9 nuttige studietechnieken voor kinderen
Studietechnieken voor kinderen zijn specifieke en gesystematiseerde activiteiten. Je kunt ze in het algemeen toepassen om het leerproces te vereenvoudigen, wat ongetwijfeld de academische prestaties van kinderen verbetert.
Behalve het bevorderen van de academische prestaties, hebben goede studietechnieken voor kinderen nog andere voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het verhogen van de motivatie.
- Belangstelling opwekken.
- Samenwerking verbeteren.
Kinderen worden daarnaast zelfstandiger, nemen meer initiatief en zijn ook creatiever.
Vanuit een groter bewustzijn voor de behoeften van kinderen in het leerproces zijn verschillende studietechnieken voor kinderen ontstaan. Deze technieken helpen hen om hun vaardigheden te ontwikkelen tijdens deze fase.
Gelukkig denkt men dat je kennis moet kunnen vergaren op verschillende manieren.
Om de beste studietechnieken voor ieder kind te stimuleren, moeten we daarom steeds hun ontwikkelingsfase en individuele eigenschappen in gedachten houden. Dit kan gaan van hun persoonlijkheid tot de context waarbinnen ze leren.
Maak gebruik van deze studietechnieken voor kinderen
We delen hieronder 9 studietechnieken voor kinderen die ouders en leerkrachten kunnen gebruiken. Je kunt voor elk kind de technieken kiezen die het beste passen bij hun behoeften.
Deze studievaardigheden kunnen opeenvolgend worden gebruikt als deel van een algemeen plan of op individuele basis.
Lezen
Om een tekst te absorberen, moet die op voorhand worden gelezen. Er kunnen 2 soorten lezen gebruikt worden, namelijk:
- Verkennend lezen of pre-lezen. Dit eerste lezen is snel. Het introduceert het kind met de tekst en het verhaal.
- Begrijpend lezen. Na het verkennend lezen, komt het begrijpend lezen. Stop na elke alinea en geef een korte mondelinge samenvatting van wat er gelezen is in de laatste alinea. Op die manier zal het kind namelijk de interpretatie van de tekst zich eigen maken.
Onderstrepen
In het algemeen wordt de techniek van het onderstrepen stap voor stap aangeleerd. Ideaal zou zijn als men na de vorige stap van het lezen het hoofdidee zou bepalen en deze vraag zou beantwoorden: “wat wil de tekst ons vertellen?”
Beginnend met deze vraag kan een kind daarna de belangrijkste delen van een tekst of alinea onderstrepen. Op die manier begrijpt het kind de tekst beter. Ook kan het gebruikt worden voor latere studie.
Notities maken
Bij deze stap werk je verder uit wat je hebt onderstreept. Het is belangrijk en nuttig dat het kind in zijn eigen woorden schrijft en niet woord voor woord alles te kopiëren.
Tegelijkertijd moet je bepaalde dingen die je niet kunt herschrijven respecteren. Indien de tekst bijvoorbeeld gaat over een historische gebeurtenis, kun je de data niet weglaten uit je samenvatting.
Mindmaps tekenen
Mindmaps zijn ook erg nuttig, in het bijzonder voor kinderen met een visueel geheugen. Zelfs als jouw kind echter geen visueel geheugen heeft, zijn deze diagrammen nuttig omdat ze sleutelwoorden door pijlen via een netwerk verbinden. Het brengt op een creatieve manier hun gedachten in kaart.
Flitskaarten: dit is een bruikbare methode wanneer kinderen cijfers of data uit het hoofd moeten leren. Het wordt meestal gebruikt in vakken zoals bijvoorbeeld geschiedenis, chemie, wiskunde, aardrijkskunde en talen.
Quizzen
Een quiz helpt te bepalen hoeveel inhoud je kind heeft geleerd en hoeveel er nog nagekeken moet worden. Je kunt ook met meerkeuzevragen werken waarbij je moet kiezen uit 3 of meer mogelijke antwoorden.
Ezelsbruggetjes
Ezelsbruggetjes worden gebruikt om een moeilijk te onthouden term te verbinden met één die het kind herkent. Op die manier veranker je een nieuw idee met een reeds bestaand idee. Het is erg nuttig om op deze manier woorden en data te onthouden.
Tekenen
Vele kinderen gebruiken hun vaardigheid om te tekenen. Dit soort talent is in het bijzonder handig bij vakken zoals aardrijkskunde, kunst of geschiedenis. Een tekening kan je helpen met het creëren van visuele geheugensteuntjes.
Opnemen van lessen
Kinderen die kennis verwerven via audio, nemen de lessen op om later thuis af te spelen. Nadien nemen ze hun eigen stem op wanneer ze dezelfde dingen herhalen. Dit is een krachtige en nuttige leermethode vooral wanneer het kind zijn eigen stem herkent op de opname. Dit heeft veel meer effect bij het verwerven van nauwkeurige kennis dan luisteren naar een onbekende stem.
En hoewel dit niet echt een studietechniek is, is het ook van groot belang om een nette en georganiseerde studieplek te hebben.
Je kunt deze studietechnieken voor kinderen in bovenstaande volgorde ook gebruiken als een studieplan. Dit zal het leren van je kind aanzienlijk vergemakkelijken.
Bepaalde technieken worden niettemin door sommige kinderen meer gebruikt dan door anderen. Dit hangt namelijk af van de individuele vermogens van het kind en zijn persoonlijkheid. Het hangt ook af van zijn ontwikkelingsfase, de context en het onderwerp dat je behandelt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Cortese, A. (2011). Técnicas de estudio. Metodología de la investigación.
- Narváez, M. R. T., Guzmán, I. T., González, M. D. C. U., & Robayo, A. M. M. (2009). Hábitos de estudio vs. fracaso académico. Revista educación, 33(2), 15-24. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058002.pdf
- Pérez, H., & Raquel, L. (2018). Técnicas de estudio. http://repositorio.ucp.edu.pe/handle/UCP/499
- Ramos, C. B. (2007). La incidencia de las TICs en el fortalecimiento de hábitos y competencias para el estudio. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (23), a077-a077. http://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/497
- Sebastián, A., Ballesteros, B., & García, M. F. S. (2008). Técnicas de estudio. Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://qinnova.uned.es/archivos_publicos/qweb_paginas/3439/tecnicasdeestudio.pdf