Maak een woordenboek van de eerste woordjes van je baby
Als je kinderen hebt, is elke kleine prestatie die ze bereiken een bron van trots en bewondering. De vroege kindertijd gaat in een oogwenk voorbij en het koesteren van geluksmomenten is altijd een goed idee om er daarna met nostalgie naar terug te keren. Vandaag laten we je zien hoe je een woordenboek van de eerste woordjes van je baby kunt maken, een mooi en origineel souvenir.
Het leven zit vol met primeurs en als ouders hebben we het geluk dat we onze kinderen bij vele daarvan mogen vergezellen. Zoals de overwinning van hun eerste stapjes en het doorkomen van hun eerste melktandjes. Of hun eerste dag op de kleuterschool en daarna hun eerste dag op de grote school. Geniet dus met volle teugen van elk moment, want straks zijn het alleen nog mooie herinneringen die voor altijd in je hart zullen leven.
Begin de eerste woordjes van je baby vast te leggen in een dagboek
Een dagboek bijhouden met herinneringen aan zowel de zwangerschap als de eerste jaren van je kinderen is een mooi tijdverdrijf dat in de loop der jaren een familiestuk zal worden. Dus als je er nu een bijhoudt, vergeet dan niet om geduldig alle woordenschat op te schrijven die je baby in de loop van de maanden opdoet.
Het eerste verlegen “mama” of “dada” gebeurt rond de acht of negen maanden. En het is normaal om opgewonden te raken en te denken dat je kleine engel je probeert te roepen. De waarheid is echter dat deze eerste uitspraken (Engelse link) meestal niet-specifieke woorden zijn. Wanneer ze worden uitgesproken, is je baby zich dus nog niet bewust van de betekenis ervan.
Vanaf de leeftijd van één jaar beginnen kinderen te begrijpen dat hun woorden betekenis hebben en reacties bij anderen oproepen. Tijdens deze eerste pogingen tot communicatie is het echter erg moeilijk om ze te begrijpen, omdat het vaak onverstaanbare woorden zijn. De eerste medeklinkerfonemen die jonge kinderen leren zijn b/d/l/m/n/p/t. En door die te combineren met klinkers vormen ze de eerste woorden: “tata” “mama”, “papa”, “lala”.
In deze tijd beginnen ze het vermogen te krijgen om leuk onderscheid te maken. Bijvoorbeeld “vroom vroom” om te verwijzen naar auto’s of “poepoe” om aan te geven dat ze hun luier verschoond willen hebben. Je kunt echter niet generaliseren. Het is gebruikelijk dat sommige kinderen er wat langer over doen om hun eerste woordjes te gaan zeggen.
De woordenschat na het eerste jaar is het leukst
Na twaalf maanden begint de woordenschat van kinderen exponentieel toe te nemen. Bijvoorbeeld het gebruik van onomatopeeën om voorwerpen of dieren aan te duiden met hun geluid (woef woef/hond) (boeee/koe). En weldra begint een fase in de taalontwikkeling die bekend staat als de holofrastische periode waarin jonge baby’s één-woord-zinnen construeren (water/wil water).
Noteer dus elk nieuw woord dat je kinderen proberen te gebruiken om te communiceren. Sommige zullen grappiger zijn dan andere en slechts enkele zullen voor altijd in het geheugen van de ouders gegrift blijven. Zo raken de eerste woorden niet in de vergetelheid en kunnen je kleintjes zien hoe hun woordenschat in de loop der jaren is veranderd.
Schrijf dan, als ze hun eerste zinvolle zinnen beginnen te formuleren, al die grappige fouten op die later anekdotes zullen worden. In de leeftijd van 2 en 3 jaar zal hun woordenschat je onophoudelijk laten lachen met hun onschuldige kwinkslagen. Vergeet niet om hun zinnetjes te begeleiden met plaatjes naargelang hun leeftijd. Geniet van elk moment van deze fase die zo kort, maar tegelijkertijd zo mooi is.
Het hebben van een woordenboek met de eerste woordjes van je baby is een van de beste emotionele geschenken die we onze kinderen kunnen geven. Net als al die herinneringen die na de geboorte komen. Zoals een ziekenhuisarmbandje, een haarlok, hand- en voetafdrukken, hun eerste kleertjes aan, hun eerste melktandje, tekeningen, foto’s, enz.
Een woordenboek met de eerste woordjes van je baby is een prachtig detail
Emotionele cadeaus zijn die cadeaus die geladen zijn met een grote sentimentaliteit die verder gaat dan hun materiële waarde. Het zijn details waarin alle genegenheid die voor een persoon te voelen is, wordt vastgelegd. En enkele voorbeelden daarvan zijn zwangerschaps-/moederschapsdagboeken of een woordenboek met de eerste woordjes van een baby.
Alle kinderen vinden het leuk om anekdotes te horen over hun eerste maanden en jaren. Hoe ze geamuseerd waren door de woorden “poep” of “plas” of hoe ze liefkozend naar hun ouders verwezen. Ze krijgen zeker een glimlach op hun gezicht als ze terugdenken aan hun knuffeldier “coco” of hun tante “tata ” . En iedereen zal een geweldige tijd hebben met dit geweldige voorwerp in hun herinneringsdoos(Engelse link).
En de mogelijkheid hebben om alle mijlpalen te lezen die de kleintjes beetje bij beetje bereikten, is iets wat niet iedereen het voorrecht heeft om mee te maken. Dus als je later aan je kinderen wilt voorlezen wat jullie allemaal samen hebben meegemaakt, aarzel dan niet om die informatie te verzamelen. Op een gegeven moment zal daar met dankbaarheid en vreugde naar gekeken worden.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Montecinos, J. P. (2000). Adquisición y desarrollo del lenguaje y la comunicación: una visión pragmática constructivista centrada en los contextos. Límite: revista de filosofía y psicología, (7), 54-66. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2053242.pdf
- Navarro Pablo, M. (2003). Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce, 26, 321-347. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/13138/file_1.pdf?sequence=1
- Rodríguez, J. J., & Santana, A. M. M. (2010). Adquisición y desarrollo del lenguaje. A.(. Muñoz García, Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil, 101-120. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3332436
- Rivero-García, M. (1994). Influencia del habla materna en los inicios de la adquisición del lenguaje: primeras palabras y primeros enunciados de más de una palabra. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 14(3), 148-155. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0214460394755972