om aan verschillende activiteiten deel te nemen
Motiveer je kinderen om het huis uit te gaan en iets te vinden waardoor ze zich goed voelen en dat hun een doel geeft.
Versterk hun gevoel van eigenwaarde
Erken de prestaties van je kinderen, moedig hun vooruitgang aan, en help ze begrijpen dat mensen zich soms slecht voelen, maar dat we meerdere hulpbronnen kunnen zoeken om vooruit te komen.
Aarzel niet om een professional te raadplegen als je niet weet hoe je kunt helpen
Het is beter vroegtijdig hulpbronnen in te schakelen om de ernst van de situatie in te schatten dan het uit de hand te laten lopen. Het is belangrijk om een ‘puberdrama’ niet te verwarren met een complexer probleem dat een risico op zelfmoord inhoudt. En daarvoor kan de hulp van een professional de meest aangewezen optie zijn.
De realiteit van zelfmoord bij adolescenten zichtbaar maken helpt
Vaak weigeren ouders om verschillende redenen een zo moeilijke realiteit als zelfmoord met hun kinderen te bespreken. Dit betekent echter niet dat er geen zelfmoorden meer plaatsvinden, integendeel, de cijfers laten zien dat de trend toeneemt.
Naast individuele inspanningen is het ook belangrijk om als samenleving betrokken te raken bij de preventie van zelfmoord onder adolescenten, op welk gebied dan ook. Hoe kunnen we helpen? Soms is een eenvoudig gebaar van empathie of het bieden van een ruimte om te praten als dat nodig is al voldoende.
Er zijn kleine dagelijkse daden die ons, samen met het juiste overheidsbeleid, in staat stellen een alomvattende en gemeenschappelijke aanpak te bieden voor iets dat ons allemaal raakt. Ben je klaar om deel uit te maken van de verandering?
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Belloch, A., Sandín, B. y Ramos, F. (2004). Manual de psicopatología. Volumen 2. Madrid: McGraw-Hill.
- Hernández Jiménez, A., & Rodríguez-Peralta, M. de L. (2021). El riesgo de suicidio en el adolescente, ¿se puede evitar con la formación integral?. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9181-9200. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.981