De stoplichttechniek bij woede van kinderen
Elke dag zien we kinderen in het openbaar om verschillende redenen huilen, trappen en schreeuwen tegen hun ouders. Misschien zijn het zelfs onze eigen kinderen die deze impulsieve gedragingen hebben. Als dat het geval is, is de stoplichttechniek misschien het antwoord dat je zocht.
Wanneer de emotionele vulkaan uitbarst, zien we vaak dat ouders op twee verschillende manieren foutief reageren. Sommige ouders nemen een nog meer irrationele houding aan. Anderen zijn meer toegeeflijk en laten hun kinderen ze manipuleren. Het is duidelijk dat geen van deze reacties correct is.
Maar wat als er een methode zou zijn om onze kinderen te helpen hun eigen uitbarstingen te beheersen? Goed nieuws! Dat is precies waar de stoplichttechniek over gaat.
Rood, oranje en groen: elk licht heeft een betekenis
Deze zelfmanagementmethode bestaat eruit onze kinderen een grafische weergave van hun emotionele toestand te geven. Elke keer dat er een probleem is, leggen we uit in welke fase ze zitten en wat dit inhoudt.
Laten we eens kijken naar wat elke kleur van het stoplicht betekent:
- Rood: je kind wordt overweldigd door woede en als hij zijn houding niet verandert, zullen er gevolgen zijn. Als je kind niet stopt, moeten de gevolgen worden toegepast. Dit is het moment waarop we het kind de kleur rood laten zien.
Maar wat als er een methode zou zijn om onze kinderen te helpen hun eigen uitbarstingen te beheersen? Goed nieuws! Dat is precies waar de stoplichttechniek over gaat.
- Oranje: het is tijd om na te denken. Je kind is geagiteerd, maar heeft nog steeds de controle niet verloren. Dit is een staat van alertheid waar we onze kinderen nog steeds kunnen uitnodigen om te redeneren.
- Groen: Het kind wisselt van gedachten, spreekt en ontvangt uitleg over wat hij wil. Als je kind deze staat van kalmte voortzet, laten we hem de kleur groen zien en feliciteren hem met zijn zelfbeheersing. Tijdens deze fase kunnen we ons kind oplossingen aanbieden voor het probleem en zelfs positieve versterking bieden.
Hoe kan ik aan de slag gaan?
Op een dag, als je merkt dat je kind overstuur raakt, leg je de stoplichttechniek uit. Je kunt tegen je kind zeggen dat je het beu bent hem te straffen en daarom ga je deze nieuwe procedure of overeenkomst toepassen.
Plaats vervolgens een stoplicht gemaakt van karton of knutselpapier op de muur.
Je kunt rode, oranje en groene cirkels verwijderen en deze een voor een op het stoplicht zetten, afhankelijk van de huidige emotionele toestand van je kind.
Je kunt ze er ook allemaal tegelijk opleggen en wijzen naar de toestand van je kind op elk willekeurig moment.
Het is goed om deze methode ook te gebruiken als je niet thuis bent. Afhankelijk van de emotionele toestand van je kind, vertel je hem welke kleur het stoplicht is.
Enkele overwegingen over de stoplichttechniek
We kunnen deze methode gebruiken met kinderen tot de leeftijd van 5. Het idee is niet om het kind te beheersen door middel van een straf, maar het kind te oriënteren zodat het zijn eigen stadia van woede kan beheersen.
Je kind heeft voldoende tijd en waarschuwingen voordat het uit de hand loopt.
Het doel van deze techniek is eenvoudig: kinderen zouden in de loop van de tijd moeten leren om hun niveau van impulsiviteit te bepalen.
De kleuren dienen als illustratie om ze te helpen nadenken voordat ze verder gaan. In sommige opzichten is dit vergelijkbaar met tellen tot tien voordat je de controle verliest.
Natuurlijk vereist deze methode tijd en inzet van de ouders. Misschien wil je zelfs profiteren van meer ontspannen momenten en speeltijd om je kind impulsiviteitsniveaus met kleuren te laten identificeren.
De techniek is vergelijkbaar met wanneer we onze kinderen kleuren en getallen leren.
Het doel van deze techniek is eenvoudig: kinderen zouden in de loop van de tijd moeten leren om hun niveau van impulsiviteit te bepalen.
Voordelen van deze zelfcontrole techniek
- Onderwijs met betrekking tot emotionele intelligentie is meer didactisch en praktisch. Zonder enige twijfel is dit veel effectiever dan agressief worden of net zo van streek raken als onze kinderen. Wanneer we de controle verliezen als volwassenen, sturen we onduidelijke signalen naar onze kinderen.
- Met de implementatie van deze techniek, geven we onze kinderen de kans om zich bewust te worden van hun eigen karakter; het is een leermogelijkheid. De activiteit helpt je kind ook om veranderingen in haar eigen gedrag aan te brengen.
- De regels zullen heel duidelijk zijn en het kind maakt de vaardigheid eigen om zelf zijn emotionele toestand te beheersen. Om deze techniek effectief te laten zijn, moeten ouders natuurlijk als voorbeeld dienen en geduldig genoeg zijn om het uit te leggen. Het doel is dat onze kinderen volwassenen worden die kunnen redeneren en die zelfdiscipline hebben.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower. http://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2019/04/Educación-Emocional.-Propuestas-para-educadores-y-familias-Rafael-Bisquerra-Alzina-2.pdf
- Goleman, D. (2010). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós.
- López, M. (2008). La integración de las habilidades sociales en la escuela como estrategia para la salud emocional. Psicología sin fronteras: revista electrónica de intervención psicosocial y psicología comunitaria, 3(1), 16-19.
- Shapiro, L. E. (2002). La salud emocional de los niños (Vol. 16). Edaf.