Hyperseksualiteit bij kinderen: hoe voorkom je het?
Hyperseksualiteit bij kinderen verwijst naar de toename in seksualiteit van zeer jonge kinderen, vooral meisjes. De belangrijkste oorzaak is de blootstelling aan afbeeldingen en berichten gepresenteerd via de media en internet.
Hierdoor worden ouders geconfronteerd met onverwachte situaties die hen niet alleen shockeren, maar ook hun morele waarden verstoren.
Het gevaar van dit alles is dat kinderen, door zich te concentreren op hun fysieke uiterlijk, leren:
- zichzelf te vergelijken met anderen
- hun eigen individualiteit te devalueren
- zich aan te passen aan wat ze in anderen zien (op een leeftijd waarop ze hun identiteit opbouwen).
Het is niet vreemd om onze kinderen op jonge leeftijd bijvoorbeeld al een obsessie met hun gewicht te zien ontwikkelen. Dit brengt natuurlijk alleen maar problemen met zich mee, zowel psychisch als fysiek.
Hyperseksualiteit bij kinderen wijst ook op de druk die kinderen voelen om zich in te laten met overmatige seksualiteit. Dit is niet alleen niet passend voor hun leeftijd, maar het schaadt ook hun ontwikkeling en de snelheid waarmee zij hun eigen seksualiteit erkennen. Dit heeft een negatieve invloed op hun psychische gezondheid.
Het wordt vaak gedacht dat hyperseksualiteit bij kinderen gelinkt is aan hun blootstelling aan pornografische afbeeldingen. In het geval van meisjes gaat het echter meer om hun uiterlijk en de rol van vrouwen in de samenleving. In feite kan deze druk zelfs vanuit de ouders zelf of van de media komen.
Een nieuw fenomeen: hyperseksualiteit bij kinderen
Dit sociale fenomeen is het product van de evolutie van een egocentrische samenleving, één die speelt met stereotypen om bepaald gedrag aan te moedigen. Het heeft ook een jong publiek als doelwit dat makkelijk te manipuleren is voor marketingdoeleinden.
Het is verontrustend dat hyperseksualiteit bij meisjes op jongere leeftijd begint dan bij jongens. Het algemene concept wordt nagestreefd door bepaalde industrieën, zoals de mode-industrie of social media, die erop gebrand zijn om nieuwe gebruikers te vinden.
Via internet, muziek of tv zenden ze hun berichten over het belang van uiterlijk en verleiding. Helaas zijn jonge kinderen hierdoor bijzonder beïnvloedbaar.
Zowel jongens als meisjes bootsen soms bepaald gedrag na dat ze zien in hun volwassen rolmodellen. Hoe dan ook, het is niet makkelijk om aan je kinderen uit te leggen dat sommige van hun referenties niet bij hun leeftijd passen en hun psychische en fysieke gezondheid kunnen schaden.
Ouders moeten ook voorzichtig en oplettend zijn om de voortgang van gendergelijkheid in de samenleving te behouden, vooral wanneer dit gedrag en stereotypen zich voordoen.
Dit bevestigt de behoefte aan bredere perspectieven in onderwijs en opleiding in alle studieprogramma’s, maar ook buiten de school.
“Kinderen zouden meer met gereedschap en speelgoed moeten spelen, ze zouden moeten tekenen en bouwen; ze zouden meer emoties en minder zorgen moeten voelen over problemen van hun tijd. ”
-William Penn-
Hoe kun je hyperseksualiteit voorkomen?
Neem de volgende suggesties in overweging om gevallen van vroegtijdige hyperseksualiteit bij kinderen te voorkomen:
- Wees kritisch en denk na of jouw waarden consistent zijn met wat je van je kinderen vraagt.
- Stel je eigen grenzen en leer ‘nee’ te zeggen.
- Praat open over seksualiteit en over zelfrespect.
- Help je kinderen ook om hun eigen kritisch denken te ontwikkelen over bepaald gedrag en afbeeldingen.
- Moedig je kinderen aan om belangen te ontwikkelen die hun waarden, zoals kunst of sport, versterken.
- Zorg ervoor dat de school normen en waarden leert bij seksuele voorlichting.
Onthoud bovendien dat, afgezien van het vorige advies, als je hyperseksualiteit bij kinderen wilt tegengaan, het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat ze het beste uit elk moment van hun leven halen.
Leer ze dat er voor alles een tijd is en dat hun activiteiten en routines geschikt moeten zijn voor hun leeftijd.
Vergeet ten slotte niet dat je je kinderen moet beschermen tegen seksueel misbruik. Zoals altijd raden we aan dat je goede communicatie met hen onderhoudt om elk ongepast gedrag te voorkomen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Camacho Ordóñez, L. B. (2011). Teorías sexuales infantiles en niños y niñas. In III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-052/283.pdf
- Gil, C. G. (2007). ‘Trabajando honestamente en casa de familia’: entre la domesticidad y la hipersexualización. Estudos Feministas, 699-716. https://www.jstor.org/stable/24327610
- Isaza Echeverri, L. E. (2016). La infancia como espectáculo. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/2190
- Serrano, B. (2013). Hipersexualización de la infancia: cuando los niños crecen antes de tiempo. Bebés y más, 8.
- Zúñiga Carrasco, I. R. (2012). Influencia sociópata de los dibujos animados en niños y adolescentes. Archipielago. Revista cultural de nuestra América, 20(76). http://revistas.unam.mx/index.php/archipielago/article/download/55914/49604