Lateraal denken: wat is het en hoe oefen je het bij kinderen?

Als je de creativiteit, spontaniteit en vindingrijkheid van je kinderen wilt behouden en vergroten, leer ze dan te werken aan lateraal denken.
Lateraal denken: wat is het en hoe oefen je het bij kinderen?
Elena Sanz Martín

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Laatste update: 28 januari, 2024

Wat wij denken noemen omvat een aantal verschillende cognitieve functies. Van plannen en analyseren tot ideeën genereren en beslissingen nemen, er zijn veel taken die de geest dagelijks in gang zet. Naarmate kinderen groeien en hun hersenen rijper worden, verbeteren en verfijnen ze deze processen. Er is er echter één die niet altijd goed wordt behandeld: lateraal denken.

Voordat we je vertellen wat het is, moet je weten dat het een fundamenteel hulpmiddel is, niet alleen in de kindertijd maar gedurende het hele leven. Het maakt het mogelijk om op een leukere en zinvollere manier te leren, oplossingen te vinden voor verschillende problemen en zelfs sociale relaties te verbeteren. Elke ouder wil dat zijn kind van deze voordelen kan genieten, maar daarvoor is het belangrijk om hem te leren lateraal denken te gebruiken.

Wat is lateraal denken?

Dit concept werd in 1969 voorgesteld door psycholoog Edward de Bono en staat tegenover verticaal denken. Dit, het type denken dat we allemaal kennen en het meest gebruiken, is logisch en lineair. Het gaat uit van een reeks eerdere kennis, volgt een volgorde en komt tot een unieke oplossing. Dit is hoe we leren denken op traditionele scholen en hoe we hebben leren denken van onze eigen ouders.

Lateraal denken daarentegen is creatief, chaotisch en spontaan. Het staat open voor verschillende perspectieven en meerdere oplossingen, dus het is synoniem met innovatie. Het is wat we buiten de gebaande paden denkennoemen en het is een heel kinderlijke manier van denken. Kinderen durven te onderzoeken, te experimenteren en alle alternatieven te ontdekken. Maar als ze opgroeien, is het gebruikelijk dat we ze het pad van het verticale denken op leiden.

Natuurlijk zijn deze processen noodzakelijk en logisch denken is onmiskenbaar nuttig in het dagelijks leven. In feite is de menselijke geest ontworpen om te vertrouwen op wat hij al weet om beslissingen te nemen en snel conclusies te trekken. Dit is wat we kennen als heuristiek denken of mentale snelkoppelingen, waar we veel baat bij hebben (Engelse link). Het is echter belangrijk om deze convergentie in evenwicht te brengen met meer divergent denken.

Lateraal denken is belangrijk op school
Op school krijgen kinderen instructies en informatie die ze vervolgens moeten onthouden en reproduceren. Lateraal denken daarentegen doet een beroep op spontaniteit en creativiteit.

Hoe stimuleer je lateraal denken bij kinderen?

Zoals we al zeiden, zijn kinderen meestal creatief en spontaan, hoewel er individuele verschillen zijn. Maar om lateraal denken te oefenen, moeten we ze aanmoedigen om bewuste creativiteit toe te passen; dat wil zeggen, om te weten hoe ze er vrijwillig hun toevlucht toe kunnen nemen bij het oplossen van een probleem. Hiervoor kunnen we verschillende richtlijnen toepassen.

Geef het kind een actieve rol bij het leren

Echt betekenisvol leren vindt niet plaats als het kind passief informatie van een volwassene ontvangt, maar als het zich die informatie eigen maakt. Dit kan op veel manieren worden bereikt. Jonge kinderen toestaan om te experimenteren, te onderzoeken, te interageren met materialen en hun eigen hypotheses te testen zijn uitstekende manieren om bij te dragen aan hun lateraal denken.

Wees minder directief

Volwassenen sturen kinderen vaak de hele tijd door hen te vertellen hoe dingen zijn, hoe ze zich moeten gedragen en welke stappen ze op een bepaald moment moeten volgen. Dit moedigt gehoorzaamheid, routine en logisch denken aan, maar verstikt creativiteit en spontaniteit. Daarom is het positief om kinderen meer autonomie te geven en ze aan te moedigen om na te denken en tot hun eigen antwoorden en conclusies te komen.

In plaats van richtlijnen te geven, kunnen we bijvoorbeeld vragen: “Hoe denk je dat we dit zouden kunnen doen, hoe kunnen we dit probleem oplossen, of welke ideeën kun je bedenken om dit doel te bereiken?”

Leer nuttige dynamieken en strategieën

Er zijn bepaalde dynamieken die erg nuttig kunnen zijn voor kinderen bij het gebruik van lateraal denken. Deze kunnen aanvankelijk thuis of op school worden geoefend, maar na verloop van tijd zullen ze deel gaan uitmaken van de eigen hulpbronnen van het kind. Op die manier zullen ze ze assimileren en weten hoe ze te gebruiken wanneer dat nodig is.

Een van de meest effectieve is brainstormen. Dit is vooral effectief als kinderen vastlopen bij het oplossen van een probleem of het nemen van een beslissing. In plaats van steeds dezelfde gedachten te herhalen, is het de bedoeling om alle oplossingen te bedenken die in je opkomen , hoe vergezocht of fantasievol ze ook zijn.

Een andere nuttige en leuke techniek staat bekend als de ‘6 denkhoeden’. Je kunt er meer over leren in dit artikel.

Een jongen denkt na
De vrijheid om te denken zonder logische beperkingen kan leiden tot goede ideeën, waarvan sommige kunnen worden toegepast om problemen op te lossen.

Oefeningen en spelletjes

Tot slot kunnen we het laterale denken van kinderen ondersteunen door raadsels, raadspelletjes en andere spelletjes voor te stellen die hun vindingrijkheid en originaliteit helpen ontwaken. Je kunt verschillende opties vinden op internet en in activiteitenboeken voor kinderen. Maar je kunt ook je eigen ideeën bedenken. Vertel gewoon een situatie waarin er meerdere opties zijn en vraag je kind om er zoveel mogelijk op te noemen.

Waar kan een doosje lucifers bijvoorbeeld voor gebruikt worden? De antwoorden kunnen variëren van het gebruiken als bakje om een zaadje te planten, het gebruiken als sieradendoosje voor oorbellen en ringen, of het gebruiken als tafeltje in een poppenhuis.

Lateraal denken is een levenslang hulpmiddel

Uiteindelijk gaat het erom kinderen te helpen begrijpen dat er niet altijd één geldige oplossing is. Er is dus geen reden om vast te houden aan de eerste optie die in je opkomt. Het gaat erom hen aan te moedigen origineel te zijn in hun denken, hun vindingrijkheid te ontwikkelen en voor zichzelf te denken en voorstellen te doen die verder gaan dan wat ze al weten of wat hen verteld is.

Het vermogen om lateraal te denken zal zeer nuttig zijn in hun schooljaren en in hun persoonlijke relaties, omdat het hen empathischer en toleranter zal maken, omdat ze verschillende perspectieven zullen kunnen zien. Maar het is ook een zeer gewaardeerd en gevraagd middel in de professionele wereld, dus het zal in de toekomst zeer nuttig zijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.