Kinderen belonen voor goede cijfers: de voor- en nadelen
Kinderen belonen voor het behalen van goede cijfers kan zowel positief als negatief zijn. Veel ouders belonen hun kinderen om te zorgen dat ze goede cijfers halen. Is het echter wel goed om je kinderen met cadeaus aan te moedigen goede cijfers te halen?
Het is erg belangrijk om kinderen te prijzen, toe te juichen en te feliciteren wanneer ze goede cijfers gehaald hebben, maar je moet ze niet omkopen met cadeaus. De enige verantwoordelijkheid van je kinderen is studeren, dus moet je zorgen dat ze zien wanneer ze het goed hebben gedaan en ze steunen wanneer ze falen.
Zorg er echter voor dat het doel geen cadeau of beloning is. Onthoud dat je de goede cijfers van je kind ook kan vieren met bijvoorbeeld:
- hun lievelingseten
- het bakken van een taart om met de hele familie te delen
- samen naar de bioscoop te gaan of een film te kijken die hij of zij leuk vindt
Goede cijfers belonen: de voor- en nadelen
Onthoud dat het kopen van materiële dingen niet altijd de beste manier is om je kinderen te belonen voor hun moeite. Leer ze om hard te werken. Als gevolg zullen ze trots zijn op zichzelf wanneer ze hard werken en hun doelen behalen.
Voordelen
- Positieve beloningen. Het harde werk van je kinderen belonen of herkennen kan op een positieve manier, zoals met een ijsje of een extra uur videospelletjes. Hoewel je ze positief moet belonen, hoeft dit niet per se met cadeaus.
- Direct resultaat. Gedrag kan snel en effectief verandert worden, zowel op positief als negatief gebied. Al op jonge leeftijd reageren kinderen op zulke methodes met acties. Het is echter essentieel om ervoor te zorgen dat het niet de enige manier wordt om hun gedrag te verbeteren of ze te motiveren. Dit zal namelijk langzaam zijn werking verliezen.
- Discipline. Hoewel beloningen en straffen kunnen helpen bij het motiveren en verbeteren van het gedrag van je kind, moeten ouders nooit alleen van deze techniek afhankelijk zijn. Het kan goed werken in bepaalde situaties, maar wat gebeurt er wanneer er geen straf of beloning is?
Nadelen
- Het vermindert hun motivatie. Als je je kinderen tot nu toe alleen nog maar hebt beloont of gestraft, dan zullen ze de waarde van discipline niet kennen. In plaats daarvan zullen ze alleen luisteren om beloont te worden of een straf te voorkomen.
- Alleen de gewenste resultaten behalen zodat ze iets krijgen. Dit kan gebeuren met cijfers wanneer kinderen cadeaus belangrijker vinden dan leren. Misschien willen ze niet gestraft worden of willen ze nieuw speelgoed. Om dit te bereiken zullen ze misschien afkijken of dingen onthouden zonder ze echt te leren, alleen maar zodat ze gewoon een goed cijfer halen.
- De focus ligt alleen op de beloning. Als kinderen zich alleen op een manier gedragen om beloond te worden of een straf te voorkomen, verliezen ze het echte doel uit oog. Daarom zullen ze zich misschien meer concentreren op het resultaat van een toets in plaats van op wat ze leren.
Argumenten voor en tegen het belonen van goede cijfers
Argumenten voor
- Als je je kinderen een cadeau geeft, zullen ze leren dat doorzettingsvermogen en moeite leiden tot goede gevolgen. Kinderen blijven gemotiveerd wanneer ze cadeaus krijgen.
- Als je ze beloont voor hun goede resultaten, moet je echter kijken of materiële dingen wel geschikt zijn. Misschien kan je ze belonen met een knuffel of een kus. Je kinderen zullen erg blij zijn dat je ziet dat ze hun best hebben gedaan.
- Hoewel er niks mis is met het belonen van het werk van je kind, is het ideaal als ze het niet verwachten. Als gevolg zullen ze begrijpen dat het een resultaat is van hun harde werk en niet iets dat ze altijd zullen krijgen. Zo zullen ze het belang van hard werk en doorzettingsvermogen herkennen.
- Je kan ook cadeaus gebruiken wanneer kinderen af beginnen te dwalen. Zorg ervoor dat ze de cadeaus zien als motivatie. Het is beter dat kinderen elke dag hard werken en niet alleen wanneer ze ervoor beloont worden.
Argumenten tegen
- Kinderen moeten begrijpen dat studeren hun verantwoordelijkheid is en goede cijfers voordelig zijn voor een goede toekomst. Zorg ervoor dat ze er niet aan gewend raken om altijd beloond te worden.
- Cadeaus kunnen averechts werken wanneer kinderen denken dat je ze beloont wanneer ze studeren, terwijl het hun verantwoordelijk is. Naarmate van tijd zullen ze steeds meer en betere cadeaus verwachten.
- Beloningen kunnen niet gebruikt worden als doel. Kinderen kunnen gaan denken dat ze moeten studeren om er iets voor terug te krijgen. Als gevolg loop je de kans dat kinderen geloven dat cadeaus bij het eind van het schooljaar of semester horen. Het geven van cadeaus is niet meer effectief wanneer ze verwachten dat ze ze krijgen, ook wanneer ze slechte cijfers gehaald hebben.
- Het kan ook nadelig zijn om je kinderen cadeaus te geven wanneer ze goede cijfers halen, want dan kunnen ze het gevoel hebben dat ze gefaald hebben wanneer ze hun doel niet bereiken.
- Het is veel effectiever om ze tijd en affectie te geven. Het meest waardevolle wat je je kinderen kan geven zijn waarden en een goede basis op het volwassen leven. Materiële dingen zijn maar tijdelijk.
Je moet er bij stil staan dat kinderen soms een cadeau verdienen wanneer ze een goed cijfer gehaald hebben of een straf wanneer ze dit niet hebben. Het is belangrijk om zeker te weten dat dit niet de enige manier is om ze te motiveren, want dit kan ervoor zorgen dat ze hun best niet doen zonder deze motivatie.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Pinillos, José Luis. (1959-60). Aprendizaje, recompensas y castigos. VOL. XxxViir—Ntm. 108; Revista de Educación—Estudios; Madrid; 167-172 págs. https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/1960/1961-108/1960re108estudios01.pdf?documentId=0901e72b818902fd