Hoe leg je de watercyclus uit aan kinderen?

Water is mysterieus voor kinderen, maar dankzij de watercyclus kunnen we ze uitleggen waar het vandaan komt.
Hoe leg je de watercyclus uit aan kinderen?

Laatste update: 02 juni, 2021

Water is een van de elementen die de meeste nieuwsgierigheid bij kinderen opwekken. Waar komt het vandaan? Waarom is de zee zo groot? Waarom regent het? Dit zijn veelgestelde vragen die we kunnen gebruiken om de watercyclus in eenvoudige bewoordingen aan kinderen uit te leggen.

De sleutel om kinderen het concept van water te laten begrijpen, dat nogal abstract is, is door het te relateren aan dingen uit het dagelijks leven. Met andere woorden, dingen die hen bekend voorkomen. Laten we beginnen met het definiëren van de verschillende vormen van water.

De watercyclus en de verschillende toestanden ervan

Water is een veranderend maar constant element. De watercyclus is de voortdurende verandering van toestand waardoor de hoeveelheid water op de planeet gedurende miljoenen jaren hetzelfde blijft. In deze constante cyclus kan water de volgende toestanden doorlopen:

De watercyclus

  • Vloeibaar: deze vorm is het meest voorkomende en meest bekende. Hier kun je beginnen met het aan kinderen uitleggen van de watercyclus. De voorbeelden zijn eenvoudig en alledaags. Waarom? Omdat we water in zijn vloeibare toestand zien en aanraken als we baden, als we nat worden van de regen of als we het drinken. Het is ook te zien in rivieren en zeeën.
  • Vast: wanneer vloeibaar water een temperatuur bereikt onder 0 ºC, dan bevriest het. De manieren waarop kinderen water in vaste toestand kunnen zien, zijn ijs en sneeuw.
  • Gas: in deze toestand kunnen we water in wolken, mist en waterdamp zien. Wanneer je een zeer heet bad neemt of een pan met water kookt, kun je waterdamp zien ontstaan en het kan dan neerslaan op verschillende oppervlakken,

Veranderingen in de toestand van het water

Zodra kinderen de verschillen en kenmerken van de drie toestanden van water begrijpen, is het tijd om ze te leren hoe het element van de ene toestand naar de andere overgaat. Om dit te doen, moet je enkele specifieke concepten definiëren:

  • Wanneer water van een vaste naar een vloeibare toestand overgaat, noemen we het proces fusie. Als je bijvoorbeeld een ijsblokje op kamertemperatuur laat staan, smelt het langzaam en wordt het vloeibaar water.
  • Als je het opnieuw invriest, wordt de overgang van vloeibaar naar vast stollen genoemd.
  • De overgang van vloeibare naar een gasvormige toestand noemen we verdamping. Water verdampt wanneer het wordt verwarmd tot hoge temperaturen en vormt dan waterdamp. In de natuur vormt de verdamping van water uit rivieren en zeeën wolken, wat de opeenhoping is van miljoenen waterdeeltjes.
  • Daartegenover, wanneer water in gasvormige toestand vloeibaar wordt, zeggen we dat het condenseert. Dit gebeurt wanneer de damp een koud oppervlak raakt, bijvoorbeeld wanneer de spiegel in de badkamer beslaat wanneer je onder de douche staat of wanneer het gasvormige water in de wolken een grote temperatuurdaling ondergaat en condenseert om vervolgens als regen te vallen.

De watercyclus aan kinderen uitleggen

Zodra we de basisconcepten van de toestand van water hebben gedefinieerd en hoe we de verschillende transformaties noemen, kunnen we het vraagstuk van de watercyclus in de natuur aanpakken. We beginnen met verdamping, maar we kunnen het vanaf elk punt in de cyclus uitleggen, omdat het een constante cyclus is.

De energie van de zon is de grote drijvende kracht achter de watercyclus. Zonnewarmte bereikt onze planeet en verhoogt de temperatuur van het oppervlak, zowel van de aarde als van het water in rivieren, zeeën, oceanen en meren. Het water wordt vervolgens omgezet in stoom. Zelfs ijs wordt beïnvloed door de hitte en gaat verandert in vloeibare vorm en verdampt ook. Levende dingen dragen ook bij door middel van zweet en transpiratie.

Wanneer water in damp verandert, wordt het licht, stijgt het op in de lucht en vormt het wolken. Miljoenen deeltjes hopen zich daar op en klonteren samen. Wanneer de wolken dikker worden en de luchttemperatuur daalt, condenseert het water en valt het als regen, hagel of sneeuw.

De neerslag brengt het water dus terug naar het land, of het nu naar de zee, een rivier of een berg is, afhankelijk van de verschillen in temperatuur, wind, geografisch reliëf, enzovoort. En dan begint de cyclus weer opnieuw…

“We vergeten dat de watercyclus en de levenscyclus één en dezelfde zijn.”
-Jaques  Y. Cousteau, zeeman en onderzoeker-

Water komen we overal in het dagelijkse leven tegen

Is water een hernieuwbare hulpbron?

Het is duidelijk dat water van toestand verandert en dat de cyclus constant doorgaat. Daarom zegt men dat water een hernieuwbare hulpbron is. We moeten er echter voor zorgen en het op verantwoorde wijze gebruiken, aangezien de hoeveelheid eindig en niet zo overvloedig is. Let vooral goed op het drinkwater, dat water dat geschikt is voor menselijke consumptie.

In die zin kunnen we zowel thuis als op school samenwerken om voor water te zorgen. Dit kunnen we doen met de volgende acties:

  • Laat de kraan niet aanstaan als je je tanden poetst.
  • Repareer lekkende kranen.
  • Neem een snelle douche in plaats van een bad.
  • Speel niet met water.

De watercyclus aan kinderen uitleggen is eenvoudig, omdat je deze cyclus kunt relateren aan veel dagelijkse activiteiten. Als je de watercyclus uitlegt en het daar ook over de zorg van de planeet hebt, dan weet je zeker dat je de aandacht van kinderen trekt. Ook interessant voor jou

Bouwstenen van het leven: alles over de celcyclus
Je bent mamaRead it in Je bent mama
Bouwstenen van het leven: alles over de celcyclus

We zullen het vandaag over de celcyclus hebben. We zullen uitelggen dat de cel aan het einde van het proces weer naar het beginpunt moet terugkeren.