2 Disney en Pixar korte films om autisme te begrijpen
Met de komst van Disney Plus, het streaming platform van het beroemde entertainmentbedrijf, is een veelheid aan geanimeerde korte films met zeer uiteenlopende thema’s uitgebracht. In het volgende artikel praten we daarom over enkele daarvan, specifiek over 2 korte films die ideaal zijn om autisme te begrijpen. Wil je weten welke dat zijn? Lees dan verder!
Maar eerst moet je weten dat, zoals geschat door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO – Engelse link), 1 op de 160 kinderen wereldwijd een autismespectrumstoornis (ASS) heeft.
Dat is nogal een hoog cijfer. Dus de maatschappij moet de kenmerken van deze mensen begrijpen, zodat ze zich niet buitengesloten voelen. En wat is een betere manier om de bevolking te laten begrijpen wat autisme is dan door middel van kleine animatiefilmpjes? Dit is een prachtig idee van Disney en Pixar!
2 Disney en Pixar shorts om autisme te begrijpen
De 2 shorts waar we het over hebben zijn Float en Loop. Laten we hieronder het plot van elk van hen bekijken, ze zullen je zeker in vervoering brengen!
Float – een film om autisme te begrijpen
Float gaat over een jongen genaamd Alex, die het vermogen heeft om te vliegen, en zijn vader, die belast is met het verbergen van het vreemde vermogen van de kleine jongen voor anderen. Op een dag gaan vader en zoon echter naar een speeltuin, omringd door andere gezinnen. En dat is het moment waarop het geheim aan het licht komt en iedereen Alex ziet vliegen.
De eerste reactie van de vader is om weg te rennen. Maar na een moment van bezinning besluit hij de bijzondere eigenschap van zijn zoon te accepteren en laat hij hem spelen en genieten van zijn leven zoals ieder ander persoon van dezelfde leeftijd.
Daarom laat deze geanimeerde korte film in slechts 7 minuten en op een metaforische manier perfect de uitdaging zien waar veel ouders voor staan bij het verzorgen en opvoeden van een kind met autisme. In feite is het verhaal gebaseerd op het leven van de regisseur en scenarioschrijver van de film, Bobby Rubio, die een zoon heeft met een autismespectrumstoornis.
“Mijn vrouw zag dat ik niet goed omging met de diagnose autisme van mijn zoon en vroeg me: “Waarom vertel je je verhaal niet?”
-Bobby Rubio Testimonial-
https://www.youtube.com/watch?v=y7RBc63owY0
Loop
Loop is ook een korte film van 8 minuten die het verhaal vertelt van twee jongeren, een meisje met autisme en een zeer extraverte jongen. Ze gaan beiden naar een kamp waar ze vervolgens worden uitgekozen om kanopartners te worden.
Tijdens de tocht over het meer komen ze een reeks moeilijkheden tegen die veroorzaakt worden door een gebrek aan begrip. Om de reis tot een goed einde te brengen, moeten de twee jongeren dus leren communiceren, ondanks hun verschillen, en begrijpen hoe de ander denkt.
Op deze manier brengt de film dus een waardevolle boodschap over, namelijk dat het, om met allerlei soorten mensen te kunnen samenleven, belangrijk is om empathie te oefenen. Dat wil zeggen, om je in de plaats van anderen te stellen, te proberen te begrijpen wat hun ideeën, kenmerken en moeilijkheden zijn, en ook te proberen je daaraan aan te passen.
Het belang van begrip voor autisme
Kun je je voorstellen dat je in een wereld leeft waarin niemand je begrijpt? Nou, dat is dus precies hoe veel mensen met een autismespectrumstoornis zich voelen. Om dit te voorkomen is het essentieel dat de bevolking gesensibiliseerd wordt en de moeite neemt om te proberen hen te begrijpen.
Float en Loop zijn twee korte animatiefilms die ideaal zijn om te helpen als het gaat om het begrijpen van autisme, omdat ze niet alleen de kenmerken van mensen met autisme op een zeer realistische manier laten zien, maar ook laten zien hoe de omgeving zich moet gedragen om hen zich opgenomen te laten voelen in de samenleving.
“Autistische volwassenen waren autistische kinderen. Wij groeien op en hebben ook acceptatie en begrip nodig.”
-Tina J. Richardson, een vrouw met de diagnose ASS-.
Daarom zou iedereen deze onderhoudende en pedagogische films moeten zien, want ze hebben een belangrijke les voor zowel kinderen als volwassenen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Baña, M. (2011). Los trastornos del espectro autista y generales del desarrollo: inclusión social y calidad de vida. Ciencias psicológicas, 5(2), 183-191.