Socialisatie in de kindertijd: kenmerken en ontwikkeling
Socialisatie in de kindertijd is een belangrijk proces in de ontwikkeling van ieder mens. Je vrienden en de omgeving geven vorm aan je identiteit en gedrag. Daarom willen we je meer vertellen over socialisatie bij kinderen.
Wat is socialisatie in de kindertijd?
Socialisatie verwijst naar hoe je sociaal-culturele elementen in de omgeving integreert en je aanpast aan de samenleving. Door socialisatie leer je wat goed en fout is in je samenleving.
Het leren begint op het eerste moment van het leven en houdt nooit op. De vroege kinderjaren zijn echter een belangrijk stadium van het socialisatieproces, omdat je dan het meest open staat om te leren.
Kinderen worden geboren met het vermogen om te leren en de behoefte aan sociale prikkels. Ze worden opgeroepen om banden te leggen en vriendschappen te ontwikkelen, die de eerste jaren een grote rol zullen spelen.
De invloed van de omgeving op socialisatie in de kindertijd
We zijn allemaal geboren met veel potentie om vrienden te maken. We hebben echter ook potentieel voor agressie en geweld. Het is de omgeving die bepaalt wie van de twee gaat winnen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren.
Leren door observatie
In feite leren kinderen vooral door naar anderen te kijken. Dat wil zeggen, ze kijken naar het gedrag en de gevolgen van de mensen om hen heen.
- Familie speelt een belangrijke rol omdat ze de eerste sociale contacten zijn. Ze fungeren als bewuste of onbewuste modellen en geven kinderen voortdurend waarden.
- School is de volgende belangrijke socializer die erg belangrijk is. Hoe leraren lesgeven, hoe ze met kinderen omgaan en hun houding zal van invloed zijn op hoe kinderen zich gedragen.
- Media worden steeds belangrijker omdat het sociale informatie doorgeeft. Door middel van beeldmateriaal en eenvoudige taal geven tv en andere soortgelijke media kinderen voorbeelden van goed en slecht gedrag. Het is belangrijk om in de gaten te houden waar je kinderen naar kijken. Zorg ervoor dat het geschikt is en de waarden heeft die je wilt dat ze leren.
Spelen is een vorm van socialisatie in de kindertijd
Spelen is een andere manier waarop kinderen leren hoe ze vrienden kunnen maken. Door te spelen leren kinderen om te gaan met klasgenoten en als team te werken.
Verhalen
Verhalen, sprookjes en boeken zijn erg belangrijk voor socialisatie in de kindertijd, en kinderen zijn dol op deze activiteiten. Het lezen van verhalen heeft zelfs een sterke invloed op hoe ze leren omgaan met anderen.
Door middel van deze verhalen ontwikkelen kinderen hun verbeeldingskracht. Daarnaast leren ze ook hoe de wereld werkt en hoe ze zich moeten gedragen. Daarbij voelen ze zich minder bang omdat ze zich identificeren met de personages.
Houd er altijd rekening mee dat afbeeldingen en verhalen meer leren dan theoretische argumenten. Daarom moet je ervoor zorgen dat wat je ze leert en laat zien hetzelfde is. Anders raken ze in de war.
Hoe kun je socialisatie in de kindertijd ontwikkelen?
Hoewel dit voor iedereen een natuurlijk proces is, zijn er dingen die je kunt doen om de socialisatie bij kinderen te helpen.
Als ze vrienden krijgen, voelen kinderen zich meer op hun gemak als ze sociaal zijn. Daarom is het belangrijk om ze niet te veel te beschermen.
Als je dat doet, ontneem je ze de kans om hun eigen capaciteiten en persoonlijkheid te ervaren. Je ontzegt hen eigenlijk de kans om van hun fouten te kunnen leren en het de volgende keer beter te doen.
Door middel van sociale relaties kunnen kinderen hun gedrag veranderen volgens de natuurlijke gevolgen die hun acties veroorzaken.
Ouders moeten hun kinderen motiveren en aanmoedigen om goede vrienden te maken. Het is ook belangrijk om hen de kans te bieden om zelf problemen op te lossen. Op deze manier ontwikkelen ze ook hun zelfvertrouwen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Alonso-Geta, P. M. P. (2005). La socialización de la infancia en la sociedad de la información. Eduga: revista galega do ensino, (47), 1345-1365. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2554837
- Echevarría Grajales, C. V. (2003, julio). La escuela: un escenario de formación y socialización para la costrucción de identidad moral. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000200006