De waarde van vriendschappen uit de kindertijd
Gedurende ons hele leven zijn vriendschappen essentieel voor ieders intellectuele, emotionele en sociale ontwikkeling. De waarde van vriendschappen uit de kindertijd is cruciaal, want dan maken we namelijk onze eerste vrienden. De vriendschappen die we als kinderen hebben, zullen veel van ons toekomstige gedrag vormen.
We kunnen zeggen dat vriendschap een van de belangrijkste waarden is die we kinderen leren. Ouders en leerkrachten moeten zich bewust zijn van het onderwijzen van de waarde van vriendschappen uit de kindertijd. Ze moeten hen ook vaardigheden bijbrengen die hen kunnen helpen een gezonde relatie met hun leeftijdsgenoten aan te gaan.
Zoals we al zeiden, is de manier waarop kinderen tijdens de eerste levensjaren met elkaar omgaan erg belangrijk, vooral de eerste vriendschappen buiten de familiekring. In dit stadium beginnen de verschillende banden zich te vormen. In feite kan dit een voorspeller zijn van gedrag in de toekomst, zowel negatief als positief.
Hoe ontwikkelt de waarde van vriendschappen in de kindertijd zich?
Allereerst gaan we vriendschap definiëren als wederzijdse en vrijwillige relaties waarbij genegenheid tussen beide partijen betrokken is en die in de loop van de tijd in stand wordt gehouden. Tussen enkele van de belangrijkste kenmerken van vriendschappen zijn dit de belangrijkste:
- Aanvaarding van de vriend, oprechtheid, loyaliteit, wederzijds vertrouwen en bereidheid om te helpen.
- Het aangaan van affectieve banden tussen vrienden, wat zorgt voor intieme, intense communicatie.
- Vrienden bieden zorg, veiligheid en emotionele steun.
- Vrienden zijn behulpzaam, geïnteresseerd en betrokken bij wat er met hun vriend gebeurt.
- Vereist het cognitieve vermogen om zichzelf in het gezichtspunt van de ander te plaatsen (decentratie). Ze hebben ook het empathische vermogen nodig om gevoelens met anderen te delen.
- Zijn aanhankelijk, delen activiteiten en zijn graag samen. Als ze uit elkaar gaan, kan dit gevoelens van verdriet, verlatenheid en angst veroorzaken.
Deze kenmerken maken vriendschappen zeer gewaardeerd en een lonende ervaring in het leven van mensen. Op deze manier beïnvloedt het de emotionele en sociale ontwikkeling als er geen zijn of als vriendschappen kapot zijn. Hierdoor kan alleen zijn of afgewezen worden erg pijnlijk zijn voor mensen.
Vriendschapsrelaties veranderen gedurende het hele leven. Bovendien evolueert de betekenis van vriendschap; het verandert de manier waarop we met elkaar omgaan, wat we denken en eisen van vrienden, en de variabelen die bepalen of we ze hebben of niet.
“Ik loop liever met een vriend in het donker dan alleen in het licht.”
-Helen Keller-
Hoe belangrijk zijn vriendschappen uit de kindertijd?
Vriendschappen uit de kindertijd vervullen belangrijke functies in de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen. Dus vriendschap geeft kinderen genegenheid, emotionele steun en emotionele veiligheid.
Ouders en andere mensen in de sociale netwerken van kinderen kunnen ook in sommige van deze behoeften voorzien. Zij kunnen bijvoorbeeld ook genegenheid, zorg en bescherming bieden.
Vriendschappen leveren echter een specifieke bijdrage aan de sociale ontwikkeling die geen enkele andere relatie kan leveren. We hebben het onder andere over het gevoel van gelijkwaardigheid en het behoren tot de groep, evenals de gemeenschap. Kinderen kunnen dit niet van volwassenen krijgen, omdat er een machtsongelijkheid is in relaties tussen volwassenen en kinderen.
Verschillende interacties met vrienden zijn egalitair van aard. Dit is wat de relaties van kinderen met ouders onderscheidt. In plaats daarvan ervaren kinderen een breed scala aan gevoelens en waarden. Sommige zijn positief (genegenheid, steun, vertrouwen, loyaliteit), terwijl andere negatief zijn (jaloezie, woede, agressiviteit, wrok).
Op deze manier dragen ze bij aan de emotionele controle en emotionele regulatie in de eerste jaren van het leven van kinderen bij hun ouders.
Functies van jeugdvriendschappen
Volgens Sullivan (1953) is er een essentiële functie van vriendschappen uit de kindertijd die erin bestaat bepaalde gezichtspunten over het sociale leven die ze van hun ouders hebben geleerd, te corrigeren.
In die zin helpen ze mogelijke ongepaste patronen die in het gezinsleven aanwezig kunnen zijn te compenseren. Sommige hiervan kunnen bijvoorbeeld te veel afhankelijkheid en impulsief gedrag zijn.
Voor morele ontwikkeling helpen vriendschappen de overgang van familierelaties naar autonomie. Door hen leren kinderen morele en ethische waarden en normen toe te passen, zoals loyaliteit, solidariteit en rechtvaardigheid.
Naast deze quasi-therapeutische rol die Sullivan noemt (Engelse link), spelen vriendschappen een belangrijke rol bij seksuele ontwikkeling, morele ontwikkeling, het aanleren van normen en waarden, en sociale competentie.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Fuentes Rebollo, M. J., & Melero Zabal, M. (1992). Las amistades infantiles: desarrollo, funciones y pautas de intervención en la escuela. Revista Investigación en la Escuela, 16, 55-67.
- Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry (HS Perry & ML Gawel, Eds.).