Hoe met kinderen praten over handicaps
Voorkomen dat een kind praat over onderwerpen die we als ‘taboe’ beschouwden, was tot niet zo lang geleden een algemene trend in het voorschools onderwijs. In het verleden wachtten mensen bijvoorbeeld met het praten met kinderen over handicaps tot ze dichter bij de adolescentie waren. Het verbergen van meer ‘dramatische’ problemen was iets dat we beschouwden als een manier om kleine kinderen te beschermen.
Hoe het ook zij, het is eigenlijk beter om dit probleem met kinderen te bespreken als ze jong zijn. Dat komt omdat, zoals we weten, kleintjes niet bepaald subtiel of discreet zijn.
Als ze twee of drie jaar oud zijn, zullen ze waarschijnlijk geen handicap opmerken die niet erg zichtbaar is. Vanaf de leeftijd van vier jaar zullen ze echter, in navolging van hun nieuwsgierigheid en onschuld, duidelijke vragen stellen zonder zelfs maar te denken dat ze aanstootgevend of kwetsend kunnen zijn.
Daarom is het belangrijk om met hen over deze kwesties te praten, zodat ze ze niet als taboe zien. En niet alleen dat, maar ook zodat ze handicaps begrijpen en er niet over oordelen. Een persoon met een handicap is niet beter of slechter dan wie dan ook, en het is belangrijk dat de samenleving hun normalisatie van jongs af aan internaliseert.
Strategieën om met uw kinderen over handicaps te praten
Om te voorkomen dat je in risicovolle situaties terechtkomt, is het raadzaam om strategieën te overwegen om met kinderen over handicaps te praten. Dat gezegd hebbende, gaan we enkele strategieën bespreken waarvan we denken dat je ze in gedachten moet houden en die je bij je kleintjes moet toepassen. Let dus goed op.
Praten over handicaps: kies het juiste moment
Het juiste moment kiezen is een belangrijk punt. Daarom kan het een goede gelegenheid zijn om over het onderwerp te praten als je kind iemand met een handicap tegenkomt. Maak van de gelegenheid gebruik om de mogelijke redenen voor de verschillen uit te leggen. Laat ze vooral begrijpen dat ze een houding van inclusie en acceptatie moeten aannemen tegenover deze mensen, die ze niet mogen veroordelen vanwege hun handicaps.
Beantwoord vragen direct
Als volwassenen er omheen draaien om kinderen een onderwerp uit te leggen, is het normaal dat ze achterdochtig zijn en denken dat we het over iets negatiefs hebben. Daarom moet je direct zijn en het onderwerp uitleggen zoals het is. Vermijd te veel shortcuts en draai er niet omheen. Het eenvoudigste antwoord is meestal het meest geschikte.
Wees voorzichtig met je woorden wanneer je met je kinderen over handicaps praat
Kies de woorden die je gebruikt (Engelse link) zorgvuldig. Deze mensen hebben een handicap, ze zijn niet ‘achterlijk’, ‘gehandicapt’ of ‘abnormaal’. Dit zijn allemaal termen die met het verstrijken van de tijd als zeer denigrerend worden beschouwd. Ook mogen we geen onderscheid maken tussen mensen met een handicap en ‘normale’ mensen, aangezien handicaps eigenlijk heel gewoon zijn. Daarom is er geen reden om mensen met een handicap als ‘niet normaal’ te beschouwen.
Benadruk gelijkheid
Een kind met een psychische of lichamelijke handicap is nog steeds een kind. Ze kunnen langer, korter, blond of bruinharig, dunner of minder dun zijn, enzovoort. Daarom is het belangrijk om te benadrukken dat er geen reden is dat deze verschillen ons zouden onderscheiden. Elke persoon is namelijk uniek en waardevol, met zijn eigen bijzonderheden en persoonlijkheid.
Met kinderen praten over handicaps: normaliseer de omgeving
Er zijn kinderen die zenuwachtig worden in het bijzijn van mensen met een handicap. Daarom moeten we het onderwerp normaliseren, aangezien deze houding het resultaat is van angst uit pure onwetendheid. We moeten onze kleintjes daarom leren dat er niets mis is met fysiek of mentaal anders zijn. En tegelijkertijd is het ook niet besmettelijk of iets dergelijks.
Leer respect wanneer u met uw kind over handicaps praat
Hoe eerder kinderen leren om alles om hen heen te respecteren, hoe eerder ze zullen begrijpen dat het niet goed is om te lachen om mensen met een handicap.
Het is belangrijk om uit te leggen dat je kinderen begrijpen dat het beledigen of uitlachen van mensen met een handicap pijnlijk en vernederend kan zijn. In werkelijkheid zijn deze individuen niet inferieur of superieur, ze zijn onze gelijken. Zo simpel is het.
Grijp het moment als de situatie het toelaat
Als je niet weet hoe je met je kinderen over handicaps moet praten, is het misschien geen goed idee om het probleem te forceren. Integendeel, het is misschien een goed idee om te profiteren van de gelegenheden die zich voordoen, zoals we al zeiden. Bijvoorbeeld als je een persoon met een handicap ziet en het kind vragen stelt en nieuwsgierig is.
Kortom, houd deze ideeën altijd in gedachten om op een verstandige, natuurlijke en efficiënte manier met je kinderen over handicaps te praten. Op deze manier zul je zien hoe je kinderen deze mensen op een eenvoudige manier gaan respecteren, zonder handicaps als een probleem of iets om bang voor te zien.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Faber, A., Mazlish, E., (2005). Cómo hablar para que los niños escuchen. Y cómo escuchar para que los niños hablen. Editorial Non Basic Stock Line.