Spelen in de vroege kinderjaren: dit is wat je moet weten

Spelen in de vroege kinderjaren is fundamenteel voor ontwikkeling. Vandaag zullen we het hebben over de belangrijkste aspecten van spelen in de vroege kinderjaren.
Spelen in de vroege kinderjaren: dit is wat je moet weten
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 22 december, 2022

Waarom is spelen zo belangrijk? Waarom is het zo nodig dat kinderen elke dag spelen? Spelen in de vroege kinderjaren is essentieel voor de ontwikkeling, daarom moeten alle ouders hiervan op de hoogte zijn, zodat hun kinderen zich goed kunnen ontwikkelen.

Spelen in de vroege kinderjaren

Alle ouders willen dat hun kinderen slagen; ze willen dat ze leren en zich competent voelen tijdens hun schooljaren. Alle ouders willen bovendien dat hun kinderen vaardigheden verwerven die hen goed van pas zullen komen in het leven, zoals:

De lijst zou veel langer kunnen zijn, maar waar we het allemaal over eens zijn, is dat spelen helpt bij al deze gebieden van de ontwikkeling van een kind. Daarom moeten ouders hun steentje bijdragen om deze ontwikkeling optimaal te laten verlopen.

Spelen in de vroege kinderjaren

Spelen in de vroege kinderjaren

Spelen is de meest natuurlijke toestand voor een kind en de toestand waarin ze alles leren in de eerste levensjaren. De laatste tijd is er echter een dramatische toename geweest in de hoeveelheid schermtijd waaraan kinderen worden blootgesteld, evenals in door volwassenen geleide naschoolse activiteiten.

Dit heeft vervolgens geleid tot een afname van de gemiddelde tijd dat kinderen dagelijks spelen. De cyclus ziet er dus ongeveer zo uit:

  • Meer schermtijd + extra activiteiten onder begeleiding van volwassenen = minder speeltijd.
  • Minder spelen = meer leerproblemen.
  • Meer leerproblemen = meer extra activiteiten om die moeilijkheden te verhelpen.
  • Het gevolg is dus nog minder spelen.

Bovendien is de ironie dat wanneer kinderen waardevolle speeltijd verliezen, ze meer leerproblemen krijgen. En hoe meer ze gedwongen worden om deel te nemen aan aanvullende activiteiten, hoe kleiner dus de kans dat ze hun vaardigheden op natuurlijke wijze ontwikkelen. Het is geen gezonde cyclus, maar helaas is het tegenwoordig voor veel kinderen een realiteit.

Terwijl kleintjes worden gedwongen om te leren lezen, schrijven en rekenen voordat ze ontwikkelingsklaar zijn, verliezen ze kostbare tijd wanneer ze verondersteld worden spelenderwijs te leren. Zonder dit zullen lees-, schrijf- en rekenvaardigheden zich niet goed en volledig ontwikkelen.

Het belang van spelen in de vroege kinderjaren

Dus wat zijn precies al deze geweldige vaardigheden die in de vroege kinderjaren door spel worden ontwikkeld? Laten we eens kijken hoe deze activiteiten je kleintje helpen zich holistisch te ontwikkelen. Zo begrijp je beter hoe belangrijk ze zijn.

Lichamelijke ontwikkeling

Enerzijds hangt de lichamelijke ontwikkeling van een kind af van het stimuleren van hun grove motoriek en fijne motoriek, en dit gebeurt tijdens het spelen.

Grove motorische vaardigheden omvatten lopen, rennen, klimmen, gooien, rollen, vangen, balanceren… Daarnaast verbeteren ze de houding en het vermogen om te zitten en zich te concentreren. Balans, coördinatie en vele andere dingen zullen ook verbeteren door te spelen.

Kinderen die hun grove motoriek niet ontwikkelen, zullen tijdens hun kindertijd en adolescentie minder snel aan sport doen. De grove motoriek moet vóór de fijne motoriek worden ontwikkeld.

Al deze vaardigheden helpen jonge kinderen om te schrijven, te zitten… Zonder voldoende motorische vaardigheden te ontwikkelen, kunnen kinderen niet effectief lezen en schrijven.

Cognitieve ontwikkeling

Hieronder volgen enkele cognitieve vaardigheden die in de vroege kinderjaren door spel worden ontwikkeld:

  • Spelen verbetert het geheugen en stimuleert de hersengroei. Baby’s die niet gestimuleerd worden, volgen niet dezelfde ontwikkelingspatronen als degenen die dat wel zijn. Spelen is dus essentieel om deze groei voort te zetten.
  • Het zorgt voor pauzes en helpt bij de aandachtsspanne. Kleintjes kunnen zich langer concentreren op rustige activiteiten als ze de kans krijgen om vrij te spelen. Kinderen die aan academische taken werken, kunnen zich beter concentreren als ze pauzes krijgen om te spelen en vrij te bewegen.
  • Tijdens het spelen zijn kinderen voortdurend creatief bezig met het oplossen van problemen. Hun kritisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen worden dus gestimuleerd.
  • Doen alsof of symbolisch spel leert kinderen hun emoties te reguleren en hun redeneervermogen te ontwikkelen.
  • Rekenvaardigheden worden op veel manieren tijdens het spelen ontwikkeld. Een veelvoorkomend voorbeeld is het stapelen van blokken, dat al op zeer jonge leeftijd numerieke concepten bouwt.
  • Spelen is vol ontdekkingen en experimenten; het bevordert goede vaardigheden voor wiskunde-, wetenschaps- en technologielessen in latere klassen.
  • Zowel receptieve taal (wat een kind hoort) als expressieve taal (wat een kind zegt) wordt voortdurend gestimuleerd tijdens het spelen, vooral tijdens fantasie-/simulatiespel. Hun auditieve vaardigheden en het vermogen om geluiden te decoderen worden ontwikkeld, wat de basis legt voor later lezen.
Spelen met mama

Sociale ontwikkeling

Kinderen hebben sterke sociale vaardigheden nodig om dagelijks te kunnen functioneren. Deze worden voornamelijk ontwikkeld door de relaties van kinderen met hun ouders en familieleden, en door te spelen met hun leeftijdsgenoten.

Tijdens het spelen leren kinderen zich gepast te gedragen in sociale situaties en lichaamstaal te lezen. Regels bestaan over het algemeen tijdens het spelen, of het nu gestructureerde regels zijn tijdens een bordspel of regels die tijdens een imitatiespel worden bedacht.

Het is belangrijk dat kinderen leren om verwachtingen te volgen en een balans te vinden tussen het volgen van de regels van anderen en het met vertrouwen uiten van hun eigen verwachtingen.

Uiteindelijk leren kinderen tijdens het spel te delen, rekening te houden met anderen, om de beurt te zijn, eerlijk te zijn en het spel te begeleiden, zodat alle betrokkenen een positieve ervaring hebben. Wanneer zich conflicten voordoen, is dit een goede gelegenheid om te leren hoe je deze zowel effectief als onafhankelijk kunt oplossen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Gómez V Romero, M,. (2016) El juego infantil y su metodología. Editorial: Altamar

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.