5 knutselwerkjes om aan emotionele intelligentie te werken
Een manier om kinderen te leren emoties te herkennen, zowel die van henzelf als die van anderen, is door met knutselwerkjes aan emotionele intelligentie te werken.
In de eerste levensjaren worden motorische, cognitieve en communicatieve vaardigheden ontwikkeld. Tegelijk worden sociale vaardigheden aangeleerd en gevoelens en emoties ontdekt. Deze laatste maken, volgens onderzoek (Engelse link) van het Centrum voor Kinderontwikkeling van de Harvard Universiteit, deel uit van de normale hersenarchitectuur. Maar hun ontwikkeling wordt sterk beïnvloed door de omgeving.
Daarom kunnen zowel ouders als leerkrachten veel doen om aan emotionele intelligentie bij kinderen te werken. Hetzij door het inbouwen van voorleesverhalen, audiovisuele middelen, en ook door bepaalde knutselwerkjes waarmee ze kunnen begrijpen wat emoties zijn en hoe ze tot uiting komen.
Hieronder delen we enkele knutselwerkjes van dit soort die gemakkelijk, leuk en eenvoudig zijn. Je zult zien dat kinderen ze kunnen maken met elementen die ze thuis hebben, zonder dat ze veel geld hoeven uit te geven.
Laten we aan de slag gaan!
Vreugde, verdriet, woede: hoe emoties vorm te geven met kinderhanden
Heb je er ooit over nagedacht hoe je handen de regulatie van je emoties beïnvloeden? Probeer dus deze knutselwerkjes met je kleintjes en je zult het antwoord ontdekken.
1. Klei gezichten
Boetseerklei is een ideaal materiaal om met de kleintjes te gebruiken. Het is namelijk gemakkelijk te gebruiken, te wassen en op te bergen. Bovendien zijn kinderen er dol op!
Materiaal dat je nodig hebt
- Gekleurde boetseerklei
- Iets om mee te steken, zoals een houten spies
- Karton
Stap voor stap instructies
- Vorm de klei tot verschillende gezichtsvormen: rond, ovaal, driehoekig. Je kunt ook op kleur kiezen, zoals rood voor een boos gezicht of geel voor een blij gezicht.
- Teken dan met de spies de ogen en de mond met de verschillende uitdrukkingen.
- Leg de gezichten op het karton en leer de kinderen de namen van elke emotie.
2. Lente van emoties
Als het seizoen van de bloemen in aantocht is, kunnen we een knutselwerkje plannen om aan emotionele intelligentie te werken. Deze opdracht is ideaal om uit te voeren met kinderen die al kunnen schrijven en lezen.
Materialen die je nodig hebt
- Gekleurd knutselpapier
- Potlood om te tekenen
- Stencils met bloemvormen
Stap-voor-stap instructies
- Zoek bloemstencils met bloemblaadjes en print ze uit.
- Breng de vormen over op de gekleurde kaartjes en knip ze in delen uit.
- Praat over de emoties en schrijf hun naam op elk bloemblaadje.
- Zet de bloemen in elkaar en geef je huis een lentedecoratie!
3. Aa emotionele intelligentie werken: emoties tekenen en schilderen
De beeldende kunsten worden erkend als een van de beste manieren om allerlei gevoelens en emoties in jezelf en anderen uit te drukken en te herkennen.
Benodigdheden
- Aquarelverf of gekleurde tempera
- Een zwart potlood
- Wit papier
Stap-voor-stap instructies
- Stel allereerst een thema voor dat de kinderen vrij mogen uitwerken. Het thema kan bijvoorbeeld familie zijn, een huis, of gezichten.
- Als ze klaar zijn, open je een groepsgesprek om de emoties van elke tekening te interpreteren. Bijvoorbeeld: waarom heb je mama met dat gezicht geschilderd? Wat betekent het?
