Vermijd deze 12 zinnen die kinderen demotiveren
Kinderen moeten hun verlangen om te leren wakker maken. Motivatie is hun krachtigste motor en de basis van positieve discipline. Daarom moeten we die van jongs af aan in praktijk brengen. Als we ongepaste zinnen zeggen, zelfs zonder dat we het bedoelen om ze te kwetsen, kunnen we kinderen demotiveren, veel meer dan we denken.
Bedenk dat woorden diepe sporen achterlaten in de emoties van kinderen. Daarom moeten we heel voorzichtig zijn met de manier waarop we spreken en de dingen die we tegen de kleintjes zeggen, vooral als we boos, moe of gestrest zijn.
In dit artikel delen we daarom 12 zinnen die kinderen demotiveren, zodat je ze voortaan helemaal kunt vermijden als je met je kinderen praat.
Zinnen die kinderen demotiveren
Soms gebruiken we, zonder het te beseffen, ongelukkige zinnen die in het hoofd van ons kind op een heel negatieve manier kunnen resoneren. Behalve dat ze hun motivatie beïnvloeden, herinneren ze de kleine er ook aan dat hij ‘niet in staat’ is om iets te bereiken wat wij graag willen. En in plaats van hem ertoe te brengen zijn houding te veranderen, belemmeren we zijn weg naar volwassenheid.
1. “Je bent te rommelig”
Hoe boos we ook zijn, we mogen deze zin nooit gebruiken. Hoewel het onze bedoeling is hem meer opgeruimd te maken, bereiken we het tegenovergestelde.
Het kind zal begrijpen dat het rommelig is en zal er niets aan doen om het te verbeteren.
In plaats daarvan is het beter om thuis duidelijke regels op te stellen om zich aan te houden. Bijvoorbeeld om elke dag hun kamer op te ruimen of om hun vaat na het eten naar de keuken te brengen. Het is ook nuttig om consequenties in te voeren voor als de regels niet opgevolgd worden. Let er wel op dat je geen negatieve etiketten gebruikt om je kind aan te duiden.
2. “Je zou meer op je broer/neef/etc. moeten lijken”
Het is nooit gepast om vergelijkingen tussen kinderen te maken, want als we dat doen, laten we onze kinderen denken dat hun capaciteiten niet waardevol zijn. Heb je dit ooit gemerkt?
3. “Ik heb genoeg van je” is een zin die kinderen demotiveren
We moeten onze boosheid stoppen voordat we zinnen zeggen waar we later spijt van krijgen. Een kind dat deze zin hoort zal geloven dat zijn ouders niet meer van hem houden en dat zal pijn en haat in hem doen groeien.
4. “Je liegt altijd”
Voordat je denkt dat alles wat je kind zegt een leugen of een overdrijving is, moet je eerst naar ze luisteren. Als je niet genoeg tijd neemt om met je kind te praten, kun je niet weten of wat ze je vertellen waar is of niet.
Dus, hoe moe je ook bent, je moet toch de tijd nemen om naar ze te luisteren. Zo zullen ze weten dat ze je altijd kunnen vertrouwen.
5. “Daarmee bereik je niks”
Met deze zin wekken we alleen maar angst op bij onze kinderen en geen bezinning op verandering. Ze zullen voelen dat als hun ouders ervan overtuigd zijn dat ze niet verder zullen komen in het leven, niemand anders dat ook zal doen.
6. “Ik weet niet wanneer je het ooit zult leren”
Elk kind is anders en heeft zijn eigen kenmerken en tijd om te leren. Sommigen vinden het gemakkelijker dan anderen. Maar uiteindelijk leren ze allemaal. We moeten geduldig met ze zijn en ze nooit hun achterstand verwijten met zinnen als deze, die kinderen alleen maar demotiveren.
7. “Stop met me lastig te vallen”
Het is normaal dat kinderen de hele tijd vragen stellen. Hun nieuwsgierigheid is aangeboren en ze moeten de reden achter dingen te weten komen. Ze kunnen soms erg vasthoudend zijn en dat kan uiteindelijk irriteren, maar je moet voorkomen dat je in dit soort zinnen vervalt, want dan geef je de boodschap dat hun nieuwsgierigheid je stoort.
8. Kinderen demotiveren als je “Je doet nooit iets goed” zegt
Deze zin komt vaker voor dan je denkt, vooral als ouders gefrustreerd raken door de prestaties van hun kind. Behalve dat het demotiverend werkt, is het ook niet waar.
Ondanks de moeilijkheden die elk individu oplevert, zijn er ook altijd sterke punten om te benadrukken. We moeten niet vergeten dat we, om te leren, fouten moeten maken.
9. “Je gedrag wordt elke dag erger”
Door deze zin te zeggen, vertellen we het kind dat het onhandelbaar en slecht is. Al gauw zullen ze aannemen dat dat zo is en zal hun gedrag echt de neiging hebben om elke dag erger te worden.
10. “Je bent een huilbaby”.
Als een kind huilt, noem je het dan een huilbaby? We moeten heel voorzichtig zijn met dit zinnetje, want het is het tegenovergestelde van het valideren van de emoties van je kind. Als ze kunnen lachen als ze blij zijn, waarom zouden ze dan niet mogen huilen als ze zich verdrietig of bang voelen? We moeten hun gevoel van eigenwaarde niet beschadigen met deze woorden. Laten we ze liever vermijden!
11. “Ik zei het je toch” zal kinderen demotiveren
Hoe vaak hebben we deze zin niet gezegd? Waarschijnlijk veel vaker dan we ons herinneren.
Kinderen moeten fouten maken en van hun fouten leren. Wij moeten hun gids zijn, maar we hoeven niet te voorkomen dat ze fouten maken. Met dit zinnetje voeden we alleen maar de angst om te falen.
12. “Je zult geen vrienden hebben als je dat doet”
Deze zin geeft kinderen het gevoel dat ze nooit bij iemand zullen passen. Het kan ze er zelfs van weerhouden om te proberen te socialiseren of vrienden te maken, omdat ze geloven wat we hen vertellen.
Zinnen die kinderen demotiveren
In deze compilatie van zinnen die kinderen demotiveren, hebben we geprobeerd je duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is ze te vermijden. Meer dan waarschijnlijk heb je ze al meer dan eens gezegd. Maak je geen zorgen over het verleden, maar zeg ze vanaf nu niet meer.
Soms brengt boosheid ons ertoe woorden te zeggen die we niet menen en we kwetsen er onze kinderen uiteindelijk mee. Daarom is het belangrijk dat we even op adem komen en heel goed nadenken over wat we tegen ze gaan zeggen.
Bedenk dat de woorden die ons het meest kwetsen die zijn van de mensen die het belangrijkst voor ons zijn.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Macías, M. C. M. (2011). La Importancia de la Motivación en Educación Infantil. [internet] Disponible en: https://www.feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd7914.pdf
- Torres F. La motivación y el aprendizaje. Revista innovación y experiencias educativas. [Internet] Febrero 2011. Disponible en: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_39/Francisca_Rosa_Pedrosa_Torres_2.pdf
-
Howe, M., & Press, O. U. Cómo la motivación afecta el aprendizaje. Psicología del Aprendizaje. Año 2020.
-
Chévez Amaguaya, E. K. (2013). Motivación como recurso estimulante para el éxito de los niños de 5 a 6 años. Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.[Internet] Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/22047