Opvoeden met verwondering: een positief aspect
We worden blootgesteld aan talloze prikkels, en zelfs als het tegenstrijdig is, verliezen we het vermogen om ons verwonderd te voelen. In dit artikel zullen we het hebben over hoe het opvoeden van kinderen met verwondering iets positiefs is om ze verrast te blijven laten voelen en ervoor te zorgen dat ze meer willen weten en leren over de wereld om hen heen.
Opvoeden met verwondering betekent zorgvuldig leren alles en iedereen om ons heen te observeren en erover na te denken. We leven in een hoog tempo en zijn permanent in contact met technologie en lawaai. We hebben veel te doen, te zien en te kopen. Maar vaak verbaast of verwondert dit ons echter niets.
Wat is verwondering en hoe reageert een verwonderd persoon?
Verwondering houdt verband met verrassing, verbazing en consternatie (Engelse link) vanwege iets onverwachts of onbedoelds. Het is de indruk die iets of iemand maakt op iemands gemoedstoestand door een bijzondere of uitzonderlijke kwaliteit.
Dus als we het hebben over een verwonderd persoon, verwijzen we naar hun vermogen tot verbazing en verwondering. Het is een vermogen dat mensen kunnen ontwikkelen en waarmee ze zich kunnen laten verrassen en ervan kunnen leren. Dit zet ons vervolgens aan het twijfelen en stellen we vragen. Het zet ons aan tot nadenken en reflecteren.
Opvoeden met verwondering: lesgeven om verrassingen toe te staan
Voor een kind is verwondering de drijvende kracht achter hun motivatie. Maar hoewel ze verwonderd zijn bij elke stimulus, object of naaste persoon, moet je voorzichtig zijn met overstimulatie. Dit komt omdat overstimulatie de drijvende kracht kan vervangen en hun gevoel van verwondering, evenals hun verbeeldingskracht en creativiteit kan vernietigen.
Naarmate we groeien, verliezen we ons vermogen om ons te verwonderen. Het is dus belangrijk om dit thuis en op school te oefenen. Zoals we al zeiden, is verwondering essentieel om het vermogen tot reflectie en introspectie te ontwikkelen.
Catherine L’Ecuyer vertelt in haar boek Educar en el Asombro ( Educating in Astonishment) (2013), hoe dit te bereiken, zodat kinderen en tieners dit vermogen of de motivatie en het enthousiasme om te ontdekken niet verliezen.
Ze vertelt ook over de noodzaak om het leren te heroverwegen en het te beschouwen als een reis van binnenuit. De auteur vermeldt dat in plaats van kinderen te pushen om snel een bepaald stadium te bereiken, leraren en ouders hun tempo en aard moeten respecteren.
De aard van kinderen is inderdaad hun onschuld en hun behoefte aan verwondering. Dit wordt onderbroken door een hectische en veeleisendere omgeving, met meer prikkels en minder opties om in hun eigen tempo te denken. Deze omgeving absorbeert hun zintuigen en beperkt hun verbeeldingskracht, wat mysterie en onzekerheid niet toelaat.
Verwondering verbindt ons met ons vermogen om de wereld door de ogen van een kind te zien.
Waar moeten we rekening mee houden om met verwondering op te voeden?
Opvoeden met verwondering omvat het plannen van schoolactiviteiten waarbij we rekening moeten houden met de volgende aspecten:
- Wek nieuwsgierigheid en verras kinderen elke dag. Dit mot wel in lijn zijn met het werk om kinderen routines te laten leren en gewoonten te creëren. Dus elke andere of ongewone situatie op school is perfect om met verwondering te onderwijzen. Zet bijvoorbeeld een liedje op en nodig ze uit om te dansen of laat ze een paar uur van schoenen wisselen.
- Buitenactiviteiten plannen om in contact te komen met de natuur. De omgeving geeft kinderen oneindig veel objecten en situaties die hen nieuwsgierig maken. We kunnen werken aan aspecten als observatie en vervolgens kunnen we vragen stellen.
- Plan ongewone activiteiten met kinderen. Organiseer een poppenkastvoorstelling of een dag voor papa’s en mama’s. Zo kunnen ze meer te weten komen over het werk van hun ouders. Een ander idee is om een boerderij te bezoeken om te leren hoe dieren leven en wat ze eten.
- Leer kinderen het positieve aspect van stilte. Werk met hen samen in activiteiten om te leren kalm en stil te zijn. Moedig ze aan om zich te concentreren en aandacht te schenken aan wat ze van binnen voelen of waar ze naar luisteren en ook om externe en ongewone geluiden te horen. Omdat lawaai iets is dat constant is in hun leven.
- Laat kinderen zich vervelen en alleen spelen. Eenzaamheid stelt hen in staat om creatieve manieren van afleiding voor te stellen en te vinden. Overprikkeling is ook niet goed omdat ze eraan gewend raken. Dit maakt kinderen afhankelijk van volwassenen en riskeert hyperactiviteit.
Opvoeden met verwondering: conclusie
Opvoeden met verwondering betekent dat ouders en leerkrachten kinderen leren verrast en verwonderd te zijn en in elke situatie iets anders en ongewoons te vinden. Leer ze vragen te stellen en na te denken over wat ze zien en hoe ze moeten leven, in plaats van het gewoon te accepteren. Dit is de eerste stap voor al het significante leren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- l’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. Editorial Plataforma. Recuperado de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=CvSkDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=educar+en+el+asombro&ots=9rFgRBYAYj&sig=c-lCLfG_LVt5I9MKuMbLvXiwpC0#v=onepage&q=educar%20en%20el%20asombro&f=false
- Correa Morales, A. C. (2019). Educar en el asombro: políticas, principios y significados en el Colegio San José (Bachelor’s thesis, Universidad de La Sabana). Recuperad de https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/36078/Correa%20Morales%2c%20Ana%20Catalina.%20Educar%20en%20el%20asombro.%20pol%c3%adticas%2c%20principios%20y%20significados%20en%20el%20Colegio%20San%20Jos%c3%a9.pdf?sequence=1&isAllowed=y