Sleutels om actie te ondernemen als je kind wordt buitengesloten
School is een plaats waar kinderen vriendschappen ontwikkelen die een leven lang meegaan. Maar het aangaan van deze relaties is niet altijd gemakkelijk en in bepaalde stadia van de kindertijd is het gebruikelijk te zien dat sommige kinderen anderen buitensluiten. En het kan gebeuren dat ook jouw kind wordt buitengesloten.
Wat moeten ouders in zo’n geval doen? Ingrijpen? Met de school praten? Laten we eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Praten en luisteren: de eerste twee sleutels als je kind wordt buitengesloten
Als ouders ontdekken dat iemand hun kind iets aandoet, voelen ze zich daar heel rot over. We voelen ons hulpeloos en blijven zitten met die informatie die snijdt van binnen, zonder op onderzoek te gaan.
Soms vertellen onze kleintjes ons dat ze met niemand spelen (Spaanse link), maar dan zien we dat ze in werkelijkheid niet spelen met die ‘speciale iemand’ met wie ze dat graag zouden willen of dat ze al een paar dagen niet met bepaalde mensen gespeeld hebben.
Hoewel de kwestie relevant is, is het toch niet zo’n groot probleem als het lijkt. Dit wil niet zeggen dat het niet serieus genomen moet worden. Het kind heeft het er namelijk moeilijk mee. Maar de manier om ze te helpen hun ongemak op te lossen is verschillend, afhankelijk van het geval.
Het is heel belangrijk om te peilen en te weten wat er met ons kind aan de hand is. Als volwassenen moeten we proberen om openlijk te luisteren (Engelse link), zonder vooroordelen, te begrijpen zonder te onderschatten of uit te vergroten.
Wat kun je thuis doen als je kind wordt buitengesloten door andere kinderen?
Hier zijn wat strategieën om je kind te begeleiden als het zich buitengesloten voelt en het te helpen moeilijkheden met leeftijdsgenoten op te lossen. Let dus op!
1. Help je kind bij het oplossen van zijn moeilijkheden
Vaak gaat het erom thuis aan de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen te werken. En hoe vroeger, hoe beter.
Bijvoorbeeld, als ze telkens als ze een fout maken of verliezen bij een spel boos worden en ruzie maken met hun vriendjes, zal uiteindelijk niemand meer met ze willen spelen. Daarom, hoewel buitengesloten worden geen prettige situatie is, is het beter de lessen uit deze situatie te trekken en erover na te denken.
Het is ook belangrijk kinderen te begeleiden bij het aangaan van intermenselijke relaties en hen de nodige vaardigheden bij te brengen om zich gezond met anderen te verbinden.
Hun gedrag goedpraten, iemand zoeken om de schuld te geven, of alleen maar medelijden met hen hebben is geen oplossing voor het probleem. Hen echter helpen om moeilijkheden zelf op te lossen zal hen levenslang ten goede komen.
2. Bijdragen tot het versterken van hun gevoel van eigenwaarde
Dit houdt in dat je hun prestaties en eigenschappen versterkt, hen helpt vertrouwen te krijgen in zichzelf en in wat ze doen, hen uitdaagt om te leren en hen aanmoedigt om meer te bereiken. Zo kunnen ze ook leren om met ongunstige situaties om te gaan.
3. Als je kind wordt buitengesloten: leer je kind zichzelf te respecteren
In verband met het vorige punt is het van cruciaal belang te werken aan het idee dat je kind niet hoeft te veranderen om anderen te behagen of om bij een groep te horen.
4. Help hen grenzen te stellen en nee te zeggen
Dit heeft ook te maken met zelfrespect. Dat wil zeggen dat het niet nodig is dat je kind zich onderwerpt aan ‘vriendschapstests’, dingen doet die niet naar zijn zin zijn, of vernedering of plagerijen verdraagt alleen maar om vrienden te hebben.
Het is cruciaal om het concept te versterken dat vriendschap een relatie is die goed moet doen en dat het gevoel dat tussen twee vrienden ontstaat wederzijds moet zijn.
5. Moedig ze aan te praten en hun emoties te uiten
Als je kind erg stil is, kun je wat open vragen proberen die het aanmoedigen je meer te vertellen over hun dag op school. Ook kun je vertellen over je schoolervaringen van jaren geleden, of hoe je je overdag op je werk voelde.
Kinderen moeten weten dat het gezin een veilige en vertrouwde omgeving is om zich te uiten en dat praten hen niet ‘dom’, ‘huilbaby’ of kwetsbaar maakt.
6. Onderschat nooit hoe je kind zich voelt als je kind wordt buitengesloten
Dit is van cruciaal belang, vooral als ze je benaderen om te vertellen wat er met hen aan de hand is. Het is belangrijk dat je je met de situatie bemoeit en, zo nodig, de school erbij betrekt.
Eerst moeten we de ernst van de zaak inschatten en het kind met raad en daad bijstaan. Op die manier kan het zijn eigen schoolconflict oplossen. Zo versterken we hun waarde en maken we van hen geen passief slachtoffer.
Alles hangt echter af van hoe de zaken worden voorgesteld. Het is één ding als een van hun klasgenoten hen niet uitnodigt om na de les thuis te spelen. Maar als de hele groep hem tijdens de pauze beledigt of pest, dan is het probleem veel ernstiger.
7. Praat met je kind en moedig het aan de vriendschappen die het al heeft te erkennen
Je hebt misschien een of twee vrienden, maar het is waardevol om je te omringen met mensen die je wel waarderen.
8. Geef je kind op voor een sport of activiteit buiten school
Deze strategie kan werken als een nieuwe start en een gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten met wie je interesses kunt delen. Contact maken met anderen kan kinderen helpen zelfrespect op te bouwen en zelfvertrouwen om met hun eigen gehechtheden om te gaan.
Zoek een tijdstip op de dag om ervaringen met je kinderen te delen
Zodra kinderen ermee instemmen met ons te delen hoe ze zich voelen, moeten we ze helpen sommige vaardigheden te versterken en andere te ontwikkelen. Als we weten wat het probleem motiveert, kunnen we op de juiste manier te werk gaan.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Ekeland, E., Heian, F., Hagen, K. & Coren, E. (2005). Can exercise improve self esteem in children and young people? A systematic review of randomised controlled trials. British journal of sports medicine, 39(11), 792-798. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725055/#:~:text=Twenty%20three%20randomised%20controlled%20trials,adequate%20follow%20up%20is%20needed. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725055/#:~:text=Twenty%20three%20randomised%20controlled%20trials,adequate%20follow%20up%20is%20needed.
- Razeto, Alicia. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de Educación, 9(2), 184-201. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682016000200007&lng=es&tlng=es.