Falen op school en de relatie met intelligentie
Falen op school treft een groot aantal kinderen en adolescenten over de hele wereld. Het wordt zelfs beschouwd als een van de grote problemen van het huidige onderwijssysteem.
Dit fenomeen is meestal gerelateerd aan studenten met een laag intellectueel niveau. Dit geloof is echter helemaal verkeerd, omdat de oorzaken van falen op school zeer divers zijn en niet altijd te wijten zijn aan leerproblemen, zoals we hierna zullen zien.
Het probleem met falen op school
Falen op school verwijst naar de moeilijkheden bij het bereiken van de academische doelstellingen van het onderwijssysteem. Het kan zich onder andere op de volgende manieren manifesteren:
- Slechte cijfers halen.
- Van school af gaan.
- Een academische prestatie hebben die ver onder het potentieel van intellectuele vaardigheden ligt.
Helaas is het gebruikelijk om elk van deze gedragingen op scholen en instituten te zien.
Volgens officiële gegevens die overeenkomen met het percentage schooluitval in Spanje, verlaat 19% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar de school voordat ze een diploma in het verplichte voortgezet onderwijs hebben behaald.
Dit is zeer zorgwekkend, omdat onderwijs de verantwoordelijkheid van de hele samenleving is en het duidelijk is dat er iets faalt en slecht wordt uitgevoerd.
“Wanneer een kind faalt op school, dan is het niet het kind dat echt faalt, het zijn de volwassenen rondom het kind die echt falen.”
– Anoniem –
Wat is intelligentie en hoe verhoudt het zich tot school?
Volgens psycholoog Howard Gardner impliceert intelligentie de cognitieve vaardigheden die nodig zijn om een probleem op te lossen of producten te maken die belangrijk zijn in een culturele context. Er kan daarom worden gezegd dat er meerdere intelligenties zijn die ons helpen om in verschillende disciplines competent te zijn.
Ieder persoon heeft namelijk een reeks limieten en mogelijkheden op de verschillende kennisgebieden. Het onderwijssysteem evalueert meestal echter alleen intellectuele vaardigheden met betrekking tot taalkundige en wiskundige logica.
Er zijn daarom veel kinderen die gefrustreerd zijn door de academische eisen van scholen, omdat ze ook andere cognitieve vaardigheden moeten ontwikkelen.
Daarnaast is het vermeldenswaard dat studenten die goed presteren op school niet noodzakelijk een hoog IQ hebben. Hun cijfers kunnen te wijten zijn aan onder andere:
- Veel tijd aan studeren besteden.
- Streven naar goede resultaten.
- Veel motivatie op school hebben.
- Veel belangstelling tonen voor de onderwerpen.
“In het beste geval lijkt het IQ slechts 20% van de bepalende factoren voor succes bij te dragen.”
–Daniel Goleman–
Falen op school en de kleine relatie met intelligentie
Als het begrip intelligentie eenmaal is begrepen, is het gemakkelijk te begrijpen dat falen op school weinig verband houdt met het intellectuele niveau. Hoewel intelligentie de academische prestaties van een student beïnvloedt, zijn er ook andere interne en externe factoren die het succes of falen van leren bepalen.
Falen op school kan het gevolg van veel verschillende factoren zijn, zoals:
- Een laag niveau van aandacht en concentratie tonen in de klas.
- Een beperkt kortetermijngeheugen hebben.
- Totaal gebrek aan motivatie om te leren.
- Manifesteren van verveling in de klas.
- Gebrek aan steun en aanmoediging, zowel op school als thuis.
- Leven in een arm en disfunctioneel gezin en sociaal-culturele context.
- Stress, depressie of angstgevoelens.
- Specifieke behoefte hebben aan educatieve ondersteuning.
Dit alles kan dus verhinderen dat studenten hun kwaliteiten op de juiste manier ontwikkelen, wat bij kinderen leidt tot falen op school.
Ongetwijfeld is de belangrijkste conclusie dat falen op school bij elk kind kan voorkomen, ongeacht leeftijd en intellectuele capaciteit. Het onderwijssysteem heeft dus de verantwoordelijkheid om alle studenten nauwlettend te observeren en diegenen te helpen die slechte schoolprestaties vertonen.
We moeten daarom oorzaken identificeren en verschillende wijzigingen doorvoeren in overeenstemming met de behoeften van elke leerling. Alle kinderen hebben recht op kwaliteitsonderwijs en kunnen dan slagen in hun studie en in het leven.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
- Sánchez-Ávila, A. (2010). El fracaso escolar: definición, causas, diagnóstico, prevención y tratamiento. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (11).
- Tierno Jiménez, B. (1984). El fracaso escolar. Barcelona: Plaza y Janés.