Helpt schrijven met de hand kinderen bij het lezen?
Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen van lezen te laten genieten. Ze hebben namelijk vaak weinig geduld en geven meestal de voorkeur aan meer dynamische of technologische activiteiten. Toch is het interessant om te weten dat de wetenschap opnieuw heeft aangetoond dat het handhaven van de gewoonte om met de hand te schrijven helpt bij het lezen.
We weten allemaal dat lezen en schrijven twee onmisbare elementen zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Deze hulpmiddelen zijn uiterst nuttig voor kinderen om zich goed te ontwikkelen en een groter vermogen te verwerven om informatie te verwerken.
En het is een feit dat kinderen, door met de hand te schrijven, hun vaardigheden om informatie vast te houden verbeteren. Op zijn beurt bevordert dit de leersnelheid en ook het begrip van letters en woorden.
De studie die beweert dat schrijven met de hand helpt bij het lezen
Onlangs werd een onderzoek uitgevoerd (Engelse link) aan de prestigieuze John Hopkins Universiteit, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science.
Dit onderzoek werd uitgevoerd op 42 mensen, zowel van de universiteit als van de plaatselijke gemeenschap, wier leeftijd varieerde van adolescentie tot dertigers. Alle deelnemers moesten Arabische letters leren schrijven (als tweede taal) gedurende zes instructiesessies.
De ingeschrevenen werden verdeeld in drie groepen volgens de leermethode. De eerste groep bekeek video’s, de tweede groep schreef met de hand, en de laatste groep kreeg de antwoorden gedrukt. Het doel was om de effectiviteit van de verschillende onderwijsstrategieën voor het leren van de nieuwe taal te evalueren.
De resultaten
Nadat elke groep de informatie had ontvangen, moesten ze verschillende taken uitvoeren:
- Degenen die met de hand schreven, moesten de letter met potlood op papier schrijven.
- Degenen die de letter visualiseerden op een scherm moesten hem identificeren.
- Ten slotte moesten degenen die gedrukte antwoorden kregen de bijbehorende letter op een toetsenbord vinden.
Zo stelde men vast dat degenen die uit de vrije hand schreven de informatie beter en sneller leerden, ten opzichte van de andere groepen. Blijkbaar hielp dit schrijven hen om de informatieverwerking te optimaliseren. Dit suggereert dat het handschrift de meest bekwame lesmethode is.
In hun conclusies verduidelijkten de onderzoekers dat deze resultaten geen directe correlatie hebben met jonge kinderen en schoolkinderen. Het experiment was namelijk gericht op jonge volwassenen die een tweede taal leren.
Dat gezegd hebbende, is er een eerdere studie (Engelse link) die enige correlatie suggereert tussen deze lesmethode en het leren van geletterdheid bij kinderen. Dit verband is echter niet volledig bewezen. Er zijn dus meer studies in deze populatie nodig om het te bevestigen.
Schrijven met de hand is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen
Kortom, de studie die we hebben gedeeld laat zien dat de motorische handeling van het schrijven een zeer positief effect heeft op het leren van leesvaardigheid. In dit verband is het een goed idee voor kinderen om met de hand te leren schrijven, met potloden en pennen, in plaats van met computertoetsenborden of mobiele telefoons.
Op zijn beurt activeert deze motorische vaardigheid een aantal hersendomeinen, waarbij geheugen, taal, motoriek en denken betrokken zijn.
Zo leren leerlingen de verschillende letters dus autonomer waarnemen. En vervolgens vergroten ze ook het vermogen om ze te onthouden. Dit vergemakkelijkt het leren en verbeteren van de leesvaardigheid op alle gebieden.
We moeten in gedachten houden dat schrijven met de hand een vrij complexe activiteit is, nog meer dan lezen. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar manieren om het schrijven te verbeteren en die te elimineren die een negatieve invloed hebben op dat leren.
Schrijven met de hand, een fantastische activiteit voor de hersenen
Bij het schrijven met de hand genereren onze hersenen herinneringen. Scans van dit belangrijke orgaan tonen een hoge activiteit tijdens het visualiseren en tekenen van letters. Dit verhoogt op zijn beurt de synchroniciteit van de hersenen.
Zoals deze studie heeft aangetoond, is er een motorische component bij het leren lezen (schrijven) die het verwerven van woorden vergemakkelijkt. En deze factor is vooral gunstig als het met de hand gebeurt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Wiley, R.W., Rapp, B. (2021). The Effects of Handwriting Experience on Literacy Learning. Psychological Science.
Volume: 32 issue: 7, page(s): 1086-1103. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797621993111?journalCode=pssa
- Kersey, A. J., & James, K. H. (2013). Brain activation patterns resulting from learning letter forms through active
self-production and passive observation in young children. Frontiers in Psychology, 4, Article 567. Disponible en: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2013.00567/full