Lachen om jezelf: leer het aan je kind
Tegen een grapje kunnen, leuke moppen vertellen en lachen om jezelf maken allemaal deel uit van een emotionele volwassenheid. Een goed gevoel voor humor geeft kinderen de moed om het wel en wee van de basisschool door te komen. Dit geldt echter ook voor andere momenten in hun leven.
De waarheid is dat hoe sneller kinderen leren om zichzelf te lachen, hoe beter. Een kind dat tegen een grapje kan, is doorgaans zekerder van zichzelf. Hij begrijpt namelijk de letterlijke en figuurlijke betekenis van dingen. Zulke kinderen zijn assertiever en dapperder – twee zeer goede kwaliteiten.
Een gevoel voor humor hebben bereidt hen niet alleen voor op een bevredigend, tevreden en gelukkiger leven. Het biedt ook een soort bescherming indien ze te maken krijgen met moeilijke situaties bij het volwassen worden.
Het vermogen om te lachen om jezelf maakt een kind niet immuun voor serieuzere voorvallen en problemen met persoonlijk geweld. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld pesterijen die doorgaans niet grappig zijn. Laat het duidelijk zijn dat lachen om jezelf geen definitief antwoord is voor misbruik of mishandeling door anderen.
Leren lachen om jezelf is een teken van emotionele intelligentie, evenwicht en volwassenheid. Dit biedt het kind namelijk veiligheid en vertrouwen. Het is een effectief middel wanneer het kind geconfronteerd wordt met pesterijen.
Belangrijk om te onthouden is dat bij pesterijen of mishandeling op school, indien een kind zelfverzekerd lijkt, de pestkop zich doorgaans zal terugtrekken. Als ze het toch opnieuw proberen, betekent dit dat het kind weet hoe hij zichzelf moet verdedigen. Hij weet hoe hij om hulp moet vragen. Je kind kent zijn rechten en meer dan dat.
Het leven moet geleefd worden met humor
Het dagelijkse leven, vooral dat van kinderen, vertoont vele realiteiten en ervaringen. Iedere ochtend zien we het leven tegemoet met oprechtheid en moeten we lastige situaties aanpakken. Aan het einde van de dag willen we ons zo tevreden mogelijk voelen. Een van de meest doeltreffende middelen om dit te bereiken is met gevoel voor humor.
De waarheid vertellen zonder humor en daarnaast proberen gevoelens te kwetsen, klinkt hard. Het schaadt het zelfvertrouwen van het kind of zijn toekomstige persoonlijke relaties. Jammer genoeg gebeurt dit af en toe wel eens.
Een van de sleutels die het tekort aan zelfvertrouwen kunnen oplossen, is ontdekken dat we allemaal maar mensen zijn. Mensen maken nu eenmaal fouten.
Lachen om jezelf en je blunders, helpt je ook om te leren van je fouten. Een van de manieren waarop je dit kunt doen, is door middel van een spel. Spelen is een natuurlijke manier om iets te leren. Het is een geweldige manier om de natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en lef van je kind aan te moedigen.
In Finland, een land met een van de beste onderwijssystemen van de wereld, doen meisjes en jongens niets anders dan spelen tot de leeftijd van 7 jaar.
Lachen om jezelf is goed voor het zelfvertrouwen
Een essentieel middel om vele situaties in het leven het hoofd te bieden, is met een gevoel voor humor. Het helpt onze eigenwaarde te verbeteren. Dat wil zeggen, de relatie tussen ons echte en ideale zelfbeeld. Als er een groot verschil is tussen die twee, is dit een teken van een laag zelfbeeld.
Een gevoel voor humor overbrugt de kloof tussen die twee. Op dat moment is het kind in staat om te lachen om zijn eigen tekortkomingen, fouten en andere obstakels. Het kind vraagt geen erkenning van anderen om zich goed te voelen over zichzelf. Hij aanvaardt zichzelf zoals hij is.
Hangt deze emotionele volwassenheid slechts af van het ontwikkelen van een goed gevoel voor humor in de kindertijd? Om deze vraag te beantwoorden, moet je ook andere vaardigheden in acht nemen zoals bijvoorbeeld leren om ‘genoeg’ te zeggen.
In een schoolomgeving ontstaan er situaties zoals pesterijen, waarin humor gelijk staat aan eigenliefde. De grens tussen een gezonde grap en agressie is dun. Hoe houden we deze uit elkaar? Een grap kan slechts beschouwd worden als grap, als iedereen het ermee is en niemand gekwetst raakt. Als dit niet zo is dan hebben we het niet langer over positieve humor maar eerder het tegenovergestelde.
Tegenwoordig komen pesterijen in de klas meer voor. Als pesterijen op school slechts een kwestie van eenvoudige grapjes zijn, zou de situatie zichzelf oplossen met een sterke persoonlijkheid.
Dit is echter niet het geval. De pesterijen van tegenwoordig betekenen vaak dat het slachtoffer onderworpen wordt aan stress en geweld voor een lange periode. Dit heeft een aanzienlijk negatieve impact op zijn leven. Het zou wel erg stoutmoedig zijn om te beweren dat de impact van pesterijen wordt verminderd door het hebben van een sterke persoonlijkheid.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Chazenbalk, L. (2006). El valor del humor en el proceso psicoterapéutico. Psicodebate, 6, 73-84. https://pub.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/article/view/442
- Losada, A. V., & Lacasta, M. (2019). Sentido del Humor y sus Beneficios en Salud. Calidad de Vida y Salud, 12(1), 2-22. https://www.aacademica.org/analia.veronica.losada/44
- Narváez, E. J., & Solís, J. D. F. (2009). Risa y aprendizaje: el papel del humor en la labor docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 203-215. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419066011.pdf