Talenten van kinderen identificeren en ontwikkelen
Alle mensen zijn ergens goed in. Maar soms is het moeilijk voor hen om te weten waar ze in uitblinken. In dit verband is het belangrijk dat je kinderen al op jonge leeftijd ontdekken wat hun sterke punten zijn, zodat ze deze goed kunnen ontwikkelen. Met andere woorden, het opsporen en ontwikkelen van talenten van kinderen is belangrijk. Op deze manier zullen ze namelijk gelukkig en voldaan worden.
Maar weet je wat we bedoelen met ‘talent’? In de loop der jaren hebben veel auteurs dit concept aangepakt en er meerdere definities van geformuleerd. In dit artikel zullen we ons echter concentreren op het perspectief van Howard Gardner.
“Ik geloof echt dat iedereen een talent, bekwaamheid of vaardigheid heeft die hij kan gebruiken om zichzelf te onderhouden en te slagen in het leven.”
-Dean Koontz-
Wat is talent?
Volgens psycholoog Howard Gardner is talent:
Een biopsychologisch potentieel potentieel om informatie te verwerken die in een culturele setting kan worden geactiveerd om problemen op te lossen of producten te creëren die van waarde zijn in een cultuur.
Bovendien wordt menselijk talent volgens Gardner ontwikkelt op basis van acht gebieden of intelligenties:
- Verbaal-linguïstisch. Het vermogen om woorden en talen te begrijpen. Mensen met deze intelligentie zijn doorgaans goed in lezen, schrijven, verhalen vertellen en ook het onthouden van woorden en datums.
- Visueel-ruimtelijk. Het vermogen om patronen, grote ruimtes en kleinere ruimtes te herkennen en te manipuleren.
- Muzikaal-ritmisch en harmonisch. Het vermogen om muzikale patronen te interpreteren, componeren en leren.
- Lichamelijk-kinesthetisch. Het vermogen om het lichaam te gebruiken om problemen op te lossen of ook om producten te maken.
- Logisch-wiskundig. Het vermogen om problemen te analyseren en op te lossen met behulp van logica en het uitvoeren van onderzoek op een wetenschappelijke manier.
- Naturalistisch. Het vermogen om elementen (objecten, dieren, planten en mineralen) uit de omgeving, stedelijk of landelijk, te onderscheiden, classificeren en gebruiken.
- Intrapersoonlijk. Het gemak om jezelf te begrijpen, je eigen verlangens, angsten en sterke punten te kennen. Ook het gebruiken van deze informatie voor de regulering van je leven.
- Interpersoonlijk. Het vermogen om ook anderen te begrijpen. De bedoelingen, motivaties en wensen van anderen begrijpen.
Sommige kinderen vinden het bijvoorbeeld gemakkelijk om wiskundige problemen op te lossen, terwijl anderen uitblinken in verbale communicatie, sport en sociale vaardigheden. Ze zijn echter allemaal getalenteerd en zullen waarschijnlijk ergens in uitblinken. Het identificeren en ontwikkelen van de talenten van kinderen door middel van onderwijs thuis en op school is erg belangrijk.
Talenten van kinderen identificeren en ontwikkelen
Merk op dat talent ontstaat uit de combinatie van vier factoren:
- Genetische aanleg.
- Beleefde ervaringen in het gezin, op school en sociale omgevingen.
- Interesses en drijfveren.
- Leerstijl.
“Niet elk kind heeft een gelijk talent of een gelijke capaciteit of gelijke motivatie, maar ze zouden het gelijke recht moeten hebben om hun talent, hun capaciteiten en hun motivatie te ontwikkelen, om iets van zichzelf te maken.”
-John Fitzgerald Kennedy-
Ouders en leerkrachten moeten dit dus in gedachten houden en kinderen nauwlettend in de gaten houden. Ze moeten daarom letten op de intellectuele vaardigheden of vaardigheden die ze vaker en met betere resultaten laten zien of beoefenen.
Zodra de talenten van kinderen zijn geïdentificeerd, moeten ze worden ontwikkeld door middel van werk, stimulatie en bekrachtiging, maar zonder het plezier te vergeten.
Zo ontwikkelen kinderen hun talenten terwijl ze hun vaardigheden, aanleg, interesses en ook hun motivaties verbeteren. Het is ook nodig dat kinderen zich beetje bij beetje bewust worden van hun capaciteiten, hun eigen sterke punten herkennen en begrijpen, zodat ze hun eigen talenten autonoom en onafhankelijk kunnen ontwikkelen, hard kunnen werken (Engelse link) en consistent kunnen zijn.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Feldhusen, J. F. (1995). Identificación y desarrollo del talento en la educación (TIDE). Revista Ideacción, 4, 1-4.