Hoe kun je kinderen de kunst van stilte leren?
In een wereld vol prikkels en instabiliteit is stilte bijna net zo moeilijk te vinden als goud. Daarom is het erg belangrijk om kinderen van jongs af aan de kunst van stilte te leren.
Hoe veel minuten per dag neem je de tijd om stilte te waarderen? Houd je van een rustige sfeer in huis, zodat ieder gezinslid zich met zijn eigen innerlijke gedachten kan verbinden?
Het klinkt misschien als een utopie als het om jonge kinderen gaat, maar hen leren om die momenten van rust en ontspanning te waarderen is belangrijk, vooral tegenwoordig.
Let op de voordelen van je kinderen de kunst van stilte leren. En als het je wel wat lijkt, kun je het in jouw huis ook toepassen.
Voordelen van stilte
Van een paar minuten stilte genieten, op verschillende momenten van de dag, heeft grote voordelen voor mensen. En natuurlijk horen kinderen hier ook bij.
De wetenschap heeft bewezen dat stil zijn de volgende voordelen heeft:
- Het bestrijdt stress, omdat een van de grootste oorzaken van stress overmatig geluid is. Geluiden boven 30 decibel zijn in staat om stress en een hoge bloeddruk te veroorzaken.
- Het verbetert de concentratie bij het oplossen van problemen en geeft ook gemoedsrust als je met problemen te maken hebt.
- Het helpt om het immuunsysteem te ontwikkelen en herstellen.
In die zin kan het een goede optie zijn om overdag of voordat je naar bed gaat een paar minuten te ontspannen. Activiteiten zoals yoga kunnen ook door kinderen beoefend worden en bieden goede momenten voor meditatie.
Waarom is het aan te raden om de kunst van stilte te leren?
Nu dat je de redenen weet waarom stilte een belangrijk element voor je welzijn is, is het nodig om uit te leggen waarom het nodig is om de kunst van stilte te leren.
Kinderen zijn op zichzelf al actief, maar onze huidige technologie en levensstijl hebben deze constante stimulatie vergroot.
Daarom is er nu nog meer behoefte aan om hen de voordelen van deze momenten te laten zien. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom je kinderen moet leren om stilte te waarderen:
Een momentje om van het leven te genieten
Kleine kinderen zijn de drukste en nieuwsgierigste verkenners ter wereld. Alles om hen heen vangt hun aandacht en ze willen het zien, ruiken en voelen.
Oudere mensen geven hen echter niet altijd de vrijheid om dit te doen.
We leven in een hectische wereld, rennen overal naartoe zonder ergens te komen. Het ergste is dat we onze kinderen met ons meenemen.
Wat moeten we dan doen? Alles wat rustiger aan. Zit met je kind in het park en geef hem wat ruimte, tijd en vrijheid om te bewegen en verkennen.
Zorg voor een tijd bestemd voor jullie allebei om niets te doen. Het is mogelijk om te stoppen, en te zien en denken aan wat er zich in de wereld afspeelt.
“Stilte helpt de concentratie om problemen op te lossen en geeft ook meer gemoedsrust als je met moeilijkheden omgaat.”
Kwaliteit boven kwantiteit
Heb je gehoord over het concept van multitasking? Of over kinderen die multitasken?
Beide concepten omvatten het idee dat mensen in staat zijn om meerdere dingen tegelijk te doen met dezelfde aandacht en niveau van ‘perfectie’.
Onze hersenen zijn hier echter niet voor gemaakt. Integendeel, het put ons alleen maar uit als we het proberen.
De opvoeding die kinderen vandaag de dag krijgen zegt dat het beter is om meerdere dingen te doen, dan één ding heel goed.
Daardoor gaan ze op in een constante komen en gaan van gedachten en opdrachten zonder dat ze echt kunnen luisteren naar hun wil.
De kunst van stilte leren, betekent deze ruimte verlaten om na te denken, zelfs als je het druk hebt.
Over het algemeen komen de beste ideeën en het creatiefste werk als er volop rust is en je in een atmosfeer bent die je laat denken, analyseren en beslissen.
Begrijp en bewonder de wereld
Stilte is een geweldig hulpmiddel voor kinderen om na te denken wat ze om zich heen hebben en hoe dat tot stand gekomen is.
Ze vragen zich af hoe die boom zo hoog werd; hoe die vogel dat nestje tak voor tak bouwde; op welk tijdstip de zon achter de gebouwen op de horizon verdwijnt.
We leven een vervreemdend leven, in een tempo dat niet van ons is. Daardoor merken we de kleine maar duidelijke veranderingen voor onze neus niet op.
Dit vermogen om te observeren is fundamenteel voor de ontwikkeling van kritisch denken en analytische vaardigheden. De kunst van stilte leren is een goede manier om het te ontwikkelen.
Het Montessori stiltespel
Dit is een van de beste activiteiten als het gaat om te kunst van stilte leren. Dit spel, voorgesteld door de Italiaanse opleider Maria Montessori, nodigt kinderen uit om een plek voor reflectie en ontspanning te maken.
Het is heel gemakkelijk om te doen:
- Kinderen moeten op de grond gaan zitten, in een cirkel.
- Vraag hen om zich in te beelden dat ze bloemen zijn, stenen, of een ander onbeweeglijk voorwerp. Ze moeten 30 seconden stil blijven zitten.
- Als ze een signaal van jou krijgen, of hun naam horen, moeten de kinderen hun ogen opendoen.
- Vraag hen om uit te leggen hoe ze zich voelden op dat moment van stilte.
Iedere dag dat je deze activiteit beoefent, voeg je een paar seconden aan de stilte toe. Het is een erg nuttige activiteit, en tegelijkertijd iets heel anders dan gebruikelijk voor kinderen.
Het leert hen om discipline, zelfbeheersing en geduld te oefenen.
Als moeder moet je ervoor zorgen dat je jouw kinderen alles biedt dat ze nodig hebben voor hun gehele ontwikkeling. Dit bevat wat vaak onzichtbaar maar erg waardevol is.
Stilte hoort bij deze categorie: introduceer je kind aan de ontspannende wereld waar geluiden afwezig zijn.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Santerini, M. (2013). Grandes de la educación: Maria Montessori. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (349). https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/959/814
- Espejo, P. R. (2009). Una maestra especial: María Montessori. Innovación y experiencias educativas.
- Harrison, E. (1914). The Montessori Method and the Kindergarten. Bulletin, 1914, No. 28. Whole Number 602. United States Bureau of Education, Department of the Interior. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED541681.pdf
- Cueva, A. P. (2015). LA EDUCACIÓN MONTESSORI. Perspectivas en primera infancia, 3(1). http://www.revistas.unitru.edu.pe/index.php/PET/article/download/981/908