Begrip in de klas: enkele verificatietechnieken
Een van de fundamentele doelen van onderwijs in de klas is om te zorgen dat kinderen leren. Om ervoor te zorgen dat leraren kunnen beoordelen of de leerlingen het te leren materiaal begrijpen, zijn er enkele bruikbare strategieën voor het begrip in de klas die ze kunnen gebruiken.
Met deze strategieën hoeven docenten hun vingers niet gekruist te houden in afwachting van de examenresultaten van hun leerlingen. Ze zullen van tevoren kunnen weten of ze hun werk correct hebben gedaan en of het materiaal goed begrepen is.
Normaal gesproken komt het probleem voort uit de afhankelijkheid van tests om het begrip in de klas te meten zodra het materiaal al is behandeld. Ongeacht het resultaat, de leraren moeten vanaf daar verder.
Weinig leraren nemen voldoende tijd om zich op de zwakheden en misopvattingen van leerlingen te concentreren tot nadat de tests binnen zijn. Tegen die tijd is het te laat en kunnen de leerlingen hun interesse verliezen. Het is daarom noodzakelijk om de focus van de evaluatie van de klas opnieuw te bekijken.
In deze zin is het belangrijk om het moment te grijpen. Om studenten te bereiken, is het niet voldoende om dingen gewoon goed uit te leggen. Je moet hun begrip nauwkeurig volgen. Wanneer je twijfels hebt, of zelfs als een leerling een beetje fronst, dan moet je de situatie onmiddellijk bij de horens vatten.
Om het begrip in de klas te maximaliseren, volgen hieronder enkele nuttige verificatiestrategieën.
Vermijd ‘ja of nee’ vragen
Het is essentieel om te voorkomen dat je de klas vragen stelt die alleen met een ‘ja’ of ‘nee’ kunnen worden beantwoord. Gebruik ook geen open vragen zoals: “Is dat duidelijk?” Normaal gesproken beantwoorden leerlingen deze vragen altijd met een ‘ja’.
Als gevolg hiervan, wanneer leerlingen later toegeven het niet te snappen, dan is de leraar vaak verrast. Om deze ontwikkelingen te voorkomen en ervoor te zorgen dat leerlingen het materiaal begrijpen, moet je heel specifieke vragen stellen waarvoor ze hun nieuw verworven kennis moeten gebruiken.
Begrip in de klas: vraag de studenten om na te denken
Dit betekent dat de leerlingen wordt gevraagd om de laatste vijf minuten van de les te nemen om na te denken over het behandelde onderwerp en een paar regels op te schrijven over wat ze hebben geleerd. Verzamel vervolgens deze geschreven reflecties en bekijk ze.
Bovendien kun je ze laten uitleggen hoe ze het thema, concept of geleerde vaardigheden in een praktische omgeving zouden toepassen.
Handsignalen gebruiken
Een andere optie om het begrip van de klas te verifiëren of niet, is om vooraf ingestelde handsignalen te gebruiken om het begrip van het behandelde materiaal te beoordelen. Deze strategie vereist inzet van alle leerlingen en stelt de leraar dan in staat het begripsniveau van een grote groep te beoordelen.
Je kunt bijvoorbeeld handsignalen instellen waarbij de leerlingen al hun vingers, een aantal vingers of slechts één vinger omhoog houden. Ze moeten vijf vingers laten zien wanneer ze denken dat ze het materiaal volledig hebben begrepen. Waarbij de schaal naar één vinger afloopt, wat een minimaal begrip aangeeft.
Antwoordposters
Met deze methode maken de leerlingen antwoordposters in de klas, die tijdens de les kunnen worden gebruikt. Ze moeten het beschikbare materiaal gebruiken (individuele schoolborden, kaarten, vellen papier) of permanente posters met mogelijke antwoorden kunnen worden gemaakt.
Met behulp van deze tools kan de docent eenvoudig de antwoorden van individuele leerlingen controleren, terwijl de groep hun posters laat zien. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Een groen teken, dat aangeeft dat alles is begrepen.
- Oranje, om gedeeltelijk begrip aan te geven.
- Rood, om aan te geven dat er nog meer moet worden gedaan.
Begrip in de klas: socratische seminars
Het socratische seminar is een techniek die bestaat uit het verkennen van ideeën in een open dialoog tussen leerlingen. Leraren baseren de seminars op het lezen en analyseren van een specifieke tekst. Ze kunnen deze techniek ook met een afbeelding, een nummer of een video toepassen.
Leerlingen stellen elkaar vervolgens vragen over een belangrijk onderwerp met betrekking tot de gekozen tekst, afbeelding of lied. Deze vragen openen een gesprek dat tot extra vragen en antwoorden zal leiden.
Als gevolg hiervan leren de leerlingen vragen te stellen die specifieke kwesties behandelen om hun eigen discussie te vergemakkelijken. Dit stelt hen namelijk in staat om een nieuw niveau van begrip van het onderwerp te bereiken.
Samenvattend, de meest effectieve manier om het begrip in de klas te verifiëren, is dit te doen terwijl het materiaal wordt onderwezen. Leerlingen vragen om testen over het geleerde materiaal af te leggen en later proberen fouten en misvattingen aan te pakken, werkt dus niet. Leerlingen hebben het boek dan al gesloten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Carlos Lomas. Aprender a comunicar (se) en las aulas. 2003. Ágora digital 5.1.
- Lorrie Shepard. La evaluación en el aula. 2006. Educational Mesasurement.