Vroege stimulatie-oefeningen voor kinderen

21 april, 2019
Vroege stimulatie-oefeningen zijn zeer voordelig voor kinderen. Het helpt ze om hun motorische en cognitieve vaardigheden goed te ontwikkelen.

Vroege stimulatie-oefeningen kunnen je kinderen helpen om betere psychomotorische en cognitieve capaciteiten te ontwikkelen.

Vroege stimulatie-oefeningen voor kinderen kunnen gedaan worden met pasgeborenen tot 6-jarigen. Wat het belangrijkst is, is dat ze gedaan worden wanneer de persoonlijkheid van het kind nog in ontwikkeling is.

Het wordt aanbevolen om met deze stimulatie-oefeningen te beginnen wanneer het kind net geboren is. Het helpt kinderen namelijk om steeds beter wordende vaardigheden te leren wanneer je al op vroege leeftijd begint.

Waar zijn vroege stimulatie-oefeningen voor?

Dit zijn de 4 vaardigheden die komen kijken bij vroege stimulatie-oefeningen:

  • De fijne motoriek. Bij de ontwikkeling van de fijne motoriek gaat het om handen en vingers. Dit wordt relevant wanneer het baby’s opvalt dat ze hun handen kunnen bewegen.
  • De grove motoriek. Hierbij komen andere delen van het lichaam kijken, zoals de armen, benen en de beweging van het lichaam over het algemeen.
  • Sociaal-emotioneel. Dit is bijvoorbeeld het vermogen om zich in te leven in anderen (sociaal) en het vermogen om emoties te laten zien (emotioneel).
  • Taal. Hieronder valt de vaardigheid om te spreken, maar ook te reageren.

De intensiteit van deze oefeningen is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Als je een pasgeborene hebt moet je langzaam beginnen en de intensiteit steeds iets verhogen naar mate je kind ouder wordt.

Vroege stimulatie-oefeningen

Om een paar van de populairste stimulatie-oefeningen te noemen, zullen we drie verschillende categorieën gebruiken. Zoals we al eerder gezegd hebben moet de intensiteit van de oefeningen afhankelijk zijn van de leeftijd van het kind.

Objecten pakken helpt je baby zich te ontwikkelen

Vroege stimulatie-oefeningen voor pasgeborenen

  1. Geef je kind een object dat geluid maakt om te zorgen dat je kind dingen vast leert te pakken.
  2. Om gezichtsstimulatie aan te moedigen, plaats je je vingers op het midden van het kind zijn voorhoofd, neus of lippen en schuif ze langzaam uit elkaar.
  3. Geef je kind iets dat zijn aandacht trekt, zoals bijvoorbeeld een felgekleurd object.
  4. Je kinderen kussen, aaien en tegen ze praten op liefdevolle manier zal hun sociale vaardigheid ontwikkelen.
  5. Vanaf 4 maanden gaat beweging een grote rol spelen. Baby’s kunnen nu op hun rug rollen en een paar meter vooruit bewegen.
  6. Rek en buig zijn armen en benen.
  7. Blijf deze oefeningen uitvoeren naarmate je baby groeit, maar maak ze steeds iets ingewikkelder.

Stimulatie-oefeningen voor kinderen van 1 tot 3 jaar

Zodra kinderen 1 jaar oud zijn is het tijd dat ze hun omgeving gaan ontdekken en diepte gaan zien.

  1. Op deze leeftijd gaan kinderen ook zelfstandig bewegen en opstaan. Trek hun aandacht door speelgoed te pakken en dichtbij ze te leggen zodat ze het kunnen pakken.
  2. Spellen zullen kinderen helpen om nieuwe dingen te leren. Hieronder vallen bijvoorbeeld lichaamsdelen, nummers van 1 tot 10 en kleuren.
  3. Als je liedjes gebruikt als deel van deze spelletjes kan het kinderen helpen om hun geheugen te trainen.
  4. Help ze om simpele taken te leren zoals hun speelgoed oppakken, vragen om naar de wc te gaan en zichzelf aan te kleden en uit te kleden. Deze kleine dingen zullen helpen om ze goede gewoontes te leren.
Vrouw speelt met haar kind

Stimulatie-oefeningen voor kinderen van 3 tot 6 jaar

  1. Gebruik simpele puzzels om ze te leren hoe stukjes aan elkaar passen. Dit zal hun denkproces beter ontwikkelen.
  2. Gebruik muziek om beweging aan te moedigen. Leer ze daarna simpele dansjes die ze makkelijk kunnen onthouden.
  3. Laat ze tekenen en vraag ze wat ze aan het tekenen zijn. Dit zorgt ervoor dat ze uitleggen wat ze op dat moment voelen.
  4. Leer ze simpele taken zoals dingen in de prullenbak gooien en een lepel uit de la te pakken.
  5. Moedig ontwikkeling van verbeelding aan door een knuffel te gebruiken als hoofdrolspeler van een verzonnen verhaal.
  6. Hoe kinderen rekening met anderen houden is erg belangrijk. Daarom is tegen ze praten en met ze spelen erg belangrijk voor hun ontwikkeling.
  • Barreno-Salinas, Z; Macías-Alvarado, J. Estimulación temprana para potencia la inteligencia psicomotriz: importancia y relación. Revista Ciencia UNEMI Vol. 8 – Nº 15, Septiembre 2015, pp. 110 – 118. ISSN: 1390 – 4272.
  • La estimulación temprana y su importancia. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza. Nº 17. Noviembre 2011. Federación de Enseñanza de CC.OO de Andalucía. ISNN: 1989-4023. Dep Leg: GR 2786-2008. [En línea] Disponible en: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8727.pdf
  • Sánchez, E. El poder de la estimulación sensorial. La mente es maravillosa. [En línea] Disponible en: https://lamenteesmaravillosa.com/el-poder-de-la-estimulacion-sensorial/