5 tips voor het onderwijzen van Engels aan kinderen met dyslexie
Sommige kinderen vinden het moeilijk om een tweede taal te leren, maar voor kinderen met leerproblemen zoals dyslexie kan het een echte uitdaging zijn. Heeft jouw kind dyslexie en vindt hij of zij het moeilijk om een tweede taal te leren? Laten we hieronder enkele tips bekijken voor het onderwijzen van Engels aan kinderen met dyslexie.
Als kinderen met dyslexie naar school gaan, moeten ze net als alle andere kinderen een tweede taal leren, meestal Engels. Maar als het al moeilijk voor ze is om de moeilijkheden van het leren van hun eigen taal te overwinnen, stel je dan voor hoe het zou zijn om Engels te leren. De kenmerken van deze taal zijn anders zijn en maak dit proces behoorlijk moeilijk.
Waarom is het echter zo moeilijk voor kinderen met dyslexie om Engels te leren? Wil je tips weten om ze Engels te leren? Lees verder om het antwoord te vinden.
Wat is dyslexie?
Zelfs als we zeker weten dat de meesten van jullie weten wat dyslexie is, is het gepast om te beginnen met een definitie.
Dyslexie is een taalstoornis die het mondeling en schriftelijk begrip beïnvloedt. Kinderen hebben een normale algemene ontwikkeling, maar hebben moeite met het begrijpen van geschreven teksten. Ze hebben namelijk de neiging om inversies te maken in eenlettergrepige woorden. Dit probleem duidt echter niet op een verstandelijke beperking.
Wat kunnen de oorzaken van deze moeilijkheid zijn?
Er kunnen verschillende factoren zijn die de verwerving van een tweede taal beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd, de taalonderwijsmethode of de manier van decoderen. Laten we ze eens bekijken.
Leeftijd van het kind dat Engels begint te leren
Het is erg belangrijk om geen Engelse les te geven als de moedertaal nog niet goed is geconsolideerd, tenzij het kind tweetalig is. Als kinderen bezig zijn met het leren van hun moedertaal, totdat ze het lezen en schrijven onder de knie hebben, zou het lezen en schrijven van een andere taal niet moeten worden geïntroduceerd.
Daarom moeten we in deze gevallen wachten met de introductie van Engels aan het einde van het eerste jaar van de basisschool of het begin van het tweede jaar. Als we het eerder introduceren, maken we een ernstige fout in de lesmethode.
Methodologie en manier om kinderen met dyslexie een taal te leren
Normaal gesproken wordt kinderen op school gevraagd om grammatica te leren. Ze worden op een meer abstracte manier onderwezen, zonder te beginnen met de realiteit van communicatie. Op deze manier verliezen kinderen de motivatie en de natuurlijke manier van leren, omdat het niet in een echte context is.
Als kinderen hun moedertaal niet goed hebben geleerd, kunnen we niet verwachten dat ze een tweede taal leren, omdat ze uiteindelijk geen van beide kunnen leren. Soms kan de manier van lesgeven op school dus het belangrijkste probleem zijn voor kinderen.
Tips voor het onderwijzen van Engels aan kinderen met dyslexie
Om Engels te leren aan kinderen met dyslexie, is het erg belangrijk om de sterke en zwakke punten van de kleintjes te kennen om deze kwestie op een meer persoonlijke manier te benaderen.
Soms hebben sommige van deze kinderen een lage frustratietolerantie of vertonen ze daarnaast een aandachtstekort. Daarom is het belangrijk om de persoonlijke kenmerken van elk kind te bekijken voor een betere aanpak. Als we het individueel doen, zal het leerproces veel effectiever zijn. Hier zijn enkele tips die zowel ouders als leerkrachten kunnen helpen.
Engels leren aan kinderen met dyslexie: gehoorverlies uitsluiten
Evalueer of er een gehoorprobleem is dat het voor het kind moeilijker maakt om een taal te leren.
Pas het leerproces aan het tempo van elk kind aan en verander de lesmethoden
Elk kind heeft zijn eigen tempo en, zoals we al eerder zeiden, we zouden geen nieuwe taal moeten introduceren voordat de eerste is geconsolideerd. Het is ook belangrijk om de manier waarop we leren lezen en schrijven te veranderen, zodat kinderen hun interesse niet verliezen.
Engels leren aan kinderen met dyslexie: gebruik eenvoudige liedjes in het Engels
Als de liedjes korte zinnen en eenvoudige woorden bevatten die ze kunnen begrijpen, zullen kinderen gemotiveerd zijn omdat ze sommige van de woorden die ze horen begrijpen.
Engels leren aan kinderen met dyslexie: gebruik verschillende multisensorische methoden
We kunnen verschillende methoden gebruiken die naast het zicht ook andere zintuigen omvatten. Schrijf het woord bijvoorbeeld in zand of teken het woord in het Engels en vul het met gekleurde papieren ballen. Ga dan met je vinger over het woord.
Gebruik video’s of flashcards om Engelse woorden aan hun afbeeldingen te koppelen
Als we, naast het luisteren naar het Engelse woord, het woord associëren met een afbeelding, vergemakkelijken we het leren ervan. We tonen bijvoorbeeld het woord ‘kat’ en de afbeelding van een kat. De afbeeldingen moeten eenvoudig zijn zonder veel ornamenten. Op deze manier leid je hun aandacht niet af van het beeld van het woord dat ze aan het leren zijn.
Strategieën voor het kind om een tweede taal te leren
Bij het leren van een tweede taal is het raadzaam om het lesgeven niet te beginnen met lezen en schrijven. Begin liever met mondeling en cultureel onderwijs. Empathiseer de communicatieve aspecten meer dan de grammaticale of correctieaspecten.
Enkele richtlijnen voor het lesgeven aan kinderen met dyslexie:
- Leer taal met visuele en mondelinge ondersteuning.
- Forceer het leren van Engels niet voortijdig.
- Bekijk films en tekenfilms in het Engels zonder nasynchronisatie.
- Geef op een praktische manier les en start altijd met onderwerpen die voor de kinderen interessant zijn. Zo wek je hun communicatieve interesse.
- Maak culturele uitwisselingen met kinderen van andere nationaliteiten en maak gebruik van kampen, zodat ze zich in een andere taal kunnen uitdrukken.
Het belang van het onderwijzen van Engels aan kinderen met dyslexie
Kortom, het is belangrijk om altijd rekening te houden met de leerverschillen bij kinderen met dyslexie, niet alleen met talen maar ook me alle andere vakken. We kunnen kinderen met dyslexie Engels leren, maar hun leerproces zal langzamer zijn dan dat van kinderen zonder dyslexie, vooral als we traditionele methoden gebruiken.
We hopen dat deze tips en strategieën je kunnen helpen om deze moeilijkheid, waarbij doorzettingsvermogen, geduld en begrip erg belangrijk zijn, beter te beheersen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Hernández, F., Hernández, L.A., Valencia, M.T., Ramirez, F.J., & Abril, M.A. (2018). Guía de enseñanza del inglés: Para alumnos con dislexia y otras dificultades. Consejeria. (1º ed.). Murcia: Educación, Juventud y Deportes.
- Rascón, D., & Ballesteros, C. (2019). Dislexia y aprendizaje de inglés en Primaria: una propuesta metodológica. Revista de Educación Inclusiva, 12(2), 187-210.