Mijn kind raakt voortdurend zijn schoolspullen kwijt
Ben je gefrustreerd omdat je kind elke week zijn schoolspullen kwijtraakt? We moeten erkennen dat dit meer dan gebruikelijk is voor kinderen van deze leeftijd. Er zijn kleintjes die hun pennen, potloden, schriften en zelfs hun rugzak vergeten. Over het algemeen doen ze dat niet als een daad van rebellie of veel minder om de aandacht op zich te vestigen, maar gewoon omdat het een kenmerk is van de fase waarin ze zich bevinden. Raakt jouw kind ook steeds zijn schoolspullen kwijt?
Vaak doet deze situatie ouders de hoop verliezen dat kinderen van school terugkomen met dezelfde spullen als waarmee ze ‘s morgens vertrokken . Dit scenario lijkt een onmogelijke droom, want met elke voorbijgaande dag wordt hun etui steeds lichter omdat er spullen verdwijnen.
Je moet echter weten dat niet alles verloren is: je kind kan leren verantwoordelijkheid te nemen voor zijn voorwerpen. Hier geven we je de sleutels die je nodig hebt om hen te helpen.
Mijn kind raakt steeds zijn schoolspullen kwijt: waarom?
Natuurlijk is er niet één reden voor waarom kinderen steeds spullen verliezen. De waarheid is dat het aan verschillende redenen kan liggen. Allereerst is het belangrijk om er rekening mee te houden dat kinderen meestal wat afwezig zijn, waardoor ze voorwerpen in de klas kwijtraken of vergeten.
Laten we ook niet vergeten dat er in de klas meestal meer dan twintig leerlingen zijn en dat elk van hen veel spullen heeft. Wij als volwassenen zouden het ook moeilijk hebben om onze voorwerpen bij elkaar te houden, nietwaar?
Hoewel dit meestal gedrag is dat geen reden tot zorg geeft, is het essentieel om alert te zijn als een kind herhaaldelijk en onophoudelijk zijn schoolspullen verliest. Het kan een waarschuwing zijn voor een gedrags- of emotioneel probleem, zoals de volgende:
- Stress en angst in de kindertijd
- Samenlevingsproblemen op school, zoals pesten.
- Aandachtstekortstoornis (Spaanse link) met of zonder hyperactiviteit (ADHD).
Als deze mogelijke redenen zijn uitgesloten, verandert het panorama in positieve zin, want je zou te maken kunnen hebben met een verwacht en gewoontegedrag. Wil je weten hoe je deze situatie op een functionele manier kunt benaderen voordat je boos wordt op je kind?
Geef je kind in plaats van te straffen de volgende hulpmiddelen
Het is vervelend om te merken dat de rugzak van ons kind steeds leger is als het uit school komt. Elke week een nieuwe pen kopen is ook vervelend. Dit is echter een verwacht gedrag bij kinderen omdat ze bezig zijn een verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen.
Thuis kun je bijvoorbeeld hun verantwoordelijkheid stimuleren door ze te leren hun speelgoed na elk gebruik op te bergen of door ze te vragen je te helpen de tafel te dekken en af te ruimen voor en na de gezinsmaaltijden. Op school ben je er echter niet bij. Je kind is bij zijn klasgenootjes en zijn leraar, dus zal hij meer moeite moeten doen om voor zijn schoolspullen te zorgen.
Hoe kun je je kind helpen om geen schoolspullen kwijt te raken?
Hier volgen enkele ideeën om je kind dat vaak zijn schoolspullen kwijtraakt te helpen om dat steeds minder te doen.
1. Label hun benodigdheden
Als eerste stap is het essentieel dat de voorwerpen een etiket met hun naam hebben. Zo wordt het gemakkelijker om hun voorwerpen te herkennen. Om een gevoel van verbondenheid bij te brengen, is het een goed idee om je kind bij deze activiteit te betrekken.
Je kunt het samen doen op een vrije middag, terwijl je praat over het belang van het verzorgen van hun materialen.
2. Raakt je kind steeds schoolspullen kwijt? Moedig dan gewoontevorming aan
Vergeet niet dat wat herhaald wordt, sterker wordt. Dus, als je kind de gewoonte creëert om elke dag te controleren of alle benodigdheden in hun etui zitten, zullen ze minder snel hun spullen vergeten of kwijtraken. In dit verband is het belangrijk dat je hen helpt dit gedrag te onthouden. Later zullen ze het autonoom en automatisch doen.
3. Gebruik maken van creativiteit
Met een beetje creativiteit kan dit probleem een leuke uitdaging worden om samen aan te pakken. Je kunt het zien als een spel waarbij de uitdaging bijvoorbeeld is om ervoor te zorgen dat er elke maand niet meer dan drie dingen verloren gaan. Hoe kunnen we onze missie volbrengen?
Op deze manier stimuleert je kind verantwoordelijkheid terwijl het een speelse ervaring heeft. Daartoe moeten ze hun vindingrijkheid optimaal benutten en strategieën bedenken om hun spullen niet kwijt te raken.
Wat dacht je van samen een liedje maken en de schoolspullen een naam geven om er zeker van te zijn dat ze er allemaal zijn? Wat dacht je van het kiezen van een persoonlijk label voor hun materialen?
Mijn kind raakt steeds zijn schoolspullen kwijt, een groepsuitdaging
Als je kind zijn schoolspullen kwijtraakt, moeten jullie allebei actie ondernemen. Als moeder neem jij de beslissing over hoeveel en welke spullen je voor je kind koopt. In dit verband is het belangrijk om hun rugzak voor te bereiden met precies genoeg om het je kind comfortabel te maken.
Het is gemakkelijker om te zorgen voor een praktische rugzak zonder onnodige materialen, dan een die overvol zit met overbodig geworden voorwerpen. Bovendien is het essentieel dat kinderen begrijpen dat het verliezen van spullen gevolgen heeft en dat ze ze niet altijd onmiddellijk zullen kunnen vervangen.
Ook zou het kind enkele preventieve maatregelen moeten nemen om dit probleem op te heffen of te verminderen. Afhankelijk van hun leeftijd zullen de methoden gekozen worden, maar er kan altijd gewerkt worden aan het verantwoordelijkheidsgevoel.
Tot slot, als je denkt dat dit gedrag een dieper probleem verbergt, aarzel dan niet om een specialist te raadplegen om de te volgen stappen te evalueren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Díez E, M., Guaraná de Sousa, R. El valor de la responsabilidad en los niños de educación infantil y su implicación en el desarrollo del comportamiento prosocial. Facultad de Educación y Trabajo Social, Campus Miguel Delibes, Valladolid, España.
- Rodríguez Hernández, P. J., González González, I., & Manuel Gutiérrez Sola, A. (2015). El trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Pediatría Integral.
- Urzua M, A. et al . Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in School Age Children in Antofagasta. Rev. chil. pediatr. Santiago. v. 80, n. 4, p. 332-338, agosto 2009. Disponible en <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062009000400004&lng=es&nrm=iso>.