De tekeningen van kinderen en hun betekenis

21 februari 2019
Kinderen beginnen via hun tekeningen te beschrijven wat ze voelen en waarnemen. In dit artikel zullen we je vertellen waarom het niet zomaar nietszeggende krabbels zijn.

Kinderen beginnen meestal na de leeftijd van 18 maanden te tekenen. Kinderen beginnen dan tekeningen te maken als een middel om zich te uiten. Kleintjes hebben lol met het tekenen van lijnen die willekeurig lijken te zijn. Voor hen vertegenwoordigen ze echter kunstwerken als een product van hun gedachten en ideeën.

Het belang van het krabbelen van kinderen is de activering van hun verbeelding en fijne motoriek vanaf een jonge leeftijd. Deze zijn nuttig voor kinderen om hun begaafdheden en vaardigheden te ontwikkelen. Het biedt ook een leuke manier om hun emoties te uiten.

Wanneer kinderen beginnen met het trekken van strepen op een vel papier, dan hebben ze de neiging om impulsief, onsamenhangend en ongecontroleerd te zijn.

Ze bewegen hun hele arm om de beschikbare ruimte te kunnen gebruiken. Deze activiteit amuseert ze en houdt ze bezig. Het bevordert ook de groei van de eerste stadia van artistieke ontwikkeling.

Naarmate ze groeien, versterken de vaardigheden van kinderen en krijgen ze nieuwe vaardigheden om hun schetsen te verbeteren.

Ze houden hun kleuren beter vast en de lijnen zijn meer gedefinieerd. Wanneer ze met school beginnen, dan verbeteren ze wat ze thuis geleerd hebben met meer technieken.

Wanneer kinderen nieuwsgierig zijn naar het oppakken van een kleurpotlood, aarzel dan niet om het aan ze te geven en ze te leren om het correct vast te houden.

Op die manier kunnen ze hun eerste artistieke strepen beginnen te tekenen en in de tekenwereld duiken, wat zeker resulteert in onvergetelijke creaties voor jou als moeder en voor hen zelf.

De soorten tekeningen van kinderen en hun betekenis

Meisje tekent op de muur

De beginfase van het tekenen of krabbelen begint in de eerste paar dagen wanneer een kind een kleurpotlood pakt en probeert om op papier te tekenen. Dit is het begin van het proces van de coördinatie tussen de motoriek en de hersenen.

Willekeurig gekrabbel

Dit is een motorische functie waargenomen bij kinderen vanaf ongeveer 20 maanden oud, ook bekend als rommelig gekrabbel. Het wordt gekenmerkt door schetsen of gekrabbel van potloden of kleuren die geen volgorde of betekenis hebben. Ze kunnen hierbij een of meerdere materialen gebruiken.

In dit stadium voelen kinderen een motorische ontlading bij het maken van tekeningen en gebruiken ze hun gekrabbel om hun nieuwe taal en manier van communiceren te laten zien. Bovendien beginnen ze de materialen te herkennen.

Deze fase is van het grootste belang, omdat het hun motorische vaardigheden en aandacht voor hun omgeving opwekt. Dit alles zal dus worden weerspiegeld op het papier.

Gecontroleerd gekrabbel

Dit is een opmerkzaam niveau dat zich manifesteert bij kinderen van 20 tot 30 maanden oud. Vanaf hier:

  • Beginnen de lijnen vorm te krijgen.
  • Houden kinderen hun potloden of kleuren beter vast.
  • Kun je zien dat ze hun bewegingen verzachten tijdens het tekenen.

De lijnen zijn langer en meer gedefinieerd en ze proberen de hele pagina te vullen met hun grafische uitdrukkingen.

Op dit niveau is de aanwezigheid van kinesthetisch leren merkbaar. Dat wil zeggen, het vermogen om hun lichaam te gebruiken om ideeën te uiten.

Ze observeren de wereld om zich heen duidelijker, zodat ze het op papier uit kunnen drukken. Dit is het moment waarop ze cirkels, punten en duidelijke lijnen beginnen te tekenen.

“Het belang van het krabbelen van kinderen is de activering van hun verbeelding en fijne motoriek vanaf een jonge leeftijd.”

Benoembaar gekrabbel

Ook bekend als een stadium van representatie, dit gaat van ongeveer 30 tot 48 maanden oud. In deze fase hebben kinderen al een betere beheersing van hun motoriek en kunnen ze uitleggen wat ze tekenen.

Over het algemeen schetsen ze op papier wat ze waarnemen of voelen, ook al lijkt wat ze tekenen niet op de realiteit.

Tijdens deze fase beginnen kinderen de materialen te kiezen die ze zullen gebruiken, wat er zal worden geschilderd en in welke kleur.

Ze zullen hun tekeningen ook iets meer centreren en zullen trots zijn op de mogelijke reacties die ze zullen krijgen van de volwassenen die hun creaties zien. Daarom is het buitengewoon belangrijk om ze aan te moedigen en te complimenteren met hun werk.

Het pre-schematische stadium

Meisje met tekening van aangekleed konijn

Dit niveau zie je bij 3 tot 7-jarigen. In dit geval maken kinderen de objecten, mensen en dieren die ze zien na.

Deze tekeningen van kinderen zijn iets begrijpelijker, hoewel de menselijke figuren een cirkel hebben als hoofd en twee lijnen voor het lichaam. Veel kinderen tekenen ook de vingers en het haar.

Wanneer ze naar school gaan, zullen ze hun tekenpotentieel in de klas benutten.

Daar zullen ze ideeën manifesteren, deze met hun leeftijdsgenoten delen en een betere visie op de wereld van kinderen hebben. De middelen voor hun composities zullen variëren en ze zullen hun motorische vaardigheden ten volle kunnen ontwikkelen.

De volgende fasen zijn: de schematische fase, die plaatsvindt in de leeftijd van 7 tot 9, en de overgangsfase die plaatsvindt in de leeftijd van 9 tot 14.

Het is in het laatste geval dat de perfectie van het schetsen optreedt, die nu meer op echte tekeningen lijken. Tijdens deze fasen demonstreren kinderen openlijk hun vaardigheden met schetsen en combinaties van kleuren.

Concluderend, tekeningen van kinderen zijn erg belangrijk sinds het krassen en het krabbelen de motorische vaardigheden van de hersenen doen ontwaken. In de toekomst zal dit hen helpen zich uit te drukken door middel van gevarieerde artistieke composities, zoals schetsen maken en schilderen.