De kwaliteit van academische prestaties: 6 belangrijkste factoren

De kwaliteit van academische prestaties is niet alleen een kwestie van intelligentie, maar hangt ook van andere factoren af. Ontdek meer.
De kwaliteit van academische prestaties: 6 belangrijkste factoren
Mara Amor López

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Mara Amor López.

Laatste update: 22 december, 2022

De kwaliteit van academische prestaties wordt beïnvloed door verschillende lichamelijke en psychologische factoren waarmee rekening gehouden moet worden om meer academisch succes te bereiken. Dit kan het leervermogen helpen verbeteren voor betere prestaties.

Als het om studeren gaat, zorgen de verschillende factoren die een rol spelen bij academische prestaties ervoor dat de leerling de inhoud die ze moeten leren in meer of mindere mate integreert.

De kwaliteit van academische prestaties en mentale hygiëne

Laten we, voordat we beginnen met de verschillende fysieke en psychologische factoren die de kwaliteit van academische prestaties beïnvloeden, eens kijken wat we bedoelen als we het over mentale hygiëne hebben. We kunnen dit definiëren als het geheel van omstandigheden, zowel mentaal, fysiek als psychisch, die intellectuele taken zullen bevorderen.

Vaak kan het bereiken van succes of falen in wat we doen namelijk een gevolg zijn van de gemoedstoestand. Zelfvertrouwen en voldoende motivatie zijn nodig om effectief kennis te verwerven. Dit wordt vooral beïnvloed door de volgende aspecten:

De kwaliteit van academische prestaties
  • Fysiologische condities, mate van ontspanning, spierspanning, vermoeidheid, mate van activering en algemene werking van het lichaam.
  • Het concept dat iemand van zichzelf heeft. Afhankelijk van of het positief of negatief is, zal dit invloed hebben als het gaat om het bereiken van succes. Iemand die in zichzelf gelooft zal namelijk altijd succes zoeken tot hij het bereikt heeft.

Daarom is het erg belangrijk een positieve houding aan te nemen tegenover je cognitieve vermogens en zo meer vertrouwen te krijgen in je mogelijkheden en vaardigheden.

Lichamelijke factoren die de kwaliteit van academische prestaties beïnvloeden

Lichamelijke factoren zijn ook doorslaggevend bij het uitvoeren van elke intellectuele taak. Lichamelijk welzijn en lichamelijke gezondheid spelen een belangrijke rol bij de kwaliteit van de prestaties. Laten we een paar van deze factoren daarom eens bekijken.

Dieet

Het is essentieel om gezond en evenwichtig te eten. Het moet groenten, fruit, vis, eieren, enz. bevatten. Maaltijden hoeven niet overvloedig te zijn, vooral de maaltijden ‘s avonds niet. Het evenwicht tussen lichaamsbeweging en gezonde voeding moet altijd centraal staan.

Lichaamsbeweging

Vaak lichaamsbeweging (Engelse link) beoefenen zal een positieve invloed hebben. Maar het moet wel voortdurend gedaan worden, niet op sleutelmomenten en ook niet op een extreme manier. Dit helpt om het stressniveau te verlagen, dat irritatie, vatbaarheid, altijd alert zijn, enz. opwekt.

Uren slaap

Leerlingen moeten tussen 7 en 9 uur per dag slapen. Het is namelijk essentieel om uit te rusten om te herstellen van de lichamelijke en geestelijke inspanning die ze de hele dag leveren. Bedenk ook dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de kwantiteit. Als je wakker wordt, moet je het gevoel hebben dat je uitgerust bent. Om dat te bereiken kun je de volgende aanbevelingen opvolgen:

  • Elimineer de consumptie van opwekkende drankjes, vooral voor het naar bed gaan.
  • Eet vroeg en kies licht verteerbaar voedsel.
  • Probeer een vaste tijd te bepalen om te gaan slapen en vermijd beeldschermen in de laatste 2 uur voor het slapengaan.
  • Doe aan lichaamsbeweging of sport.
  • Vermijd het meenemen van persoonlijke problemen naar bed.
  • Gebruik niet regelmatig kalmerende middelen.
  • Beoefen ontspanning 30 minuten voor het slapen gaan.
  • Als je niet kunt slapen, is het beter op te staan en iets anders te doen om jezelf slaperig te maken dan in bed te blijven liggen woelen en draaien.

Psychologische factoren die de kwaliteit van academische prestaties beïnvloeden

Een meisje is aan het studeren

We hebben al gezien welke lichamelijke factoren de kwaliteit van academische prestaties beïnvloeden, maar we mogen de psychologische niet vergeten. Die spelen namelijk ook een belangrijke rol bij academische prestaties. Zorgen, motivatie, zelfvertrouwen, angst, en in het algemeen onze hele emotionele toestand spelen allemaal een rol.

Enthousiasme en zelfvertrouwen

Je moet vertrouwen hebben in jezelf en je eigen mogelijkheden, je ontdoen van complexen en zelfverzekerd en enthousiast zijn over wat je doet.

Niveau van zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen geeft de mate van vertrouwen aan die je in jezelf hebt om op welk gebied dan ook (in dit geval: betere academische prestaties) goede resultaten te behalen. Daartoe moet je je bewust zijn van je eigen sterke kanten en beperkingen.

Je moet dus een positieve instelling hebben en ervan overtuigd zijn dat je, met tijd en inspanning, zult bereiken wat je je hebt voorgenomen en dat je succes zult kunnen boeken.

Nieuwsgierigheid en belangstelling om te leren, ontvankelijk zijn

Als de leerling aanleg en belangstelling heeft om te leren en nieuwe kennis te verwerven, zullen zijn academische prestaties veel hoger zijn. Nieuwsgierigheid en belangstelling zorgen ervoor dat je professoren en boeken raadpleegt en zorgen voor een culturele verrijking die je helpt hoge academische prestaties te leveren.

Kortom, zoals we gezien hebben, is de kwaliteit van academische prestaties geen exclusief gevolg van de intellectuele capaciteiten van de leerling. Eerder zijn er vele factoren die hun prestaties beïnvloeden. Deze factoren kunnen helpen verklaren waarom sommige leerlingen ondermaats presteren.

Daarom is het belangrijk om, wanneer een leerling problemen in zijn prestaties presenteert, te onderzoeken welke factoren hem in de weg zitten. Dit om een oplossing te vinden en de nodige maatregelen of hulpmiddelen aan te reiken om te verbeteren.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.