Wanneer mogen kinderen social media gaan gebruiken?
Wat is de beste leeftijd voor kinderen om social media te gaan gebruiken? Sociale netwerken zijn in het dagelijkse leven van volwassenen normaal geworden. De meeste volwassenen besteden er zelfs uren per dag aan.
Naast volwassenen is het niet verwonderlijk om kinderen tussen twee en drie jaar oud smartphones, tablets en computers te zien gebruiken. Daarnaast willen kinderen van acht of negen jaar ook al social media gaan gebruiken.
Internet, en meer specifiek sociale netwerken, hebben veel voordelen voor mensen. Er zijn echter ook veel gevaren waarvan je je mogelijk niet bewust bent. Je zou jezelf daarom de volgende vraag moeten stellen: waar moeten we de grens stellen?
Dat is de reden dat we je proberen te helpen bij dit controversiële probleem over wanneer kinderen social media zouden moeten gaan gebruiken.
Kinderen op social media
Volgens de UNICEF-studie ‘The State of the World’s Children 2017: Children in a Digital World’ is een op de drie mensen die op internet surfen een kind.
Meer specifiek is er in de Verenigde Staten geen minimumleeftijd om sociale netwerken te gebruiken. Elk sociaal netwerk heeft een andere leeftijdseis. Dit bepaalt echter nog steeds niet wanneer de beste leeftijd is om social media te gaan gebruiken.
Veel ouders gebruiken het excuus dat hun kinderen geen social media hebben, omdat ze geen mobiele telefoon, computer of tablet hebben om te gebruiken.
Beste ouders: tegenwoordig is het niet hebben van elektronische apparaten te hebben niet het probleem. Als je kind er geen heeft, dan heeft een van zijn vrienden er vast wel een. Bovendien kost het maken van een account op een van de bekende social mediasites niet meer dan vijf minuten.
We kunnen daarom zeggen dat kinderen social media gaan gebruiken wanneer ze dat willen, met of zonder jouw toestemming.
Aanbevelingen voor wanneer kinderen social media mogen gaan gebruiken
Nadat we de realiteit hebben leren kennen dat kinderen beginnen wanneer ze maar willen, hebben we enkele tips voor je. Het is belangrijk om een paar aanbevelingen op te volgen, zodat kinderen social media op de minst gevaarlijke manier gaan gebruiken en weten hoe ze internet veilig kunnen gebruiken.
Geef het goede voorbeeld
We zeggen altijd dat kinderen alles nadoen wat ze zien. Je moet daarom het goede voorbeeld geven voordat je je kind berispt, omdat hij social media niet goed gebruikt. Vervolgens kun je je kind helpen wanneer hij fouten maakt.
Leg de voor- en nadelen uit
Het is belangrijk dat kinderen vanaf het begin de verschillende voordelen kennen die social media hebben. Ze moeten echter ook de gevaren kennen.
Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen kun je echte voorbeelden gebruiken van kinderen die social media gebruiken om hen te laten zien wat er op internet kan gebeuren.
Ze moeten er daarom voor zorgen dat ze een privéaccount hebben. In geen geval mag hun account openbaar zijn.
Praat met je kinderen zodat ze via deze netwerken geen persoonlijke informatie verstrekken. Bovendien mogen ze geen mensen toevoegen of met mensen praten die ze niet kennen.
Beperk tijden voor wanneer kinderen social media kunnen gebruiken
Kinderen moeten niet verbonden blijven met hun elektronische apparaten. Je moet het gebruik ervan beperken tot wanneer je denkt dat het geschikt is.
Veel ouders laten hun kinderen alleen in het weekend social media gebruiken. Anderen zeggen dat ze het slechts één uur per dag mogen gebruiken, en anderen slechts één dag per week. Je kunt elke limiet instellen die je het beste vindt.
Help je kinderen cyberpesten te identificeren
Naast het uitleggen van de voor- en nadelen van social media, moet je ook het belangrijke probleem van online intimidatie vermelden, beter bekend als cyberpesten.
Kinderen moeten zich zelfverzekerd voelen in de wetenschap dat als ze ooit cyberpesten ervaren, ze de hulp en ondersteuning van hun ouders hebben. Ze moeten ook weten dat ze onmiddellijk naar je toe komen.
Kortom, er is geen specifieke leeftijd voor kinderen om social media te gaan gebruiken. Je kunt niet echt veel doen om ze tegen te houden. Je kunt ze echter leren om op internet te surfen en hun sociale netwerken op een verantwoorde en optimale manier te beheren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aydn, B. y Volkan Sar, S. (2011). Internet addiction among adolescents: the role of self-esteem.Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3500–3505.
- Bringué, X. y Sádaba, C. (2011). Menores y redes sociales. Madrid: Foro generaciones interactivas.
- Calderón, C. A., López, M., & Peña, J. (2017). El efecto condicional indirecto de la expectativa de rendimiento en el uso de Facebook, Google+, Instagram y Twitter por jóvenes. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 590-607. https://www.redalyc.org/pdf/819/81952828031.pdf
- Mattei, M. M. (2015). El divismo en tiempos de# Instagram. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 20, 95-107. https://www.redalyc.org/pdf/935/93542537009.pdf
- Wang, N. y Yongqiang, S. (2015). Social influence or personal preference? Examining the determinants of usage intention across social media with different sociability. Information Development (2015): 0266666915603224.