7 Brain Gym oefeningen voor kinderen
Brain Gym oefeningen zijn een trainingsroutine die zowel je lichaam als je geest voorbereidt om te leren.
Het bestaat uit oefeningen die:
- stress verminderen
- opgekropte energie doorsturen
- het brein wakker maken
Een groot pluspunt van Brain Gym oefeningen is dat ze door mensen van iedere leeftijd gedaan kunnen worden.
Kinderen kunnen deze oefeningen thuis doen of op school. Behalve gemakkelijk en praktisch zijn de oefeningen ook leuk en boeiend.
De essentie van deze techniek is om het brein te activeren door middel van fysieke bewegingen, die zijn ontworpen om te stimuleren en uit te dagen.
Dus als je je aandacht op iets moet richten, probeer dan eerst één van deze oefeningen voordat je begint.
Brain Gym is een techniek dat probeert nieuwe neuronale verbindingen op te wekken om zo een balans te krijgen en leren te verbeteren. Het herkent en balanceert spanningen op het gebied van leren die door ons leven heen opgebouwd worden, en het ontwikkelt creativiteit en doelgerichtheid.
– Susana Buscaglia –
Brain gym oefeningen voor kinderen: een manier om leren te stimuleren
1. Teken het cijfer 8
Vraag je kind om het cijfer 8 steeds opnieuw te schrijven met een vinger. Of ze kunnen het getal in de lucht ‘schrijven’. Je kunt ze ook een stuk papier geven en laten zien hoe ze de lijn kunnen volgen met hun vinger.
Het belangrijkste van deze oefening is dat ze hun niet-dominante hand gebruiken. Bijvoorbeeld, een rechtshandig kind moet met zijn linkerhand schrijven en andersom.
Dan wordt de creatieve helft van het brein gestimuleerd en de spieren in de hand geactiveerd.
2. Cross crawl
Deze oefening helpt om extra energie te verbranden, wat ideaal is voordat je aan een activiteit begint die aandacht vereist.
Deze simpele serie met bewegingen activeert beide helften van het brein, doordat ze samen moeten werken.
Je kind moet eerst opstaan en zijn linker knie aanraken met de rechter elleboog. Daarna herhaalt hij de beweging aan de andere kant door zijn linker elleboog naar de rechter knie te brengen.
Wissel om en herhaal
3. Dubbele doedels
Dit is een tweehandige tekentechniek. Hierbij moeten kinderen proberen om hetzelfde figuur tegelijk te tekenen met twee handen.
Deze activiteit helpt bij de ontwikkeling van:
- geschreven taal
- rekenen
- symbolisch denken
Deze oefening is ook goed om te proberen voordat je aan een moeilijke huiswerkopdracht begint.
4. Vormen tekenen
In deze oefening tekent het kind een driehoek met zijn rechterhand. Dit kan in de lucht, of op een stuk papier. Ondertussen moeten hij proberen om een cirkel te tekenen met de linkerhand.
Blijf deze oefening proberen tot je kind in staat is om de vormen onafhankelijk te tekenen. Dit is een disassociatieve oefening dat het brein stimuleert.
5. Wrijf je buik en tik je hoofd
Hier heb je nog een activiteit dat beide helften van je brein stimuleert.
Je kind moet beginnen met de ene hand om in rondgaande bewegingen op de buik te wrijven. Daarna moet hij proberen om op zijn hoofd te tikken met de andere hand.
Deze activiteit bereidt het brein voor om te gaan leren en nieuwe informatie te verwerken.
6. Pinken en wijsvingers
Laat je kind eerst een vuist maken met beide handen. Dan moet hij proberen om de pink van zijn rechterhand op te tillen en tegelijkertijd de wijsvinger van zijn linkerhand.
Als het hun lukt, wissel je de kanten om. Dus: de wijsvinger van de rechterhand en pink van de linker.
Deze oefening helpt om concentratie te verbeteren en de fijne motoriek te ontwikkelen.
7. Nek strekken
Laat je kleintje diep ademhalen, de schouders ontspannen en het hoofd een beetje naar achter kantelen, met de ogen dicht.
Daarna moet hij het hoofd van de ene kant naar de andere kant bewegen, in ronde bewegingen.
Diep ademhalen is belangrijk bij deze oefening. De beweging helpt namelijk om de ademhaling onder controle te houden en zuurstof naar het brein te brengen.
Je kunt een snelle ochtendroutine in elkaar zetten met dit soort oefeningen. Door dit dagelijks te doen, bereidt je je kinderen voor om alle informatie die ze tijdens hun schooldag ontvangen te verwerken.
Met Brain Gym oefeningen ontwikkelen kinderen basisvaardigheden vanaf een jonge leeftijd. Hieronder vallen:
- coördinatie
- balans
- grote en fijne motorische vaardigheden
- concentratie
- visuele perceptie
Oefen deze activiteiten voor school of voordat ze huiswerk maken. Zo geef je je kind de hulpmiddelen om zich te concentreren en op te letten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Dennison, Paul. E., y Gail E. Dennison. (1994). Brain Gym. Teachers Edition, Ventura, California, Edu-Kinesthetics.
- Hyatt, K. J. (2008). Brain Gym®. Remedial and Special Education.
- Ibarra, L. M. (2000). Gimnasia cerebral. Garnick México. https://elabcdmarketing.com/wp-content/uploads/2018/10/GIMNASIA-CEREBRAL.pdf
- Romero, Rosario, Cueva, Henry, Barboza, Luis. (2014). La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes. Omnia. https://www.redalyc.org/pdf/737/73737091006.pdf