De voordelen van groepsdynamiek voor pubers
De adolescentie is een tijd van grote veranderingen, die op weg naar volwassenheid allemaal nodig zijn. In dit artikel gaan we eens dieper in op de groepsdynamiek van pubers en hoe dit hen bij hun ontwikkeling kan helpen.
Om te begrijpen hoe groepsdynamiek voor pubers werkt, moeten we echter eerst de begrippen puberteit en adolescentie en de verschillen daartussen, verduidelijken.
Enerzijds is de puberteit een reeks biologische, fysieke, morfologische, hormonale en psychoseksuele veranderingen. Deze vinden plaats om het kinderlichaam in een volwassen lichaam te transformeren dat zich kan voortplanten.
Adolescentie daarentegen is het proces van overgang van kindertijd naar volwassenheid over een periode van meerdere jaren. Het is een fase waarin een aantal veranderingen plaatsvinden.
Dit zijn niet alleen de hierboven genoemde factoren, maar omvat ook intellectuele, psychologische en sociale factoren. Het zijn deze factoren waar de groepsdynamiek voor pubers aan werkt.
Wat is groepsdynamiek?
Groepsdynamiek verwijst naar gesystematiseerde methoden of procedures die tot doel hebben een groep mensen te organiseren en deze zich als individuen te laten ontwikkelen.
Het zijn zeer motiverende technieken die, wanneer ze in een groepssituatie worden toegepast, hen stimuleren en helpen om op verschillende niveaus te leren. Hierdoor werken ze aan hun potentieel en ontwikkelen ze hun effectiviteit.
Op deze manier kan een groep die met deze dynamiek werkt, hun doelstellingen bereiken en productiever zijn. Ze kunnen bovendien meer samenhang en een beter gevoel voor teamwork bereiken.
Groepsdynamiek voor pubers
Groepsdynamiek voor pubers kan zowel op scholen als in elke andere instelling of jongerenorganisatie, vereniging of centrum nuttig zijn. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat de gebruikte dynamiek doelstellingen bereikt die met de specifieke groepen pubers en hun specifieke kenmerken verband houden. Het moet een specifiek doel hebben.
Er moeten bovendien andere factoren in overweging worden genomen, zoals onder andere sociaal, financieel, cultureel, institutioneel. Alles gezegd hebbend zou de groepsdynamiek voor pubers gericht moeten zijn op het ontwikkelen van op elk gebied zinvol leren. Het doel ervan zou moeten zijn om hen te helpen nadenken en volwassen te worden.
Dit leren moet onder andere verband houden met:
- Socialisatie
- Creativiteit
- Communicatie
- Zelfrespect
- Verantwoordelijkheid
- Zelfstandigheid
- Conflictoplossing
- Participatie
- Expressiviteit
- Beheer van emoties
Verschillende dynamieken
Er is momenteel een grote verscheidenheid aan groepsdynamieken voor pubers, ingedeeld naar hun eigen specifieke doelstellingen. Ze kunnen ook zeer gevarieerd in hun kenmerken, duur, activiteiten en complexiteit zijn.
Er zijn in de eerste plaats dynamieken die tot doel hebben ‘het ijs te breken’. Bij deze activiteiten stellen groepsleden zich aan elkaar voor en leren ze elkaar beter kennen.
Er is bijvoorbeeld een dynamiek die we ‘startpunt’ noemen. Bij deze activiteit stelt elk lid van de groep zichzelf voor door het beantwoorden van een korte vragenlijst met vragen zoals hun:
- Naam
- Favoriete kleur
- Een vaardigheid die ze bezitten
- Een tekortkoming
- Beperking
- Deugd in hun leven
We vinden andere dynamieken die tot doel hebben te reflecteren op communicatie binnen groepen. Velen van hen proberen te ontdekken welke problemen en factoren conflicten kunnen veroorzaken en hoe deze kunnen worden opgelost. Over dit onderwerp zijn er nuttige dynamieken, zoals de defecte telefoon of het sociogram .
Aan de andere kant zijn er dynamieken zoals brainstormen of een symposium. Deze helpen bij de verdeling van taken en verantwoordelijkheden om dan tot een betere organisatie en consensus binnen de groep te komen.
Er is ook een groepsdynamiek voor tieners die tot doel heeft conflicten op te lossen en gedrag te veranderen.
Een voorbeeld is de zes denkhoeden-activiteit, uitgevonden door Edward de Bono, en er zijn ook andere soorten rollenspel. Deze dynamiek werkt op aspecten als empathie, zichzelf in de plaats van anderen plaatsen en verschillende perspectieven overwegen om een bepaald probleem of situatie op te lossen.
Conclusies van groepsdynamiek voor pubers
Elke groepsdynamiek voor pubers zal altijd zeer positief zijn, aangezien ze helpen bij het ontwikkelen van leren gerelateerd aan sociaal, moreel en axiologisch gedrag en gedragingen. Dit zijn dus fundamentele concepten om bij pubers een juiste evolutie en volwassenheid te bereiken.
Kortom, het is dus essentieel om situaties te creëren waarin jongeren op hun gedrag en de gevolgen daarvan kunnen reflecteren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Johnson, B. A. N. Y. (1981). La dinámica de grupo en la educación. Aguilar. l980.
- Vivas, P., Rojas Arredondo, J., y Torres Virgili, M. E. (n.d.). Dinámica de grupos. Universitat Oberta de Catalunya. Material docente de la UOC. Recuperado de https://www.psyciencia.com/wp-content/uploads/2012/11/DINA_MICA-DE-GRUPOS.pdf