Waarom zijn pubers makkelijker te beïnvloeden?

Veel ouders vragen zich af waarom hun pubers zo kwetsbaar voor sociale invloeden zijn. Emotionele instabiliteit en het verlangen om erbij te horen maakt pubers makkelijk te beïnvloeden.
Waarom zijn pubers makkelijker te beïnvloeden?
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Natalia Cobos Serrano

Laatste update: 22 december, 2022

Waarom zijn pubers makkelijker te beïnvloeden? De puberteit is de ontwikkelende periode waarin we onze identiteiten – wat ons definieert en onderscheid – beginnen te vormen.

Over het algemeen willen pubers echter niet anders zijn. De angst om anders te zijn zorgt voor emotionele onzekerheid, wat pubers kwetsbaarder maakt voor sociale invloeden.

Pubers willen graag bij hun sociale omgeving horen. Ze willen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een gemeenschap en een groep leeftijdsgenoten (wat meer waarde krijgt tijdens deze periode.) Tot dit moment zijn de rolmodellen en richtlijnen van kinderen hun ouders geweest.

Maar, wanneer de puberteit begint, worden, naast de ouders, de leeftijdsgenoten van kinderen hun referentiepunt.

Wanneer we zeggen dat pubers makkelijker te beïnvloeden zijn, bedoelen we niet dat dit alleen maar negatief is. Pubers kunnen bijvoorbeeld voor een opleiding kiezen dankzij een goede leraar van dat vak. Of, ze worden dankzij hun vrienden lid van een sportteam of andere atletische of andere activiteiten.

Dus, wat is sociale invloed en waarom zijn pubers makkelijker te beïnvloeden?

Psycholoog P.G. Zimbardo en Michael Leippe zien sociale invloed als proces. Volgens Zimbardo en Leippe is sociale invloed een proces waarin het gedrag zich aanpast aan hoe een ander zich gedraagt, denkt, of zich voelt over bepaalde stimulaties. Daarom kunnen we zeggen dat er bij sociale invloed gedachten en gedrag komt kijken.

De wetenschap van sociale psychologie verdeeld sociale invloed in twee types:

  • Informatief. Als het gaat om de puberteit, kunnen verschillende contexten dit type sociale invloed uitoefenen. Dit is bijvoorbeeld wanneer pubers naar anderen kijken om informatie over hun omgeving te verkrijgen of wanneer ze zich onzeker voelen over een bepaalde situatie.
  • Normatief. De puberteit wordt al lang gezien als een rebelse periode. Het overlevingsinstinct is echter sterker in deze periode. Tieners passen zich instinctief aan aan hun omgeving en, om bij hun omgeving te horen, moeten ze de normen accepteren.
Tieners spelen een spelletje

Sociale conformiteit volgens Asch

Salomon Asch was de eerste persoon die onderzoek deed naar sociale conformiteit. In zijn experiment demonstreerde Asch met verschillende lijnvergelijkingen de invloed van sociale groepen op individuen.

In zijn onderzoek moesten individuen zowel alleen als in een groep vragen beantwoorden (de andere groepsleden waren acteurs). Uit het experiment bleek dat de deelnemers hun antwoorden veranderden gebaseerd op of ze alleen waren of met anderen.

Deze resultaten laten zien hoe een mening van een groep invloed heeft op de deelnemers. De groep legde zo veel druk op de individu om zijn mening te beïnvloeden, waardoor hij of zij misschien een onjuiste mening aannam.

Sociale conformiteit is een soort normatieve invloed. Dankzij deze theorie, kunnen we begrijpen waarom pubers zich anders gedragen wanneer ze thuis zijn, in tegenstelling tot op school of met vrienden.

Pubers veranderen hun mening op basis van de druk die ze voelen van anderen, ook als ze hun eigen mening hebben. Daarom gedragen ze zich anders wanneer ze met leeftijdsgenoten zijn dan wanneer ze alleen zijn.

De motieven die leiden tot sociale conformiteit variëren. Pubers kijken bijvoorbeeld misschien naar hun vrienden en accepteren hun criteria. Ze doen dit ook omdat ze bang zijn om alleen over te blijven,

“In jezelf geloven hoeft geen succes te garanderen, maar wantrouwen in jezelf zorgt zeker voor mislukking.”
– Albert Bandura –

Help je kinderen omgaan met sociale druk

Wanneer pubers zich opgelaten voelen door hun vrienden, doen ze misschien dingen die ze eigenlijk helemaal niet willen. Pubers veranderen hun waarden omdat ze geaccepteerd en gewaardeerd willen voelen door hun vrienden. Ze passen zich aan om het gevoel te hebben dat ze bij een groep horen.

Daarom is het belangrijk dat ouders weten hoe ze hun kinderen kunnen helpen omgaan met sociale druk:

  • Leer ze om “nee” te zeggen.Als je kinderen niet de goede manier kunnen vinden om nee te zeggen wanneer ze iets niet willen doen, kan het aanleren van andere technieken erg handig zijn. Als iemand ze bijvoorbeeld een sigaret aanbiedt, kunnen ze iets zeggen als “ik vind de smaak niet lekker” of “ik vind de geur niet lekker.”
  • Verbreid hun sociale cirkel. Help je kinderen vrienden te maken in verschillende cirkels. Door verschillende vriendengroepen te hebben, hebben ze meer opties en bronnen van steun wanneer het mis gaat in een groep.
  • Moedig ze aan om zichzelf te zijn. Vaak helpt het pubers om niet toe te geven aan sociale druk als ze zichzelf kunnen zijn. Laat je kinderen zien dat de beste manier om gelukkig te zijn jezelf zijn is, wanneer ze niet blij zijn met hoe ze zijn of hoe ze denken.
  • Vergroot hun zelfvertrouwen. Als je het zelfvertrouwen van kinderen vergroot zullen ze beter tegen druk van sociale groepen en de media kunnen.
Op stap met vrienden

Is het normaal dat pubers makkelijker te beïnvloeden zijn?

Tieners veranderen hun gedrag niet alleen om bij hun omgeving te horen. Tegelijkertijd worden hun identiteiten ook gevormd door sociale invloeden.

Het is normaal dat pubers kwetsbaarder zijn voor hun omgeving. Dit geldt vandaag de dag nog meer dan eerst omdat sociale media zo’n grote invloed hebben op tieners.

Pubers zijn makkelijker te beïnvloeden door sociale druk omdat ze, terwijl ze naar zichzelf aan het zoeken zijn, ook hun plekje in de maatschappij proberen te vinden. Daarom is het essentieel voor tieners dat ze de balans vinden tussen zichzelf zijn en zich aanpassen aan de omgeving.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Asch, S. (1956). Studies of independence and conformity: I. A minority of the one against a unanimous majoriy. Pshychological Monographs, 70 (9): 1-70.
  • Chala Bernal, L. D., & Matoma Fetiva, L. V. (2013). La construcción de la identidad en la adolescencia. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2535
  • Lillo Espinosa, José Luis. (2004). Crecimiento y comportamiento en la adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, (90), 57-71. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-57352004000200005&lng=es&tlng=es.
  • Moreira Ruano, H. N., & Triviño Moncada, V. P. (2018). La influencia social en el desarrollo psicosexual del adolescente (Bachelor’s thesis). http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4299
  • Zimbardo, P.G., y Leippe, M.R. (1991). McGraw-Hill series in social psychology. The psychology of attitude change and social influence. New York, NY, England: Mcgraw-Hill Book Company

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.