4. Gezichtsmaskers om aan emotionele intelligentie te werken
Theatraal optreden is een effectieve manier om emoties te leren herkennen. Het is ook een fantastisch voertuig voor expressie.
Materialen die je nodig hebt
- Gedrukte sjablonen van emoji’s
- Karton
- Lijm
- Houten paletten
Stap-voor-stap instructies
- Druk emoji’s af van ongeveer 9 centimeter doorsnee en met verschillende gezichten. Denk bijvoorbeeld aan verdriet, woede, vreugde, angst, en verrassing.
- Lijm de gezichtjes dan op het karton en knip ze uit.
- Bevestig het houten palet aan de achterkant om de gezichten in elkaar te zetten.
5. Windmolens om met emoties om te gaan
Leren ademen is geweldig om emoties te beheersen, daarom is dit knutselwerkje zo interessant.
Als kinderen op de windmolen blazen, kunnen ze nagaan of ze dat op een rustige of opgewonden manier doen, hoe ze zich op dat moment voelen, en hoeveel energie ze in elk geval verbruiken.
Benodigde materialen
- Gekleurd bouwpapier
- Een zwart potlood
- Een liniaal
- Een schaar
- Dik karton
- Een brad
Stap-voor-stap instructies
- Teken op het karton een vierkant van 9 centimeter aan elke kant en knip het uit.
- Teken vier diagonalen van de uiteinden naar het midden en knip uit , laat een ruimte in het midden.
- Breng de uiteinden naar het midden en lijm ze aan elkaar.
- Snijd het dikke karton in een peddelvorm, ongeveer 1,5 duim breed bij 9 duim lang.
- Maak als afwerking een gaatje in het midden van de bloem, duw er een brad door en bevestig de kartonnen peddel.
De voordelen van knutselen om aan emotionele intelligentie te werken
Het onderwijs evolueert met de dag, en een van de onderwerpen die in het onderwijs-leerproces is opgenomen is de ontwikkeling van emotionele intelligentie. In de voor- en vroegschoolse educatie is een van de manieren om het thema emoties aan te pakken handwerkactiviteiten. Dit levert kinderen veel voordelen op, zoals de volgende:
- Het helpt ze om emoties op een speelse manier uit te drukken.
- Bevordert de ontwikkeling van fijne motoriek, terwijl het een ruimte schept voor leren en delen.
- Draagt bij tot de identificatie van emoties, zoals vreugde, boosheid, verdriet en verrassing.
- Het maakt het externaliseren van emoties mogelijk, wat de sleutel is tot het aangaan van gezonde persoonlijke relaties, of die nu familie-, privé-, of werkgerelateerd zijn.
De psycholoog Jaak Panksepp (Engelse link) postuleert dat emoties reageren op biologische kenmerken van de hersenwerking en er diep in verankerd zijn tijdens de kindertijd. Ouders en leerkrachten moeten echter helpen om de emotionele ontwikkeling van onze kinderen te bevorderen.
De tijd die we aan hen wijden, de activiteiten die we voorstellen, en de gezonde omgeving die we onze kinderen bieden dragen ertoe bij dat ze leren hoe ze hun emoties op een intelligente en heilzame manier voor het leven kunnen hanteren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Center on the Developing Child (2011) El desarrollo emocional de los niños está integrado en la arquitectura de sus cerebros: documento de trabajo n.º 2. Harvard University Disponible en: https://46y5eh11fhgw3ve3ytpwxt9r-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2004/04/Childrens-Emotional-Development-Is-Built-into-the-Architecture-of-Their-Brains.pdf
- Dormal, M. (2019) ¿Estamos prestando atención al desarrollo emocional de los niños? Banco Interamericano de desarrollo. Disponible en: https://blogs.iadb.org/desarrollo-infantil/es/desarrollo-emocional/
- Thompson, RA y Lagattuta, KH (2006). Feeling and Understanding: Early Emotional Development
En K. McCartney & D. Phillips (Eds.). American Psychological Asociation. Abstract disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2006-04286-016