3 Citaten van Salman Khan over de opvoeding van kinderen

Salman Khan en het onderwijs aan kinderen hebben grenzen, talen, en de manier van onderwijzen en leren overstegen. Laten we technologie gebruiken om te vermenselijken.
3 Citaten van Salman Khan over de opvoeding van kinderen
Nadia Yépez Suarez

Geschreven en geverifieerd door de docente neuropedagogiek Nadia Yépez Suarez.

Laatste update: 22 december, 2022

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van het Khan Academy platform. Het zit namelijk achter het onderwijs van miljoenen kinderen en jongeren in de wereld. Maar als je hier nog niet over hebt gehoord, maak je dan geen zorgen! Salman Khan, de bedenker zelf van dit model, vertelt je in zijn TED conferentie (Engelse link) 3 ideeën om het onderwijs aan kinderen te verbeteren. Laten we ze samen bekijken!

Salman Khan en zijn ‘Khan Academy’

Salman Amin Khan werd in 1976 in de Verenigde Staten van Amerika geboren. Hij had een Indiase moeder en een Bengalese vader. Jaren later studeerde hij af aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Computerwetenschappen, Elektrotechniek en Wiskunde.

Terwijl hij als beheerder van beleggingsfondsen in Boston werkte, besloot hij zijn neefjes en nichtjes online te helpen met wiskunde. Om aan deze missie te voldoen, uploadde hij voor hen video’s op YouTube die hij zelf opnam met onderhoudende uitleg over het onderwerp.

Zijn inhoud was zo goed dat het al snel viral ging. In 2005 creëerde Khan een volledig gratis online leerorganisatie. Deze noemde hij de Khan Academy.

Momenteel heeft deze organisatie de inbreng van meer dan 150 professionals, waaronder ontwikkelaars, leraren, ontwerpers en onderwijsspecialisten die de wereld willen inspireren om te leren.

De Khan Academy biedt oefenoefeningen, instructievideo’s en gepersonaliseerde leerprogramma’s in verschillende vakken, zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, natuurwetenschappen, economie, geschiedenis, enz.

Het bereik is wereldwijd en heeft meer dan 42 miljoen geregistreerde gebruikers uit meer dan 190 landen. Daarom is het platform in 50 talen vertaald.

Op de website van de Khan Academy zijn activiteiten en leermiddelen beschikbaar voor kinderen vanaf de eerste jaren van de basisschool tot jongeren die de middelbare school afmaken.

Dankzij zijn creativiteit, zijn missie en zijn wereldwijde bereik ontving Salman Khan in 2019 de Prinses van Asturië Prijs voor Samenwerking.

3 Citaten van Salman Khan over de opvoeding van kinderen

Leer meer over Salman Khan met deze beroemde citaten

Als je nog steeds niet weet waar zijn methodologie over gaat, let dan op de volgende premissen van de schepper zelf.

1. “Laten we video gebruiken om het onderwijs opnieuw uit te vinden”

Salman Khan zegt dat het gebruik van zorgvuldig gestructureerde educatieve video’s het leren vergemakkelijkt.

Hij vermeldt dat als een leerling dit hulpmiddel gebruikt, hij het zo vaak kan herhalen als nodig is om tot een beter begrip te komen. Zo kunnen ze in hun eigen tempo en zonder emotionele druk verder leren.

Bovendien benadrukt Khan de kracht van interactieve oefeningen en nodigt hij leraren uit hun methodologie in de klas te veranderen.

Ook bevordert hij het gebruik van videolessen om thuis te bekijken en academische activiteiten in de klas uit te voeren met een leraar die het leren begeleidt. Dit concept wordt ‘flipped classroom’ genoemd. Volgens Khan stelt het de leraar in staat de klas te vermenselijken in interactie en sociaal leren.

Neurowetenschapper Francisco Mora wijst erop dat herhaling en emotie het leren bevorderen. Als een nieuw concept geleerd wordt, moet het verankerd worden in eerdere kennis. en in die zin zijn herhalingen de sleutel.

Een ander fundamenteel aspect dat video’s zo aantrekkelijk maakt is het feit dat ze deel uitmaken van digitaal onderwijs. Deze modaliteit maakt de leerling enthousiast en houdt zijn aandacht met grotere belangstelling vast.

De video’s combineren ook eenvoudige taal met effecten, animaties en humor. Dit alles stelt de leerling in staat zich te amuseren terwijl hij vloeiender en gemakkelijker leert.

