Hoe bevorderen we kritisch denken bij onze kinderen?

Het is belangrijk om kritisch denken te stimuleren, omdat het essentieel is voor kinderen om goede beslissingen te nemen. Lees verder om erachter te komen hoe je dit aanpakt.
Hoe bevorderen we kritisch denken bij onze kinderen?

Laatste update: 17 juni, 2024

Kritisch denken is in staat zijn om over feiten na te denken en je eigen conclusies te trekken. Met andere woorden, het gaat over het analyseren en evalueren van de informatie die we krijgen en het in twijfel kunnen trekken. Dit is een vaardigheid die een positieve invloed heeft op alle aspecten van iemands leven, van werk of academisch tot sociaal en relationeel. Dus hoe kunnen we kritisch denken bij onze kinderen bevorderen?

Kritisch denken draagt bij aan een onafhankelijke en autonome persoonlijkheid. Tegelijkertijd is het een geweldige bondgenoot bij het nemen van beslissingen. Daarom is het stimuleren van kritisch denken bij kinderen fundamenteel voor hun ontwikkeling.

Waarom is het zo belangrijk om kritisch denken te stimuleren?

Dit type denken helpt om de werkelijkheid op een objectievere manier te analyseren, vanuit een breed en flexibel gezichtspunt. In tegenstelling tot uit het hoofd leren, stelt kritisch denken iemand in staat om zelf tot een mening of conclusie te komen. Daarom zal een kind dat in staat is om de informatie die het krijgt in twijfel te trekken, beter in staat zijn om te verwerken wat het leert en beter voorbereid zijn om elke tegenslag die het leven biedt het hoofd te bieden.

Het is een belangrijke vaardigheid die in praktisch elke dagelijkse situatie kan worden gebruikt, van hoe je een wiskundige oefening oplost tot hoe je een conflict met een vriend oplost of hoe je een puzzel in elkaar zet.

Tips om kritisch denken bij kinderen te bevorderen

Kritische denkers hebben een goed karakter en laten zich niet gemakkelijk misleiden. Dit betekent dat ze moeilijk te beïnvloeden en te manipuleren zijn. Hieronder geven we je een aantal aanbevelingen om het kritisch denken van je kinderen te stimuleren.

Hoe bevorderen we kritisch denken bij onze kinderen
Kinderen met ontwikkeld kritisch denken trappen niet in informatie zonder eerst gegevens te krijgen die ze analyseren en onderzoeken om vervolgens te kiezen welke informatie ze willen bewaren.

Een reflectieve houding aannemen

Onthoud dat kinderen leren door het goede voorbeeld te geven. Dus als volwassenen in staat zijn om conclusies te trekken door informatie te interpreteren en te analyseren, zal het voor kinderen gemakkelijker zijn om deze actieve en reflectieve houding aan te nemen.

Als zich thuis een problematische situatie voordoet, kies er dan voor om verschillende alternatieve manieren te overwegen om het op te lossen en betrek je kinderen erbij. Op deze manier laat je zien dat er niet één juiste manier is om dingen te doen, maar dat er altijd de mogelijkheid is om verschillende opties te overwegen. Het is belangrijk om zelfs vraagtekens te zetten bij wat voor de hand liggend en onbetwistbaar lijkt.

Creativiteit stimuleren

Speelse activiteiten voorstellen die nieuwsgierigheid en creativiteit stimuleren is een uitstekend idee om kritisch denken te bevorderen. Kinderen aanmoedigen om te onderzoeken en ideeën de vrije loop te laten, hoe gek ze ook lijken, helpt om complexere cognitie te ontwikkelen.

Een tekening maken, een verhaal schrijven, een toneelstukje met poppen maken of een collage maken zijn allemaal waardevolle activiteiten. Op deze manier kunnen kinderen rijk denken ontwikkelen waarbij ze bekende concepten associëren, nieuwe concepten creëren en mogelijke richtingen onderzoeken om een probleem op te lossen.

Uitnodigen tot nadenken

Het genereren van discussiemomenten over situaties die zich thuis, op school of in het land voordoen, is een interessant idee om kinderen de gewoonte te laten krijgen om vragen te stellen. Praat met ze over actuele onderwerpen, maar pas je altijd aan aan hun begripsniveau en interesses.

Daarnaast is interesse tonen in hun mening en ernaar luisteren zonder te oordelen essentieel voor kinderen om zichzelf te ontdekken. In dit opzicht is het essentieel om een vrije en respectvolle dialoog met tolerantie voor verschillen mogelijk te maken. We moeten de diversiteit van meningen waarderen, ook als het om onze kinderen gaat.

Een meisje denkt na
Het is belangrijk om kinderen niet alle antwoorden te geven, maar ze aan te moedigen om hun twijfels op te lossen op basis van hun eigen redenering of om onderzoek te doen naar het onderwerp.

Geef ze niet alle antwoorden

Als we willen dat onze kinderen een sterk kritisch denkvermogen hebben, is het belangrijk om ze niet alle antwoorden te geven. Een betere aanpak is om ze te begeleiden door middel van vragen waarmee ze tot conclusies kunnen komen die ze zelf hebben getrokken. Tegelijkertijd, als hun kennis niet genoeg is om hun verwarringen op te helderen, kunnen we hen motiveren om op onderzoek uit te gaan en hen begeleiden in het proces.

Bied een brede kijk van huis uit

De ontwikkeling van kritisch denken bij kinderen is mogelijk als ze omgevingen delen met andere mensen die in staat zijn om de gegeven informatie te analyseren en in twijfel te trekken. Aan de andere kant, als hun families strikt rigide overtuigingen hebben, is het veel ingewikkelder om een kritische houding ten opzichte van het leven aan te nemen en daardoor betere beslissingen te nemen.

Daarom is de belangrijkste aanbeveling om je kinderen een nieuwsgierige en analytische blik te bieden op wat er in de wereld gebeurt. Tegelijkertijd moet je ze respect bijbrengen voor verschillende meningen en perspectieven.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Alzate, O. E. T. (2012). La argumentación como constituyente del pensamiento crítico en niños. Hallazgos, 9(17), 211-233.
  • Ito, K. K. K. J. C. (2019). Desarrollo del pensamiento crítico en niños de educación primaria. Revista de Pensamiento Crítico Aymara, 1(1), 47-64.
  • Linares, W. (2022). Estrategias lúdicas para el pensamiento crítico-creativo en niños de cinco años. Revista Innova Educación, 4(3), 168-184.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.