2. “Leer wiskunde op de manier waarop je alles leert”

Khan vertelt ons dat men wiskunde kan leren zoals men leert fietsen. Bij het horen van deze woorden voelt het onderwerp aan als iets gemakkelijks om op te nemen.

Als we het vorige voorbeeld volgen, begrijpen we het idee beter. Als je leert fietsen, val je en probeer je het zo vaak als nodig opnieuw. Tot je de techniek onder de knie hebt. Toch? Wel, hetzelfde moet gebeuren met wiskunde: Je moet het op een onderhoudende manier opnieuw proberen tot je het onder de knie hebt.

Waarom hebben zoveel leerlingen het dan zo moeilijk met het leren van dit vak? In principe omdat ze niet de tijd of gelegenheid krijgen voor herhaling, oefening en echt leren. Dit, volgens Salman Khan zelf.

De bedenker van de academie is bezorgd over het huidige onderwijs dat kinderen krijgen en wijst erop dat het traditionele onderwijsmodel de leerling straft als ze experimenteren en falen. Bovendien eist het niet dat de kennis beheerst wordt.

Daarom nodigt Salman Khan de leerling uit om te experimenteren en te falen tot hij het onderwerp beheerst.

Hoe kan een groot gebouw gebouwd worden zonder stevige funderingen? Dat kan niet. Dus, kunnen we leerlingen helpen wiskunde leuk te vinden en het gemakkelijker te leren? Ja, dat kunnen we!

De neurowetenschappen vertellen ons dat leren tot stand komt met onder andere directe ervaring, multisensorische exploratie, herhaling en vallen en opstaan. Het is ook bekend dat elke schoolse ervaring of activiteit die op een leuke manier wordt gepresenteerd (liefst met een speelse aanpak) aangenaam zal zijn. Het zal het leren van kinderen positief beïnvloeden.

Rekenen moet dus stap voor stap geleerd worden en ook met wat plezier.

3. “Ons doel is technologie te gebruiken om het onderwijs te vermenselijken”

Een kind krijgt virtueel onderwijs

Khan merkt op dat veel van de inspanning van zijn academie gaat naar het vermenselijken van de klas en het focussen op de ‘leerling-leraar’ verhouding.

In een traditioneel model is de leraar dus het grootste deel van de schooldag degene die de leerlingen lesgeeft, evalueert en kwalificeert. Misschien wordt slechts 5% van de tijd besteed aan het bij de leerlingen zitten en hen begeleiden in hun eigen leerproces.

Als een leraar technologie gebruikt, keert hij niet alleen het klaslokaal om, maar vermenselijkt hij het ook. Deze uitspraak is gebaseerd op de volgende begrippen:

  • De leerling vordert in zijn eigen tempo.
  • Ze beginnen de tijd die ze hebben te beheren.
  • Leerlingen identificeren wat ze weten of niet weten op een spontanere en directere manier.
  • Samenwerking tussen leerlingen en leraren die lesgeven wordt aangemoedigd.
  • De leraar begeleidt zonder vragen te stellen.

De neurowetenschappen onderschrijven deze premissen en zijn het erover eens dat ze het leren bevorderen. Dit komt omdat ze rechtstreeks verband houden met fundamentele aspecten, zoals persoonlijke motivatie, zelfvertrouwen, zelfidentificatie van voorkennis, en sociaal leren.

Om deze reden wordt het idee om educatieve toepassingen te gebruiken voor het onderwijs aan kinderen steeds meer geconsolideerd. We kunnen niet ontkennen dat we ondergedompeld zijn in het digitale tijdperk van Informatie en Communicatie Technologieën (ICT).

Leren moet leuk zijn

Leren moet leuk zijn, ongeacht de leeftijd van het kind. Als je het er dus mee eens bent dat Salman Khan’s zinnen over onderwijs de sleutel zijn, dan mag je de volgende webbronnen niet missen:

  • EduClan: is een educatief hulpmiddel met audiovisuele inhoud voor kinderen van 3 tot 10 jaar, gemaakt als een initiatief om te leren tijdens de quarantaine.
  • eHomeKids: is een didactisch portaal met gratis digitale leermiddelen voor kinderen van 3 tot 5 jaar.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Belloch, C. (2012) Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia. España
  • Khan, S. (2019) La escuela del mundo: una revolución educativa. Madrid: Ariel
  • Mora, F. (2013) Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial
  • eHomekids. [Internet]. Disponible en: https://www.ehomekids.com/

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.